kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴

مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل: از 5 طرف محاصره شده‌ایم

بی اعتمادی نسبت به بقای رژیم صهیونیستی کار را به جایی رسانده که یکی از معروف ترین‌اندیشکده‌های سیاسی و امنیتی تل‌آویو با انتشار گزارشی ضمن موفق توصیف کردن جنبش مقاومت فلسطین، تاکید کرده که این رژیم از پنج جبهه توسط نیروهای مقاومت محاصره شده است.
 
 
سرویس خارجی –
 
طی چند ماه گذشته هشدارها و گزارش‌های رسمی و متعددی از تل‌آویو و از زبان خود صهیونیست‌ها درباره وضعیت بی‌ثبات این رژیم و نگرانی از آینده و سرنوشت آن منتشر شده که تقریبا فصل مشترک همه آنها تهدیدات روز افزون داخلی و خارجی علیه این رژیم بوده است. تازه ترین گزارش هشدارآمیز و نگران‌کننده برای صهیونیست‌ها نیز از سوی مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در دانشگاه تل‌آویو منتشر شده است. این‌اندیشکده که در زمینه‌های مسائل امنیت ملی رژیم صهیونیستی مانند امور نظامی استراتژیک و ​​درگیری‌های داخلی تحقیق می‌کند، با انجام پژوهشی به بررسی آخرین تحولات موجود در درگیری میان ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین پرداخته و اعلام کرد: «روند اتفاقات گذشته نشان می‌دهد که حماس اکنون اسرائیل را در پنج جبهه محاصره کرده است: شلیک موشک‌ها و انجام عملیات‌ها از نوار غزه علیه اسرائیل، معرفی کردن خود به عنوان نگهبان مسجدالاقصی در قدس، فعال ‌سازی گروه‌های مسلح در کرانه باختری، نفوذ در میان ساکنان اراضی 1948 و شلیک موشک از جنوب لبنان.» در ادامه این مقاله به قلم دو نویسنده صهیونیست با نام‌های «یورام شویتسر» و «داوید سیمان» آمده است، حماس از رویارویی‌ها و عملیات‌های مکرر استفاده می‌کند تا اسرائیل را وادار به شکست و توقف جنگ کند که این به معنای پیروزی در جنگ افکار عمومی برای حماس بوده و یک چالش مهم برای اسرائیل تلقی می‌گردد. 
ترس از دهه هشتم
ترس و نگرانی از آینده رژیم صهیونیستی دیگر چیزی نیست که قابل پنهان باشد و اغلب سران تل‌آویو با استناد به تاریخ خود، نگرانی زیادی را به‌ویژه از نابودی این رژیم در دهه هشتم شکل‌گیری ابراز کرده‌اند. روزنامه الاخبار نیز روز شنبه در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «پیش‌گویی اسرائیلی‌ها در تنخ -عهد عتیق- حکایت از آن دارد که فروپاشی سرزمین اسرائیل دلایلی داخلی دارد به‌نحوی که درگیری‌هایی میان چند قبیله اسرائیلی روی می‌دهد و در پایان، خداوند آنچه را پیشتر انجام داد، عملی می‌کند و سرزمین سلیمان را تکه‌تکه کرد.» همزمان با پاگذاشتن این رژیم به دهه هشتم، این پیش‌گویی‌ها امروزه به بخشی از گفتمان اسرائیلی‌ها مبدل شده است و پیش‌گویی‌ها در عرصه سیاست به شکل نگرانی از اختلافات داخلی نمود پیدا می‌کند. این رسانه لبنانی اضافه کرد: «اغلب سران اسرائیل نفرین دهه هشتم را باور دارند. بر اساس روایات اسرائیلی‌ها، اغلب سرزمین‌های بنی‌اسرائیل پس از سلیمان نبی در دهه هشتم از هم پاشیدند و در تاریخ یهود، هیچ سرزمینی بیش از هشتاد سال عمر نکرده مگر در دو برهه: دوره پادشاه داود و دوره حشمونیان که هر دو دوره، سرآغازی برای تجزیه این حکومت‌ها در دهه هشتم بوده است.»
اوضاع به‌هم ریخته تل‌آویو
نکته قابل توجه آن است که انتشار گزارش دانشگاه تل‌آویو درباره وضعیت بی‌ثبات رژیم صهیونیستی در همان روزی صورت گرفت که اختلال گسترده‌ای موجب قطع برق بیش از نیمی از استان تل‌آویو شد. این اختلال باعث شد افت فشار قوی در سامانه انتقال نیرو صورت بگیرد و برج Alon2 و محله‌ی مجاور آن‌که یکی از نمادهای شهر تل‌آویو می‌باشد در خاموشی مطلق فرو بروند. البته قطع برق تنها واقعه عجیب روز جمعه برای صهیونیست‌ها نبود، بلکه همزمان 
آتش سوزی‌های گسترده‌ای در مناطق مختلف فلسطین اشغالی رخ داد تا آنجا که بعد از آتش سوزی حیفا و قلنسوا، منابع خبری از وقوع حریق در یک منطقه دیگر در سرزمینهای اشغالی خبر دادند.
اتاق عملیات مشترک
نگرانی صهیونیست‌ها از آینده شان چندان هم بی‌ارتباط با صفوف منظم مقاومت فلسطین نیست و این صفوف منظم را «محمد السنوار»، از فرماندهان ارشد قسام روز جمعه در برنامه «ما خفی اعظم» شبکه الجزیره تشریح کرد. این مقام ارشد مقاومت فلسطین در این ارتباط گفت: اتاق امنیتی مشترک با محور مقاومت در طول نبرد شمشیر قدس به طور مداوم تشکیل جلسه می‌داد. به گفته این فرمانده ارشد گردان‌های قسام، اتاق امنیتی متشکل از افسران اطلاعاتی قسام، حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وی در ادامه اظهار داشت: ما می‌دانیم از کجا به دشمن ضربه وارد کنیم و آن را تحت فشار قرار دهیم. وقتی به دشمن صهیونیست هشدار می‌دهیم، هر حرف و کلمه‌ای حساب ویژه‌ای خواهد داشت. فرمانده ارشد قسام تصریح کرد: در نبرد شمشیر قدس تل‌آویو را موشک‌باران کردیم و بدین ترتیب بزرگ‌ترین ضربه را به دشمن صهیونیست وارد کردیم.
روز پرچم فلسطین
از طرف دیگر و در شرایطی که گروه‌های تندرو صهیونیست بر برگزاری مراسم جنجالی روز پرچم تاکید دارند، شاخه گردان‌های شهدای الاقصی جمعه شب به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هرگونه تعرّض به قدس و مسجدالاقصی عواقب بدی در پی خواهد داشت. تیپ شهدای این گردان که در اردوگاه جنین مستقر است، رژیم تل‌آویو را تهدید کرد که اگر مسجدالاقصی و اردوگاه جنین هدف هرگونه تعرّضی قرار گیرد، ضربات دردناکی به صهیونیست‌ها وارد کرده و تمام جبهه‌ها و میدان‌ها را علیه این رژیم شعله‌ور خواهد کرد. همزمان گروه «الحراک الشبابی الشعبی» (جنبش مردمی جوانان) در واکنش به فراخوان مقامات اسرائیلی برای برگزاری راهپیمایی موسوم به روز «پرچم» در روز یکشنبه، خواستار نامگذاری همین روز به به نام روز «پرچم فلسطین» شدند. جنبش مردمی جوانان فلسطین اعلام کردند که به منظور مقابله با راهپیمایی «پرچم»، لازم است پرچم فلسطین در هر خانه، میدان، خیابانی در قدس تا «باب العامود» برافراشته شود. جنبش مذکور از فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی به ویژه ۱۹۴۸ خواست که بامداد یکشنبه به مسجدالاقصی رفته و صفی از وحدت در مقابل یورش‌ نظامیان اسرائیلی تشکیل دهند. همچنین روز شنبه «خالد مشعل»، رئیس حماس در خارج از فلسطین تأکید کرد که رژیم صهیونیستی در تلاش است که جنگ علیه مسجدالاقصی را به سود خود به پایان برساند.
آماده‌باش در غزه
یک روز قبل از برگزاری مراسم روز پرچم صهیونیست‌ها، «محمد شلح» یکی از رهبران جنبش «جهاد اسلامی» با اشاره به اینکه فلسطینیان انتظار هرگونه حماقتی را از سوی رژیم صهیونیستی دارند، گفت: غزه در حال آماده‌باش است. این عضو ارشد جهاد اسلامی با اشاره به اینکه فلسطینیان انتظار هرگونه حماقتی را از دشمن صهیونیستی دارند، اعلام کرد: غزه در حال آماده‌باش است و قواعد درگیری‌ها همچون نبرد «شمشیر قدس» همواره ثابت خواهد بود. علاوه‌بر «محمد شلح»، جنبش جهاد اسلامی هم شنبه بیانیه‌ای هشدار‌آمیز علیه صهیونیست‌ها صادر کرد، هرچند این بیانیه به شهادت نوجوان فلسطینی به نام «زید غنیم» در منطقه «الخضر» ارتباط داشت. جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که شهادت «زید غنیم» توسط نظامیان رژیم صهیونیستی، در چارچوب اقدامات خصمانه علیه مردم فلسطین رخ داده است. این جنبش در ادامه تاکید کرد: مردم ما بدانند که این جنایت شوم ما را از ادامه مسیر مقاومت، آزاد‌سازی فلسطین و پاک‌‌سازی اماکن مقدس‌مان باز نخواهد داشت.