کمفروشی برخی تولیدکنندگان شوینده
با وجود مخالفت ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات شوینده گویا واحدهای تولیدی به کمفروشی روی آوردهاند تا از آن طریق بتوانند بهنوعی افزایش قیمتها را در محصولات خود اجرا کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند ماهی است که تولیدکنندگان محصولات شوینده به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه و هزینههای تولید درخواستهای متعددی مبنی بر افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارسال کردهاند اما هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمتها را دریافت نکردهاند.
با این وجود در 28 اردیبهشت در فضای مجازی نامهای از سوی انجمن صنایع شوینده منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات این صنعت از 50 تا 80 درصد داشت. در آن مقطع یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار این موضوع را کذب خواند و گفت: تاکنون هیچ بحثی در خصوص قیمتهای جدید محصولات صنایع شوینده نشده است و هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز ممنوع است.
وی افزود: نامه منتشرشده بدون تاریخ، امضا و مهر است و به نظر میرسد ناشی از فضاسازی برخی اعضای انجمن و بهمنظور دریافت مجوز افزایش قیمت باشد.
چند روز بعد با وجود عدم ابلاغ رسمی مصوبه سازمان حمایت، بختیار علم بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده و آرایشی بهداشتی بار دیگر ادعا کرد که سازمان حمایت با افزایش 25 تا 40 درصدی قیمت صنایع شوینده و آرایشی بهداشتی موافقت کرده است.
انتشار خبرهای نادرست و التهابات بازار در نهایت باعث شد تا وزیر صنعت دراینخصوص اعلام کند: انجمن صنایع شوینده در اعلام افزایش قیمت کالاهای خود اشتباه کرد، زیرا فقط با افزایش قیمت برخی کالاها موافقت شده بود که صنایع شوینده در این گروه قرار ندارد. باید تولیدکنندگان قیمتها را به قبل برگردانند.
علاوه بر این وزارت صنعت هم اعلام کرد: هر واحد که معتقد است به علت افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه داشته است و سود کافی برای ادامه تولید ندارد، از طریق مجرای قانونی ذیربط مستندات لازم شامل صورتهای مالی، عوامل هزینهای و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز را ارائه کند تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و اگر تشخیص داده شود این افزایش قیمت معقول است در ستاد تنظیم بازار مصوب و اجرایی خواهد شد؛ اما هیچ افزایش قیمتی بدون تأیید سازمان حمایت و مصوبه ستاد تنظیم بازار، قابلاجرا نیست و به طور حتم با آن برخورد میشود.
همچنین وزارت صمت در اطلاعیهای یادآور شد: اخبار منتشرشده در خصوص موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد شوینده نادرست بوده و هنوز تصمیمی دراینخصوص گرفته نشده و افزایش قیمتها تخلف صنفی است.
در حال حاضر با وجود مخالفت ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات شوینده گویا واحدهای تولیدی به کمفروشی روی آوردهاند تا از آن طریق بتوانند بهنوعی افزایش قیمتها را در محصولات خود اجرا کنند.
مشاهدات بازار نشان داد که کمبود عرضه و کمفروشی محصولات شوینده در بازار به وجود آمده و همین امر باعث نارضایتی مصرفکنندگان شده است. به نظر میرسد برای جلوگیری ازاینگونه اقدامات باید واحدهای نظارتی ورود پیدا کرده و با اینگونه اقدامات خودسرانه تولیدکنندگان برخورد لازم صورت گیرد.