kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
نگرانی کارشناسان از شرایط حاکم بر فدراسیون فوتبال

ضربه‌زنی با نقاب «صعود به جام جهانی» دلال‌ها پشت درهای تیم ‌ملی رسیده‌اند!

حال فوتبالمان خوب نیست و صعود به جام جهانی هم نمی‌تواند این بدحالی را درمان کند، علتش نوع نگاه مسئولان امروز این رشته است؛ نگاهی که تعدادی از بزرگان فوتبال کشورمان نیز به آن اشاره دارند.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
سرپرست فدراسیون فوتبال، همان چهره‌ای که روزگاری در کنارمهدی تاج دیده می‌شد و سپس رفیق شفیق عزیزی خادم شد و دست آخر نیز خودش روی صندلی آن دو نفر نشست، در مصاحبه‌ای اعلام کرده که فدراسیون از لحاظ مالی شرایط خوبی ندارد. در ارتباط با صحبت‌های میرشاد ماجدی دو نکته وجود دارد که بی‌ارتباط با ادعای اخیر او نیست. نکته اول اینکه؛ مگر این همان فدراسیون فوتبالی نیست که تا چند ماه قبل برای خوشایند عده‌ای آویزان، مبالغی هنگفت را در قالب پاداش، حق ماموریت و پول توجیبی به پای آنان می‌ریخت؟ چرا از آن دوران بریز و بپاش به این روزهای نداری رسیده‌اند؟ نکته دوم اینکه؛ وقتی اینجا پولی نیست و آقایان آهی در بساط ندارند، چرا این پست‌ها را رها نمی‌کنند تا به اهلش برسد؟
اما صحبت‌های سرپرست فدراسیون فوتبال را از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان مورد بررسی قرار‌داد. عجز و لابه امروز فدراسیون نشینان از نداری‌ها، برای به دست آوردن دل آنهایی است که می‌خواهند به بهانه تدارک تیم ملی قبل از جام جهانی، بودجه‌ای قابل توجه را در اختیار این افراد قرار دهند و از آنجایی که در این فوتبال حسابرسی و شفافیت معنایی ندارد و سرنوشت پول‌هایی که می‌آید و می‌رود هرگز مشخص نخواهد شد، در نهایت، این داد و فغان‌ها از بی‌پول بودن فدراسیون، به ریخت و پاش دیگری منتهی می‌شود. آخرالامر سر فوتبال مظلومی کلاه می‌رود که به نام آن، بودجه تخصیص داده می‌شود تا کام غریبه‌ها و اشتباهی آمده‌ها شیرین گردد.
همین فدراسیون که هر روز یک خبر از جنگ‌های زیرپوستی اعضایش برای بقا به گوش می‌رسد، حالا همه کار و بار خود را زمین گذاشته و به دنبال برپایی تور تفریحی به کانادا است؛ توری که عنوان پرطمطراق جام جهانی و حضور پرقدرت در آن آوردگاه را یدک می‌کشد و اين‌گونه به جامعه القا شده که ما فقط به دنبال ساختن تیمی آماده هستیم تا از آبرو و عزت فوتبالمان دفاع کنیم، که اگر واقعا اين‌گونه بود، لیست پرتعداد برای دریافت ویزای کانادا رویت نمی‌شد! از این دست ناله‌ها که میرشاد ماجدی و رفقایش سر داده‌اند زیاد شنیده‌ایم و به این موضوع ایمان داریم که تیم ملی و تدارک آن در انتهای فهرست برنامه‌های فدراسیون‌نشینان جای دارد و قرار اصلی بین این افراد برای کاری دیگر و در راستای هدفی متفاوت گذاشته شده است. وقتی از زبان بسیاری از چهره‌های خاک خورده و متخصصین واقعی این فوتبال می‌شنویم که نمی‌دانند فوتبال ایران دست چه کسانی افتاده است، بیش از پیش یقین پیدا می‌کنیم که اینان برای خدمت به فوتبال نیامده‌اند. 
ضربه زنی به فوتبال با نقاب «صعود به جام جهانی»
همایون شاهرخی پیشکسوت فوتبال ایران درباره این موضوع به کیهان ورزشی گفت: عده‌ای نقاب صعود به جام جهانی را بر صورت زده‌اند و هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند. این صعود برای آنها ابزاری شده تا فوتبال را به مرز نابودی بکشانند. اینها فقط فکر صندلی خودشان هستند. هیئت رئیسه فدراسیون علیه رئیس‌کودتا می‌کند و بعد بین خودشان اختلاف می‌افتد. این کودتاهایی که اینها می‌کنند نمونه‌اش حتی در حکومت‌های آمریکای جنوبی هم دیده نمی‌شود. حقه‌بازی و دلال‌بازی را به اوج رسانده‌اند و از کسی هم هراس ندارند. یعنی خیال‌شان راحت است که کسی سراغ‌شان 
نمی‌آید. 
وی افزود: وقتی چیزی خراب می‌شود اول درد می‌گیرد، بعد زخم می‌شود و سپس غیر قابل درمان. فوتبال ما الان غیرقابل درمان شده مگر اینکه انقلابی در آن صورت بگیرد و آدم‌های سالم و متخصص جای این افراد را بگیرند. وقتی می‌دانیم جریانات دلالی نزدیک تیم ملی شده‌اند باید به دنبال برخورد با آنها باشیم. وقتی می‌دانیم رسانه‌ای دلالی می‌کند باید در آن را ببندیم. اینها همه نیازمند شکل گیری یک اراده قوی از بالا است. 
وطنخواه: وزیر ورزش باید پاسخگو باشد
رضا وطنخواه دیگر پیشکسوت فوتبال ایران نیز در این باره گفت: بنده آقای میرشاد ماجدی را می‌شناسم چون در مقطعی شاگردم بوده اما آیا در فوتبال ایران افراد بزرگ‌تری نداریم که اداره فدراسیون را به آنها بسپاریم؟ بنده این آقایان را در‌اندازه مدیریت فوتبال نمی‌بینم. فوتبال با وجود این افراد سرنوشت بدی خواهد داشت. مگر می‌شود این همه مشکل را ببینیم و کاری نکنیم؟ آیا نهادهای قضایی نمی‌توانند ورود کنند؟ سرمربی تیم ملی کاری نکرده که حالا عده‌ای او را بالا می‌برند. تیم ملی ما به سبب استعداد و توانمندی بازیکنانش راهی جام جهانی شد. اگر امروز می‌شنویم که دلال‌ها در تیم ملی هم دست دارند باید به حال کل ورزش ایران تاسف بخوریم؛ ورزشی که می‌گوییم وزیرآن از جنس ورزش است. وزیر ورزشی باید در برابر این مسایل پاسخگو باشد چون کسی حق ندارد در محدوده تیم ملی، تیمی که متعلق به مردم است فکر دلالی و... باشد. 
فریادشیران: دلال‌ها پشت درهای تیم‌ملی رسیده‌اند!
نادر فریادشیران مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان نیز درخصوص این موضوع به کیهان ورزشی گفت: این هیئت رئیسه که امروز برای فوتبال ایران تصمیم‌گیری می‌کند، بسیار منفعل است. رئیس‌فدراسیون را عزل کردند، دست‌شان درد نکند اما بعدش در کدام مسیر قدم گذاشتند؟ اعضای مجمع فدراسیون فوتبال چه کسانی هستند؟ کدام‌شان از خانواده فوتبال است و درد این رشته را می‌شناسد؟ چرا نهادهای نظارتی ورود نمی‌کنند؟ آیا از این بدتر هم داریم که جریانات دلالی و رسانه‌های معروف در بحث دلالی به پشت درهای تیم ملی رسیده‌اند؟ البته در گذشته هم این جریانات را اطراف تیم ملی دیده بودیم؛ مثل زمان سرمربیگری قطبی که هر لیستی که از بازیکنان اعلام می‌شد چند نفر خاص باید در آن قرار می‌گرفتند. نهادهای نظارتی باید دقیق عمل کنند. نهادهای قضایی نیز باید با رسانه‌های معلوم‌الحال که برخی از آنها گردن‌کشی هم می‌کنند برخورد کنند. 
حال فوتبال خوب نیست
نگاهی به اسامی و سوابق اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بیندازید. اینها کجای فوتبال این مملکت بوده‌اند؟ آیا عصاره چند دهه تجربه و تلاش و افتخارآفرینی و دانش‌اندوزی جامعه فوتبال اینها هستند؟ کدام شان تا امروز دو کلام حرف حسابی که در راستای منافع فوتبال و اهداف متعالی آن باشد بر زبان آورده‌اند؟ رئیس‌همه اینها که خیلی هم خوب حرف می‌زد و مصداق «عالم بی‌عمل» بود دست آخر با آن فهرست عجیب از تخلفات فوتبالی و فرا فوتبالی با مهر مردودی بر پیشانی، جلای فدراسیون کرد و رفت، حالا از اینها که حداقل به خوبی رئیس‌شان هم صحبت نمی‌کنند چه انتظاری می‌رود؟
وقتی می‌گوییم و تاکید می‌کنیم حال فوتبال مان خوب نیست و صعود به جام جهانی هم نمی‌تواند این بدحالی را درمان کند، علتش نوع نگاه مسئولان امروز این رشته است؛ نگاهی که نه ریشه در تخصص دارد و نه دلسوزی.