kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
وحشت در ائتلاف سعودی

امارات از ترس سامانه‌های هوش مصنوعی و پهپادهای مدرن انصارالله به سازمان ملل پناه برد

 
 
 
سرویس خارجی- 
امارات اگرچه بیش از 7 سال است که با حمایت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس و صد البته رژیم صهیونیستی مشغول بمباران مردم یمن است، اما با قدرتمند شدن انصارالله، نماینده این کشور در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته تا مانع توسعه بیشتر توان نظامی بسیار بالای این جنبش شود!
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون نشست‌های متعدد و مختلفی پیرامونی تحولات بین‌المللی برگزار کرده است، اما نشست روز دوشنبه شورای امنیت به وقت آمریکا برای اماراتی‌ها کمی متفاوت از قبل بود و در آن نماینده ابوظبی زبان گلایه و انتقادات تند از جنبش مقاومت انصارالله گشود تا اعلام کند که با وجود بیش از هفت سال جنگ و بمباران علیه مردم یمن، ابوظبی بیش از گذشته احساس ناامنی و ترس در منطقه دارد. ترس و نگرانی امارات از مقاومت یمن را «لانا نسیبه»، نماینده دائم امارات در سازمان ملل در نشست شورای امنیت بر زبان آورد و در این نشست مدعی شد که انصارالله زرادخانه تسلیحاتی خود را به سلاح هوشمند مرگبار مجهز کرده است. نسیبه در سخنان خود با درخواست از شورای امنیت برای متوقف کردن انصارالله یمن و بدون اشاره به جنگ و تجاوز دامنه دار 
ائتلاف سعودی علیه مردم یمن گفت: «قبل از اینکه وارد آینده اسفبار شویم از شورای امنیت می‌خواهیم تدابیر سختی در قبال توسعه سامانه‌های هوش مصنوعی و پهپادها به کار گیرد.» وی ضمن اعلام این موضوع که سلاح‌های صنعاء به شکل فزاینده‌ای در حال توسعه است، هشدار داد که ممکن است در آینده نزدیک دسته‌ای از پهپادها در حملات برون‌مرزی مشارکت کنند که از فناوری شناسایی چهره و دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی برخوردار باشند. البته ترس اماراتی‌ها از توان پهپادی و تکنولوژی‌های جدید نظامی مقاومت یمن چندان هم بی‌ربط نیست و زمستان سال گذشته‌اندیشکده «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک»، انصارالله یمن را حزب‌الله جدید در جنوب شبه جزیره عربستان نامید و گفت: «پس از چند سال جنگ میزان تکامل توانایی پهپادی، موشکی و راکت‌های کوتاه‌برد نیروهای یمنی از سوی کارشناسان سازمان ملل، دولت آمریکا و بسیاری از متخصصان مورد تایید قرار گرفته است.» طبق تحلیل موسسه واشنگتن، انصارالله در مسیر تکامل صنعت موشکی یمن نشان داد با استفاده از این سیستم‌ها، صنعت نظامی کوچک اما موثری را برای خود توسعه داده که همچنان در حال رشد است.
آتش بازی عربستان با آتش‌بس
علیرغم اینکه سازمان ملل از بیش از یک ماه گذشته مدعی برقراری آتش بس در یمن شده، اما در تمام این مدت ائتلاف متجاوز سعودی با بمباران متعدد شهرهای یمن و نقض آتش بس نشان داده است که ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست. 
در عین حال ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر نقض آتش بس در یمن دست بسته نبوده و بامداد سه شنبه یمنی‌ها موفق به سرنگون کردن یک پهپاد متعلق به ائتلاف سعودی شدند. روز سه شنبه نیز سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرنگونی پهپاد متعلق به عربستان سعودی در شمال یمن را تائید کرد و در حساب توئیتری خود گفت: «پدافند ارتش یمن یک فروند پهپاد متعلق به نیروی هوایی عربستان سعودی را حین انجام مأموریت خصمانه و جاسوسی که نقض توافق آتش بس دو ماهه است، در منطقه مرزی نجران شناسایی و منهدم کرده است.» سریع گفت که در این عملیات موفق پرنده متجاوز سعودی با موشک بومی زمین به هوا سرنگون شده و در آینده، ویدیو و تصاویر این عملیات و جزئیات پهپاد سرنگون شده را منتشر خواهد کرد. این سومین پهپاد است که ارتش یمن طی یک هفته منهدم می‌کند و فرماندهان ارتش یمن نسبت به نقض تعهدات عربستان سعودی در جریان آتش بس هشدار داده‌اند. ارتش یمن به صورت مشخص و موردی اعلام نکرده که در برابر نقض آتش بس سعودی‌ها چه برنامه‌ای را در پیش دارد، اما پیشتر یمنی‌ها موفق به هدف قرار‌دادن اهدافی در عمق خاک عربستان شده‌اند و به نظر می‌رسد نقض آتش بس از سوی ائتلاف سعودی در واقع بازی خطرناک آنها با آتش در یمن است و چه بسا این آتش باردیگر دامن مناطقی از عربستان سعودی را بگیرد.