kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
وزیر نیرو:

آماده‌‌سازی نیروگاه‌های برق تکمیل شد اما مردم صرفه‌جویی کنند

 

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو، با احداث نیروگاه و از سویی انجام تعمیرات اساسی در زمان مقرر، شرایط تولید برق را در حالت آماده قرار‌داده است اما مشترکین برق می‌توانند به نحوی مصرف برق داشته باشند که میزان مشکلات به حداقل برسد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی اکبر محرابیان در گفت‌و‌گو با برنامه «صف اول» رسانه ملی تصریح کرد: وزارت نیرو با افزایش توان تولید، احداث نیروگاه و از سویی انجام تعمیرات اساسی در زمان مقرر شرایط تولید برق را در حالت آماده قرار‌داده است. در مورد تعمیرات نیروگاهی یک کار استثنایی انجام شد و تمامی ظرفیت‌های نیروگاه‌های موجود در کشور به‌طور کامل تعمیر شد. او از اعمال پاداش‌ مشترکان صرفه‌جو از اول خردادماه و مکانیزم رایگان شدن قبوض برق این مشترکان خبر داد و با اشاره به وجود ۶۵۰ مشترک بد مصرف برق در کشور گفت: حدود ۶۵۰ هزار مشترک بدمصرف داریم اما با همکاری و همراهی مشترکان در مدیریت مصرف، از چهار ماه گرم سال با موفقیت عبور خواهیم کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌های برقابی برای اولین بار در هشت سال اخیر، تعمیرات همه واحدها، کاملا به اتمام رسید، تصریح کرد: البته این مسئله که ما خاموشی نداشته باشیم به رفتار مشترکان بستگی دارد. مشترکان برق می‌توانند به نحوی مصرف برق داشته باشند که میزان مشکلات به حداقل برسد. محرابیان پیش‌رو بودن دولت در صرفه‌جویی را یادآور شد و افزود: ما اعتقاد داریم دولت باید الگوی باشد. متأسفانه مصارف خارج از الگوی دولت زیاد است و بر این اساس مطابق مصوبه هیئت وزیران که اخیراً اخذ شد، ادارات مکلف هستند که در ساعات اداری نسبت به صرفه‌جویی حداقل ۳۰ درصدی و در ساعات غیراداری نسبت به صرفه‌جویی
۶۰ درصدی اقدام کنند. او ادامه داد: علاوه‌بر این تغییر ساعت اداری و انتقال آن به ساعات صبح‌گاهی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و رفتار ادارات و دستگاه‌های دولتی با روش‌های روزآمدی نظیر استفاده از اینترنت اشیا پایش شده و به مردم گزارش خواهد شد.
حمایت از تولید برق هسته‌ای
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: صنعت برق با تأمین سوخت از سوی وزارت نفت بدون هیچ مشکلی و به صورت پایدار برق را در زمستان گذشته برای تمام بخش‌ها تأمین کرد و خاموشی نداشتیم. در تابستان سال گذشته هم با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی رو‌به‌رو بودیم. با فرض رشد چهارو نیم تا پنج درصدی اوج مصرف برق، این عدد در سال جاری با فرض شرط عدم فعالیت ما به ۱۹‌هزار مگاوات ناترازی در سال جاری می‌رسید که معادل ۲۵ درصد تولید برق کشور است. محرابیان افزود: ۱۹ هزار مگاوات ناترازی ما با فرض این است که ما هیچ حرکتی نکنیم. بر این اساس با افزایش توان اتفاق افتاده تا پایان دوره گرما بالای شش هزار مگاوات از ناترازی کاسته می‌شود. البته ناترازی ما مربوط به بخش‌اندکی از سال است و ما در بسیاری از ماه‌های سال با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم. او با اشاره به اهمیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، ادامه داد: برق هسته‌ای؛ برق پاک و بسیار اقتصادی است و ما حتماً از تولید آن حمایت می‌کنیم زیرا در شبکه توزیع گسترده ما با ظرفیتی که در آینده به ۱۲۰ هزار مگاوات می‌رسد ضرورت دارد، نیروگاه‌های هسته‌ای زمینه افزایش پایداری را به وجود آورند. وزیر نیرو در پاسخ به سؤالی مبنی بر غیراقتصادی بودن نیروگاه‌ هسته‌ای گفت: همان کشورهایی که تولید نیروگاه هسته‌ای را ناصحیح جلوه می‌دهند بخش عمده برنامه خود را بر روی توسعه نیروگاه هسته‌ای قرار‌داده‌اند. همچنین مصطفی رجبی مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق از رسیدن پیک مصرف برق به ۵۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات و افزایش بیش از ۹ درصدی مصرف در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: درصورتی‌که دستگاه‌های اداری مصرف برق خود را متناسب با مصوبه هیئت وزیران کاهش ندهند، در مرحله نخست اخطار دریافت می‌کنند و در صورت رعایت‌نکردن برق اداره پرمصرف قطع خواهد شد. علاوه‌بر آغاز جابه‌جایی بار در زمان پیک، واردات برق نیز آغاز شده به طوری که طبق اعلام روز گذشته مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران، واردات برق به 480 مگاوات رسیده است.