kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۰۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
پایگاه‌های نظامی جدید روسیه بیخ گوش اروپا تاسیس می‌شوند

دیلی میرور: روسیه می‌تواند ظرف فقط 10 دقیقه بریتانیا را به عصر حجر بازگرداند

 
 
 
سرویس خارجی-
همزمان با تلاش آمریکا برای گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه، مسکو اعلام کرده در نزدیکی مرزهای خود در اروپا 12 پایگاه جدید می‌سازد. روزنامه انگلیسی «دیلی میرور» نیز با هشدار به دولت بوریس جانسون» اعلام کرده «روسیه با موشک‌هایی که دارد می‌تواند ما را ظرف 10 دقیقه به عصر حجر بازگرداند.»
87 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و در بُعد میدانی، روسیه دیروز از تسلط کامل خود بر شهر مهم و استراتژیک «ماریوپل » خبر داد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در همین زمینه اعلام کرد با تسلیم شدن آخرین نیروی اوکراینی باقیمانده در کارخانه فولاد «آزوفستال» و تسلط نیروهای روسی بر آن، ماریوپل به‌طور کامل تحت کنترل روسیه درآمده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از «ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه نوشت: «آخرین گروه از جنگجویان اوکراینی روز جمعه تسلیم شدند. در مجموع، ۲۴۳۹ جنگجو و سرباز اوکراینی که در کارخانه آزوفستال مخفی شده بودند از تاریخ شانزدهم می(26 اردیبهشت) به نیروهای روسیه تسلیم شده‌اند.» 
اما در سطح دیگر این جنگ که شامل تشدید تقابل روسیه و ناتو می‌شود، گزارش‌ها حاکی است روسیه قصد دارد برای مقابله با ناتو، پایگاه‌های جدیدی را در بیخ گوش اروپا تاسیس کند. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در همین رابطه و با اشاره احتمال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفته: «12 یگان نظامی و متعلقات آن قرار است تا پایان سال جاری میلادی در منطقه نظامی غربی روسیه ایجاد شوند.» 
شویگو همچنین در ملاقات با نمایندگان ارشد وزارت دفاع و ارتش، «افزایش تهدیدات نظامی در مرزهای روسیه» را محکوم و آمریکا و ناتو را به تشدید تنش متهم کرد.» پیمان ناتو در ارتباط با تاسیس پایگاه‌های جدید روسیه هنوز واکنشی نشان نداده است.
بازگشت انگلیس به عصر حجر
اصرار سران ناتو و به ویژه انگلیس به گسترش خود به مرزهای روسیه، مسکو را به شدت عصبانی کرده است. چند روز پیش «الکسی ژوراولیوف»، معاون کمیته دفاعی پارلمان روسیه طی مصاجبه‌ای با تلویزیون این کشور گفته بود: «روسیه می‌تواند ظرف 200 ثانیه انگلیس را با موشک‌های سامارت خود نابود کند.» نشریه انگلیسی «میرر» نیز طی روزهای اخیر با هشدار به دولت این کشور برای تحریک کردن روسیه نوشته: «ولادیمیر پوتین می‌تواند تنها در ۱۰ دقیقه انگلیس را به عصر حجر بازگرداند.» بنا به نوشته این روزنامه «زیردریایی‌های روسی می‌توانند تا ۶۰ نیروگاه در انگلیس را در ۱۰ دقیقه نابود کرده و به عصر حجر بازگردانند.این می‌تواند در زمانی اتفاق بیفتد که روسیه از انگلیس خشمگین است، انگلیسی که در یک جنگ نیابتی علیه پوتین اقدام به ارسال تسلیحات به اوکراین می‌کند.»
نابودی نیمی از اروپا
از سوی دیگر، رئیس‌آژانس هوایی روسیه نیز گفته، موشک مافوق صوت هسته‌ای «سارمات» این کشور می‌تواند «نیمی از ساحل یک قاره» را نابود کند. به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه «دیلی‌میل»، «دیمیتری روگوزین»، رئیس‌آژانس فضایی «روسکاسموس» روسیه این اظهارات را در حضور جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان روسیه مطرح کرد. او در یک «ماراتن آموزشی فدرال» به نام «افق‌های جدید» ویدئوهایی از چندین راکت استراتژیک روسیه را پخش کرد و در نهایت به موشک عظیم‌الجثه سارمات رسید؛ یک موشک بالستیک قاره‌پیما که قابلیت اصابت به هدف با سرعت بیش از ۴۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشته و با نام «شیطان ۲» هم شناخته می‌شود.
وی همزمان با پخش این ویدئوها گفت: «در اینجا شما پرتاب‌های آزمایشی موشک‌های ما را می‌بینید... کوچک‌ترین‌هایشان در رژه میدان سرخ به نمایش درآمدند، اما بزرگ‌ترها در میدان سرخ جا نمی‌شدند، چون خیلی بزرگ هستند...چنین موشکی (سارمات) می‌تواند نیمی از ساحل یک قاره بزرگ را- که ممکن است ما به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست نداشته باشیم- نابود کند». او این را هم گفت که این موشک‌ها پاییز سال جاری به خدمت گرفته خواهد شد. 
100 هزار نظامی آمریکایی در اروپا
همزمان با هشدارهای روسی منابع مطلع آمریکایی نیز به یک شبکه نزدیک به دموکرات‌های این کشور گفته‌اند واشنگتن به منظور مقابله با «تهدید روسیه» احتمالا هزاران نظامی خود را برای بلندمدت در این قاره نگه می‌دارد. «سی ان ان» در این باره اعلام کرده: «به گفته چندین مقام آمریکایی، انتظار می‌رود که آمریکا صد هزار نظامی خود را برای آینده قابل پیش‌بینی در اروپا مستقر کند چرا که (ممکن است) روسیه تنش را تشدید و سوئد و فنلاند یا اعضای ناتو را تهدید کند.» مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده، همچنین گفته‌اند: «اگر ناتو مانورهای نظامی بیشتری در منطقه انجام دهد، ممکن است این نیروها به طور موقت افزایش یابد و در صورت تغییر محیط امنیتی، ایالات متحده می‌تواند پایگاه‌های بیشتری را در اروپا اضافه کند.» طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، قبل از حمله روسیه به اوکراین 
۶۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در مجموع در اروپا حضور داشتند و در حال حاضر تعداد نظامیان آمریکایی به حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.
اتکا به منابع داخلی
«دیمیتری مدویدیف»، معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز با بیان اینکه تحریم‌ها علیه کشورش ممکن است تا چند دهه دوام داشته باشد گفته مسکو باید به منابع داخلی خود تکیه کند. به نوشته خبرگزاری تاس، مدویدیف تصریح کرده که «عملیات نظامی ویژه روسیه» در اوکراین دلیل کشورهای غربی برای تحریم روسیه نیست: «ما به خوبی می‌دانیم تحریم‌هایی که اعمال شده‌اند احتمالاً برای مدت بسیار طولانی پابرجا خواهند بود و این تحریم‌ها ارتباطی هم با عملیات ویژه روسیه در اوکراین ندارند...پرواضح است این تحریم‌ها برای مدت طولانی ادامه خواهند داشت، همان‌طور که در گذشته، از جمله در دوران شوروی هم همین‌طور بود...لازم است که روسیه کاملاً به منابع داخلی خود تکیه کند.»
ما به اوکراین دروغ گفتیم
سفیر سابق آمریکا در روسیه اما اظهارات جنجالی داشته و گفت‌وگو با استاد دانشگاه‌هاروارد اقرار کرده که دیپلمات‌های این کشور درخصوص عضویت اوکراین در ناتو دروغ گفته‌اند. اما «استفن والت» استاد امور بین‌الملل دانشگاه‌هاروارد نیز خطاب به «مایکل آنتونی مک‌فال» سفیر سابق آمریکا در روسیه گفته، به رغم مخالفت دیرینه روسیه با گسترش ناتو، آمریکا در ۲۰۲۱ مشوق عضویت اوکراین در این اتحادیه بود. والت این را هم گفته که: «در سال ۲۰۲۱ مدام گفتیم که اوکراین عضو ناتو خواهد شد، مدام آن را تکرار کردیم. «آنتونی مک‌فال» نیز سخنان او را قطع کرد و پرسید:« آیا آن را باور کردید؟»والت در پاسخ گفت: «پس دیپلمات‌های ما دروغ می‌گویند؟»مک‌فال گفت: «بله. بله! این جهان واقعی است دوستان! بی‌خیال، این جهان واقعی است.» استفن والت در مقابل گفت: «دیپلمات‌های ما همیشه دروغ می‌گویند، اما انتظار داریم هر زمان که به مسکو تضمین‌هایی دادیم، به دیپلمات‌هایمان اعتماد کنند.»