kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۹۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
با وجود سکوت سینماگران ایرانی

اعتراض 126 هنرمند سرشناس جهان به ‌ترور یک خبرنگار توسط رژیم صهیونیستی(اخبار ادبی و هنری)

۱۲۶ نفر از هنرمندان جهان در زمینه‌های گوناگون مانند سینما و شعر نسبت به شهادت شیرین ابوعاقله اعتراض کردند. آنان دولت‌های غربی را مقصر دانستند و گفتند همان دولت‌ها که روسیه را تحریم کردند سال‌ها است از اسرائیل حمایت مالی می‌کنند.
 
 
 
 
به گزارش تسنیم، از جمله هنرمندانی که این بیانیه‌ را امضا کردند می‌توان به پدرو آلمودوار، سوزان ساراندون، کن لوچ، مایک لی، تیلدا سوینتون، مارک روفالو، آصف کاپادیا، میریام مارگولیس، بوتس رایلی، جیم جارموش، استیو کوگان، نائومی کلاین، هانی ابواسد و پیتر گابریل‌ اشاره کرد. این نامه اولین‌بار در سایت
Artists for Palestine U.K منتشر شده است. این هنرمندان در این بیانیه «خواستار مسئولیت‌پذیری و اقدامات قابل‌توجیه رژیم صهیونیستی برای قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره» شده‌اند.
این هنرمندان در نامه خود نوشته‌اند: «ما عمیقاً از کشته‌شدن شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار فلسطینی بسیار مورد احترام، هنگامی که با جلیقه مخصوص خبرنگاری مشغول تهیه گزارش در مورد تهاجم اسرائیل به شهر‌ اشغالی جنین بود، توسط نیروهای‌ اشغالگر اسرائیل ناراحتیم. همان‌طور که ما به‌خاطر از دست دادن او غمگینیم، ما خواهان پاسخگویی کامل برای عاملان این جنایت و همه کسانی هستیم که در مجوز دادن به آن دست دارند».
در ادامه این بیانیه آمده است: حمله نیروهای مسلح اسرائیل به عزاداران فلسطینی ما را بیش از پیش ناامید و وحشت‌زده کرد. سربازان، عزاداران را در محوطه بیمارستان سنت‌جوزف در بیت‌المقدس شرقی‌ اشغالی مورد ضرب‌وشتم و لگد قرار دادند تا از حمل تابوت ابوعاقله و راهپیمایی به‌سمت کلیسا برای مراسم تشییع جنازه جلوگیری کنند.
آنها با نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اسرائیل مانند حمله به روزنامه‌نگار و آزادی بیان از احتمال تشخیص جنایت جنگی این اتفاق توسط کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند. آنان بیان کرده‌اند که این ماجرا باید تحت یک تحقیق مستقل و شفاف بین‌المللی قرار گیرد. این هنرمندان از جامعه بین‌الملل می‌خواهند از اقدامات متناسب و هدفمندی برای پاسخگویی اسرائیل به جنایات خود و پایان دادن به معافیت از مجازات اتخاذ کند، حمایت کنند.
آنها فراهم کردن پوشش دیپلماتیک قدرت‌های غربی برای اسرائیل را دلیلی برای نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی توسط اسرائیل خواندند. آنان در بخش دیگری از این نامه ضمن واکنش به حمله به اوکراین گفته‌اند: دولت‌های ما برای تحریم روسیه شتافتند اما آنها چندین دهه است که به حمایت مالی از‌ اشغال اسرائیل ادامه می‌دهند.
این هنرمندان و سینماگران از حاکمان خود خواسته‌اند به ریاکاری خود پایان دهند و در اجرای قوانین بین‌المللی و حقوق بشر با ثبات عمل کنند.آنها نوشته‌اند: ما از آنها می‌خواهیم که برای اطمینان از پاسخگویی قتل شیرین ابوعاقله و سایر غیرنظامیان فلسطینی اقدامات معناداری انجام دهند. در مورد حقوق اساسی انسان برای آزادی از آزار و اذیت و ستم و حق زندگی و کرامت، نباید استانداردهای دوگانه وجود داشته باشد.
نکته مهم درخصوص این بیانیه عدم حضور حتی یک فیلم‌ساز ایرانی خصوصاًً از میان چهره‌های مطرح به‌ویژه فیلم‌سازانی است که هم‌اکنون در جشنواره‌های خارجی حضور دارند.