kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۹۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
با قبول پرداخت پول گاز به روبل صورت گرفت

عقب‌نشینی بزرگ گازی اتحادیه اروپا در برابر روسیه

 
 
 
اتحادیه اروپا بالاخره در برابر روسیه تسلیم شد و اعلام کرد: کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند پول گاز دریافتی از روسیه را به روبل بپردازند.
به‌گزارش اویل پرایس،پس از جنگ اوکراین، روسیه از کشورهای اروپایی خواسته بود هزینه خرید گاز این کشور را به روبل پرداخت کنند اما دولت‌های اروپایی برای یافتن راه‌حلی جهت تبعیت از این درخواست روسیه و عدم نقض تحریم‌های این کشور با مشکل مواجه بودند و حالا با اعلام رسمی اتحادیه اروپا می‌توانند پول گاز روسیه را به روبل بپردازند.
آلمان و ایتالیا روز جمعه به شرکت‌های خود اعلام کردند می‌توانند طبق درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه حساب‌های روبل برای خرید گاز این کشور باز کنند. روسیه از این کشورها خواسته بود دو حساب در گازپروم بانک باز کنند؛ یک حساب به یورو یا دلار و یک حساب به روبل. خریداران هزینه خرید گاز را به یورو یا دلار در یکی از حساب‌ها واریز می‌کنند و این پول به‌طور خودکار و بدون مشارکت بانک روسی به روبل تبدیل می‌شود. 20 شرکت در اتحادیه اروپا تا هفته گذشته حساب‌های خود را در گازپروم بانک باز کرده بودند و چهار کشور دیگر هم متقاضی باز کردن حساب بودند. شرکت وی‌ان‌جی آلمان هم یک حساب در این بانک باز کرده‌است.
با اعلام اتحادیه اروپا مبنی به این‌که این مناسبات مالی تحریم‌های روسیه را نقض نمی‌کند، انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری اقدام به بازکردن حساب‌های روبل کنند. بلغارستان، فنلاند و لهستان تا به امروز از بازکردن حساب‌های روبل خودداری کرده‌اند و روسیه هم ارسال گاز به این کشورها را قطع کرده‌است. بیشتر قراردادهای عرضه گاز روسیه به اروپا به یورو و دلار بسته‌شده و اکنون مسکو به دنبال تبدیل آنها به روبل است. 
به‌گزارش رویترز، شرکت گازپروم روسیه به فنلاند اعلام کرده جریان گاز طبیعی خود به این کشور را از صبح دیروز شنبه متوقف کرده است. این اقدام روسیه به‌دنبال مخالفت فنلاند با پرداخت پول گاز روسیه به روبل صورت‌گرفته است. بیشتر گاز مصرفی در فنلاند از روسیه وارد می‌شود. دورنمای از دست دادن گاز روسیه باعث شده شرکت‌های بزرگ نفت فنلاند به‌دنبال منابع جایگزین انرژی یا طرح‌های اضطراری برای تطبیق دادن تولیدشان باشند. دمیتری پسکوف؛ سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرده بود مسکو اطلاعات کاملی درمورد قراردادهای عرضه گاز شرکت گازپروم ندارد اما هیچ گازی رایگان عرضه نخواهد شد.