kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۹۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با لاوروف:

اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود، خواستار ابتکار عمل همه طرف‌ها درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها شد و گفت: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود.

 

سرویس سیاسی-

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان پنج‌شنبه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه فدراسیون روسیه درخصوص مسائل روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین وضعیت گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها تلفنی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی در رابطه با مذاکرات وین به‌منظور رفع تحریم‌های آمریکا هم خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق در دسترس خواهد بود و همچنین خواستار ابتکار عمل همه طرف‌ها در این زمینه شد.
به گزارش وزارت امور خارجه، رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین بر اراده جدی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز تأکید کرد و از موضع مثبت روسیه در حمایت از توافقی که مورد تأیید ایران باشد، قدردانی کرد.
وی همچنین به مصوبه اخیر هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران درباره موافقت‌نامه‌های فرهنگی و امنیت اطلاعاتی بین دو کشور و ارسال آن برای تصویب در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و از تصویب این اسناد در طرف روسیه‌ای استقبال کرد.
امیرعبداللهیان ضمن تبیین مواضع کشورمان در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت تهران در برقراری آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره تأکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط ممتاز با روسیه از هر تلاش دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی برای میانجی‌گری و کمک به حل‌وفصل این بحران را دارد.
بر اساس گزارش ایرنا، طرفین در این تماس تلفنی آخرین وضعیت موضوعات دوجانبه را موردبحث و تبادل‌نظر قرار‌دادند.
همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مناسبات تهران و مسکو را حائز اهمیت خواند.
حمایت لاوروف
از حصول توافق در وین
وزیر خارجه روسیه با تأکید بر این‌که اولویت روسیه نیز، اجرایی شدن اسناد امضاءشده میان دو کشور است خاطرنشان کرد: مسائل هماهنگی بین دستگاهی را تا حصول نتیجه شخصاً پیگیری و دنبال خواهد کرد.
وی بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش‌های مسکو برای نیل به یک توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تأکید کرد.
لاوروف با انتقاد از مواضع غیر سازنده آمریکا و غرب، آخرین تحولات اوکراین را تبیین و از هرگونه ابتکاری برای توجه اوکراین به مذاکره استقبال کرد و نقش ایران را در این راستا سازنده خواند.
اسلامی: در چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا هستیم
اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی در نشست تخصصی مبنا با موضوع «تأثیر تدابیر راهبردی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در پیشرفت فناوری هسته‌ای» که عصر چهارشنبه گذشته به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: با باور جوانان و هدایت و حمایت‌های مستمر از این جریان توانستیم به ظرفیت پایداری برسیم و اکنون کاملاً در چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا هستیم و بعد از خروج ترامپ از معاهده برجام یک‌مرتبه کشور توانست با یک حرکت جهادی ۱۰ ماهه مسیر ۱۰ ساله را در ظرفیت غنی‌‌سازی طی کند که این موضوع موجب دستپاچگی ۱+۵ شد و سبب شد تا آنها مجدداً به مذاکرات برگردند تا ظرفیت هسته‌ای ما را متوقف کنند.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در بخش‌های اثرگذار فناوری هسته‌ای و برق اتمی گفت: ما با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مسیر پیشرفت فناوری هسته‌ای حرکت کردیم و نکته مهم در برق اتمی این است که کشورهای دیگر همکاری نکردند که بازهم با خودباوری باید همین حرکت را در دستیابی بیشتر به برق اتمی داشته باشیم.
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی گفت: تلاش دشمنان با انجام خرابکاری‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای، آن را به خط مقدم جبهه تبدیل کرده است و دانشمندان ما با تأکید و انگشت اشاره مقام معظم رهبری که فرمودند خودتان بسازید؛ پای‌کار ایستادند و در موضوع سوخت ۲۰ درصد که نیاز راکتور تحقیقاتی تهران بود، اقدام کردند و ما امروز نه‌تنها سوخت ۲۰ درصد، بلکه سوخت ۶۰ درصد را در دست تولید داریم. وی با اشاره به تولیدات بخش سلامت و رادیوداروها از حرکت به سمت پلاسمادرمانی خبر داد و به نقش بسیار مهم آب‌سنگین اشاره کرد که متأسفانه دشمنان با اتهام بهره‌مندی از آن در تولید سلاح هسته‌ای ما را از آن منع می‌کنند و افزود: اگر راهبردهای مقام معظم رهبری نبود و ما وارد فناوری هسته‌ای نمی‌شدیم، اکنون خیلی عقب بودیم.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های پیشرفت و توسعه کشور باید بدون وقفه حرکت کند و توان دانشمندان و جوانان کشور باید برای اهداف عالی کشور صرف شود و باید رنج و مشقت را تحمل‌کنیم تا به قله برسیم.
گروسی: نشانه‌ای از عدم جدیت ایران در مذاکرات هسته‌ای نمی‌بینم
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی را مطرح کرد. به نوشته کانال توئیتری شبکه الجزیره گروسی در نشستی خبری در توکیو گفت: «نشانه از عدم جدیت ایران در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور مشاهده نمی‌کنم.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود:‌ «در حال حاضر منتظر پاسخ‌هایی قانع‌کننده از سوی ایران درباره شماری از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستیم».
رونمایی اتحادیه اروپا
از راهبرد خود در خلیج‌فارس؛
برجام از محورهای طرح بروکسل
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برای نخستین بار از راهبردی جامع رونمایی کرد که در آن روابط آتی این اتحادیه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در زمینه‌های مختلف از مسائل امنیتی تا تجارت و مسائل جوی تشریح شده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم رونمایی از این طرح گفت: «در زمانی که نظم بین‌المللی قانون‌محور با چالش‌های قابل‌توجه و ناامنی رو‌به‌رو شده، اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج [فارس] ایستاده‌اند تا از شراکت قوی‌تر و راهبردی‌تر خود دستاورد اکتساب کنند.» وی اضافه کرد: «لازم است ما با یکدیگر همکاری نزدیک‌تری برای ایجاد ثبات در خلیج [فارس] و خاورمیانه و تهدیدهای امنیتی در جهان، امنیت انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.»
«آندره ماتئو فونتانا»، سفیر اتحادیه اروپا در امارات عربی متحده در گفت‌وگو با پایگاه نشنال گفت که این طرح از اهمیتی محوری در روابط میان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری برخوردار خواهد بود.
این مقام اتحادیه اروپا اضافه کرد: «راهبرد جدید، شراکت راهبردی با خلیج [فارس] نامگذاری شده است. این راهبردی درازمدت است و اجرای کامل آن چندین سال طول خواهد کشید. بنابراین، شبیه نقشه‌راه است.»
فونتانا در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که یکی از پایه‌های اصلی راهبرد اتحادیه اروپا برای افزایش امنیت در خلیج‌فارس، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است که با اسم «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام شناخته می‌شود.
او گفت: «برای ما یکی از مهم‌ترین مشارکت‌ها در امنیت منطقه و خلیج [فارس] برجام است. بنابراین، ما از همان ابتدا از این توافق حمایت کرده‌ایم. تصور می‌کنیم برای منطقه بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.»
وزیر جنگ تل‌آویو: با جیک سالیوان درباره ایران حرف زدم
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در واشنگتن حضور دارد، با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و درباره موضوعات مختلف ازجمله ایران، فلسطین و اوکراین گفت‌وگو کرد.
به نوشته «جروزالم پست»، بنی گانتز پس از گفت‌وگو با جیک سالیوان توضیحات مختصری درباره این دیدار داد. وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس گفت: «این یک نشست عالی در کاخ سفید بود. ما در موردحمایت از امنیت اسرائیل، راه‌های مقابله با تجاوزات ایران، تلاش برای کاهش تنش بین اسرائیل و فلسطین و حمایت از اوکراین گفت‌وگو کردیم.»
بنی گانتز پیش از ترک تل‌آویو به مقصد واشنگتن گفته بود که با مقام‌های آمریکایی درباره افزایش همکاری‌های امنیتی و بررسی پرونده‌های ایران و اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد.
وزیر تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا همچنین ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مطرح کرد و مدعی ساخت و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در اعماق زمین از سوی ایران شد. به ادعای او «ایران فقط چند هفته با ساخت مواد شکاف‌پذیر لازم برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد.»