kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

گزارشگر سازمان ملل: آمریکا بلافاصله تحریم‌ها علیه مردم ایران را بردارد

گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت آمریکا خواست که بلافاصله تحریم‌ها علیه مردم ایران را لغو و از کشورهایی که اقدام به بلوکه کردن دارایی‌های ایران کرده‌اند درخواست کرد که این دارایی‌ها را آزاد کنند.
 
 
 
 
خانم «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده، دیروز چهارشنبه در نشستی خبری به تشریح این سفر و دیدارهای انجام شده پرداخت.
وی در ابتدا گفت: سفری به ایران داشتم از هفتم تا ۱۸ می‌۲۰۲۲ برای جمع‌آوری اطلاعات و بی‌طرفی و راستی آزمایی مطرح بوده است. بحث من تاثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر بوده است. گزارش نهایی من در شورای حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد. از همه طرفین در ایران تشکر می‌کنم. اطلاعات راستی آزمایی می‌شود. از دولت ایران و شورای حقوق بشر برای تسهیل این سفر تشکر می‌کنم. با نمایندگان دولت ملاقات داشتم نماینده چند عضو جامعه مدنی را ملاقات کردم. با نمایندگان نهادهای مالی بخش خصوصی و دولتی، دانشگاهیان و... و با آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و دیپلمات‌‌های خارجی در ایران دیدار کردم. از دفتر سازمان ملل در ایران برای پشتیبانی این سفر تشکر می‌کنم.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین اظهار داشت: ایران مشمول گسترده‌ترین تحریم‌ها بوده است و آمریکا تحریم‌های مالی و تجاری بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند. در سال ۲۰۱۰ خیلی از بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داد. تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران 
بود. دوهان به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش‌های مختلف ایران اشاره و بیان کرد: بعد از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تمام تحریم‌های ثانویه برداشته شد و سازمان ملل به نحوی عمل کرد که از طریق برجام اقداماتی را انجام داد و بخشی از آن سرمایه‌گذاری در ایران بود و آمریکا یکجانبه از برجام خارج و تحریم‌هایی را وضع و بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داد و بسیاری از شرکت‌ها از بازار ایران خارج شدند و دارایی‌های ایران مسدود شد که ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار است و بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی در این تحریم‌ها قرار گرفتند.
وی همچنین گفت که علاوه‌بر این، کانادا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده و بیش از ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.  دوهان به تاثیر تحریم‌ها بر بخش‌های دانشگاهی، فناوری و صنایع دستی و رشد اقتصادی ایران و همکار‌ی‌های بین‌المللی ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: تحریم‌ها بر گروه‌های آسیب‌پذیر و سرپرستان خانواده و... تاثیر داشته است. ارائه کمک‌های بشردوستانه از طریق آژانس‌های بین‌المللی به خاطر مشکل در نقل و انتقال پول صورت نگرفته است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد بیان کرد: زندگی مردم دچار مشکل شده و وضعیت بحرانی‌تر شده است. 
تحریم‌های اعمال شده علیه ایران 
قابل توجیه نیست
وی همچنین عنوان کرد: دغدغه من این است که اقدامات قهری یکجانبه به عنوان اقدامات تنبیهی، موازین حقوق بشر جهانی را نقض می‌کند. تحریم‌هایی که علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریم‌های ثانویه امری غیرقانونی است. جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلما‌ت‌های ایرانی برخلاف کنوانسیون وین بوده است و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم برخلاف قوانین بین‌المللی است. 
دوهان گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده قابل توجیه نیست و از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. 
گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: منع واردات داروها باعث مشکلات زیادی در ایران شده و نقض قواعد مدنی است.  وی خاطرنشان کرد: همه طرفین را یادآور می‌شوم که به تعهدات خود براساس منشور ملل متحد عمل کنند از جمله احترام به عدم مداخله در امور داخلی کشورها و... توصیه می‌کنم همه تحریم‌های یکجانبه را متوقف و وارد گفتمان شوند و مانع از این شوند که اثرات منفی این تحریم‌ها به مردم معمولی وارد شود. همه کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کردند از جمله آمریکا می‌خواهم بلافاصله تحریم‌ها علیه مردم ایران را بردارند و این تحریم‌ها از لحاظ حقوق بین‌الملل توجیه‌پذیر نیستند. غذا، دارو و باید از تحریم‌ها معاف شوند. حتی اگر هدف خوبی از تحریم باشد این کار غیرانسانی را توجیه نمی‌کند.
دوهان در پاسخ به سؤالی درباره این‌که توصیه شما درباره مقابله با اقدامات منفی آمریکا علیه ایران اظهار داشت: ما سه صفحه توصیه‌نامه داده‌ایم از کشورهای تحریم‌کننده خواسته‌ایم رفتار خود را متوقف کرده و به تعهدات خود در زمینه احترام به حقوق بشر عمل کنند. کشورها و نهادهای بین‌المللی بیشتر با ایران همکاری کنند.  گزارشگر ویژه سازمان ملل در پاسخ به پرسشی درباره فشار حداکثری آمریکا نیز عنوان کرد: من بحث فشار حداکثری را در نظر گرفتم و این اقدام غیرقانونی است.