kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
پس‌لرزه‌های اقتصادی جنگ اوکراین

قیمت بنزین در آمریکا در نقطه جوش تورم در انگلیس رکورد 40 ساله را شکست

در حالی که جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد پس‌لرزه‌های آن کشورهای زیادی را به شدت تحت تاثیر قرار‌داده طوری که قیمت بنزین در برخی ایالت‌های آمریکا مثل کالیفرنیا به نقطه جوش رسیده و 6 دلار در هر گالن را رد کرده است! در انگلیس نیز تورم به 9 درصد رسیده که در 40 سال گذشته، بی‌سابقه عنوان شده است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
با ادامه جنگ اوکراین تبعات شدید اقتصادی آن نیز روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد. انگلیس و آمریکا دو کشور غربیِ پر مدعایی هستند که بر طبل ادامه جنگ می‌کوبند و رهبری جریان تحریم‌های ضد روسی را بر عهده گرفته‌اند اما در عین حال، خود نیز تحت تاثیر تبعات آن قرار دارند.
 جالب اینکه هر دو کشور نیز شدیدترین بحران اقتصادی و تورم 8 و 9 درصدی را در تاریخ 40 ساله خود تجربه می‌کنند. در آمریکا مطابق اعلان وزارت کار این کشور، نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به بالاترین سطح در چهل سال گذشته رسیده طوری که مصرف کنندگان آمریکایی فشار تورم را در امور و خریدهای روزمره خود کاملا احساس می‌کنند. به گفته بایدن تورم تبدیل به اولویت اصلی داخلی او شده است. به عنوان مثال هر گالن بنزین در یک سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. 
دیروز نیز خبر رسید که بهای بنزین در کالیفرنیای آمریکا به بیش از ۶ دلار در هر گالن رسیده که افزایش حدود ۲ دلاری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. هر گالن حدود 4 لیتر است. بر اساس آمار منتشر شده، قیمت بنزین در کالیفرنیا نسبت به ماه گذشته ۰.۳۱ دلار و نسبت به سال گذشته ۱.۸۹ دلار افزایش یافته است. میانگین ملی قیمت گاز نیز روز سه‌شنبه به ۴.۵۲۳ دلار رسید که یک رکورد محسوب می‌شود. میانگین قیمت بنزین در هر ایالت نیز بیش از ۴ دلار گزارش شده است. 
به باور کارشناسان، قیمت بنزین یکی از عوامل مؤثر در تورم آمریکاست، زیرا هزینه حمل‌ونقل کالا را افزایش می‌دهد. قیمت گازوئیل نیز که منبع اساسی انرژی در زمینه حمل‌ونقل تجاری محسوب می‌شود افزایش یافته است. میانگین بهای گازوئیل به ۵.۵۷۳ دلار در هر گالن رسیده که ۲.۴۰ دلار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران از مهم‌ترین عوامل بحران سوخت در آمریکا می‌توان به تحریم منابع انرژی روسیه اشاره کرد. «تیم استوارت»، رئیس‌جمعیت نفت‌وگاز آمریکا اخیراً اعلام کرده بود که کشورش با بزرگترین بحران انرژی در ۵۰ سال گذشته روبه‌روست و ذخایر آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. وی تأکید کرده بود که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا راهبردی برای برون‌رفت از این بحران ندارد. پیش از این نیز تحلیلگران اقتصادی هشدار داده بودند که قطع کامل واردات انرژی روسیه، غرب را وارد رکود خواهد کرد.
فروشگاه‌های بزرگ تحت فشارند
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشته که: «افزایش هزینه‌ها بر سود‌دهی برخی فروشگاه‌های بزرگ از جمله والمارت نیز تاثیر گذاشته است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ والمارت که به علت قیمت‌های پائین خود مورد توجه است، شاهد افزایش هزینه‌ها در بخش مواد غذایی و کاهش خریدهای غیرغذایی بوده است. مصرف کنندگان محصولات بیشتری را از برندهای ارزان قیمت، به ویژه در بخش محصولات گوشتی یا لبنی خریداری می‌کنند. علاوه‌بر این، مشتریان به فکر هزینه‌های دیگری نیز هستند، به ویژه از آنجایی که کمک‌های استثنایی که توسط دولت در طول همه گیری جهانی پرداخت شده بود به پایان رسیده است. افزایش موجودی اقلامی که مشتریان رغبت زیادی برای خرید آنها ندارند، هزینه‌های انبارداری و هزینه‌های حمل‌ونقل را به علت زیاد شدن بهای بنزین افزایش داده است.» بر اساس گزارش تلويزيون «سی بی‌اس نیوز»، افزایش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی در ۴۱ سال اخیر در کنار گران شدن سوخت و اجاره خانه، ساکنان خلیج سانفرانسیسکو را بیش از گذشته در فشار قرار‌داده است.
 رکورد زنی تورم در انگلیس
در انگلیس نیز شاخص تورم در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی و تشدید فقر در این کشور، به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. بر اساس گزارش روز چهارشنبه دفتر آمار ملی انگلیس شاخص تورم از ۷ درصد در ماه مارس (اسفند) به ۹ درصد در ماه آوریل (اردیبهشت) رسیده که ۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا این میزان بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ میلادی بشمار می‌رود. دفتر آمار ملی انگلیس نیز گزارش داده که حدود سه چهارم از افزایش نرم تورم، ناشی از قبوض برق و گاز بوده است. قیمت مواد غذایی، حمل‌ونقل و ماشین آلات نیز باعث افزایش قیمت‌ها و تورم شده است. بر اساس این گزارش افزایش بی‌سابقه هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ در اوکراین است و اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کنند که شاخص تورم در ماه‌های آینده روند فزاینده‌ای را طی کند.
 اقلامی که اصلی‌ترین عامل افزایش تورم در ماه آوریل بوده‌اند از این قرار است: گاز طبیعی:۹۵.۵درصد، برق: ۵۳.۵درصد، سوخت خودرو: ۳۱.۴درصد. وزیر دارایی انگلیس نیز روز سه شنبه با اشاره به تورم بی‌سابقه و افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور درباره سخت‌تر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر مردم طی ماه‌های آیند هشدار داد.«ریشی سوناک» با ایراد سخنانی در مجلس عوام گفت: «تمام نهادهای بین‌المللی هشدار داده‌اند که تورم بی‌سابقه شدیدترین بحرانی محسوب می‌شود که جهان با آن مواجه است. بنابراین ما در مواجهه با این چالش‌ها تنها نیستیم.» وزیر دارایی انگلیس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در ابعاد بین‌المللی است، افزود: «اوضاع در عرض چند ماه دیگر دشوار خواهد شد. هیچ راه‌کاری مشخصی برای دولت وجود ندارد و قانونی نیست که بتوان تاثیر عوامل خارجی بر اقتصاد را یک شبه ناپدید کرد.» 
چشم آمریکا به نفت ونزوئلا
خبر دیگر اینکه آمریکا در تلاش برای مدیریت کمبود عرضه نفت روسیه، دست از پا درازتر سراغ دشمنانش رفته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا نوشته: «تصمیم دولت بایدن در کاهش تحریم‌های ونزوئلا باعث می‌شود تا شرکت نفت و گاز شورون آمریکا بتواند مجوز مذاکره با شرکت نفت و گاز پترولئوس ونزوئلا را کسب کند.  به گزارش ایرنا دیپلمات‌های آمریکایی در تلاش برای تأمین انرژی در سراسر جهان هستند تا بتوانند اختلال ایجادشده در صادرات نفت و گاز روسیه به‌دلیل تحریم‌ها یا جنگ را جبران کنند. در همین رابطه مقام‌های آمریکایی در اسفند سال گذشته برای نخستین در چند سال اخیر در دیداری دوجانبه با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در کاراکاس ملاقات کردند که گویا کاراکاس درخواست آنها را رد کرد. ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ در تحریم نفتی آمریکا قرار دارد. عربستان نیز درخواست‌های آمریکا برای افزایش تولیدنفت را رد کرده است. 
داعش در جنگ اوکراین
 خبر دیگر اینکه «سرگئی ایوانوف»، رئیس‌دفتر مطبوعاتی سرویس فدرال اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرده آمریکا به طور فعال نیروهای سازمان تروریستی بین‌المللی «داعش» را برای شرکت در درگیری‌های اوکراین به عنوان مزدور استخدام می‌کند: «بر اساس اطلاعات دریافتی توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، ایالات متحده به طور فعال حتی اعضای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، از جمله داعش را به عنوان مزدور برای شرکت در درگیری‌ها در اوکراین استخدام می‌کند.». به گزارش تسنیم «ایوانوف» یادآور شده که «طبق این اطلاعات، در ماه آوریل، حدود 60 تروریست 20 تا 25 ساله داعشی با مشارکت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از زندان‌های تحت کنترل کردهای سوریه آزاد شده‌اند. این افراد به منطقه پایگاه نظامی آمریکایی التنف واقع در خاک سوریه در نزدیکی مرز اردن و عراق منتقل شدند تا آموزش‌های رزمی لازم را با هدف انتقال بعدی آنها به خاک اوکراین ببینند.» به‌گفته این مقام روس، بر اساس اطلاعات سرویس اطلاعات خارجی، پایگاه نظامی مذکور و مناطق مجاور آن مدت‌هاست که به نوعی «هاب» تروریستی تبدیل شده است که در آن حدود 500 داعشی و سایر تروریست‌های وفادار به واشنگتن در آن «بازآموزی» می‌شوند.  دیروز خبر دیگری نیز از سوریه منتشر شد مبنی بر اینکه، نیروهای آمریکایی وارد یکی از پایگاه‌های نظامی ترکیه در سوریه شده‌اند تا چند سرکرده آموزش دیده داعش را رد و بدل کنند!