kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
با ابلاغ کاهش تا 60 درصدی مصرف در ادارات

دولت مدیریت مصرف برق را از خود شروع کرد

 
 
 
دولت با ابلاغ دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور کاهش 30 درصدی مصرف برق در ساعات اداری را به تمام زیرمجموعه‌های دولتی تکلیف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به استناد آخرین مصوبه هیئت وزیران که به امضای معاون اول رئیس‌جمهور هم رسید، دولت مدیریت مصرف برق در تابستان پیش رو را از خود آغاز کرد و با وضع قوانین سخت‌گیرانه خواستار تبعیت تمام زیرمجموعه‌های دولتی از این قوانین شد.
 به استناد جزئیات دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در ایام گرم سال و به تشخیص وزارت نیرو، دستورات مرکز دیسپاچینگ ملی برق ایران (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) برای تمام مدیران برق و مشترکان بزرگ برق لازم‌الاجراست و استانداران و مدیران استانی موظف هستند ضمن ایجاد هماهنگی برای رعایت دقیق سهمیه برق ابلاغی دیسپاچینگ ملی برق ایران، از بروز هرگونه اختلال در بهره‌برداری از شبکه برق جلوگیری کنند.
همچنین تمام دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف هستند، نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به مصرف دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند.
علاوه بر محدودیت‌های تعیین شده، دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور بیان می‌کند که کلیه دستگاه‌های اجرایی و صنایعی که دارای نیروگاه و مولدهای برق هستند، موظف هستند از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریورماه نسبت به تولید حداکثری برق و انتقال مازاد آن به شبکه سراسری اقدام کنند.
از سوی دیگر وزارت نیرو موظف به خرید برق تزریقی این نیروگاه‌ها به شبکه و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت گاز و مایع مورد نیاز این نیروگاه‌ها و مولدها در بازه فوق است. همچنین صرفاً بخشی از سوختی که جهت تحویل برق به شبکه با تأیید وزارت نیرو مصرف می‌شود، شامل تعرفه نیروگاهی می‌شود.
برق دستگاه‌های متخلف قطع می‌شود
یکی از مهمترین محورهای دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در تبصره 3 ماده 2 قرار گرفته است. بر این مبنا به منظور تضمین اجرای موفق برنامه یاد شده، وزارت نیرو موظف شده است تا از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق به وسیله نصب کنتور هوشمند و تجهیزات قطع و وصل از راه دور نسبت به پایش و کنترل مصرف مشترکین مشمول تا سقف تعیین شده اقدام کند.
بر این مبنا در صورت عدم رعایت سقف تعیین شده، شرکت‌های توزیع نیروی برق موظف هستند، با اطلاع رسانی قبلی نسبت به قطع برق و پس از اخذ تعهد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط مبنی بر رعایت سهمیه تبیین شده نسبت به وصل مجدد انشعاب برق اقدام کنند. لازم به ذکر است که هزینه‌های مرتبط با تهیه و نصب تجهیزات کنتور هوشمند با قابلیت قرائت و قطع و وصل از راه دور به عهده دستگاه‌های مشمول است.
بر اساس آخرین آمار موجود ارائه شده در اسفندماه سال 1400، حدود 82 درصد از کنتورهای هوشمند برنامه‌ریزی شده برای ادارات کشور نصب و امکان پایش دقیق مصرف برق این مشترکان مهیا شده و به نظر می‌رسد این آمار با پیشرفت قابل توجه در دو ماه گذشته مواجه شده است.