kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

اوجی: نفت را به قیمت خوبی می‌فروشیم

 
 
وزیر نفت گفت: مشتری‌های خود را در بازار داریم و بازارهای جدیدی را هم شناسایی‌ کرد‌ه‌ایم‌ که این روند با قوت ادامه می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «نفت خود را به قیمت خوبی می‌فروشیم‌»، اظهار کرد: ما مشتری‌های خود را در بازار داریم و بازارهای جدیدی را هم شناسایی‌ کرد‌ه‌ایم‌ که این روند با قوت ادامه می‌یابد.
وی افزود: روسیه تخفیف‌های زیادی‌ برای خریداران‌ نفت در نظر گرفته اما با توجه به تحریم‌هایی که از طرف غربی‌ها اعمال شده، پیدا کردن مشتری برای روس‌ها زمان می‌برد.
وزیر نفت یادآور شد: آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ نفت و گاز تهیه شده و به‌زودی در دولت مطرح می‌شود.
آمار اوپک از افزایش تولید ایران
گفتنی است درست در شرایطی که ایران بر اساس آمارهای داخلی و البته بین‌المللی توانسته صادرات نفت خود را 
تا ۴۰ درصد افزایش دهد، شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به چین مطرح شده است. شایعاتی که با تکیه بر خبرهای جنگ روسیه و اوکراین و احتمال تحریم نفت روسیه توسط اروپا بیشتر به گوش می‌رسد.
ایرنا در این زمینه گزارش داد: نگاهی به آمارها رد این مدعا را به دنبال دارد. بر اساس آخرین گزارش اوپک که در خصوص تولید نفت اعضای این سازمان در آوریل (فروردین و اردیبهشت) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل (چهارمین ماه سال) در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی رشدی ۳۶ هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است.
ایران در ماه آوریل روزانه ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه بوده است.
با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت خام در کشور تغییری نکرده، بنابراین این افزایش تولید صرف صادرات شده است و با توجه به اینکه چین استراتژیک‌ترین بازار نفت صادراتی ایران به شمار می‌رود، احتمالا این افزایش تولید نیز راهی بازار چین شده است.
با این حال برخی در فضای مجازی از کاهش ۲۶۵ هزار بشکه‌ای صادرات ایران به چین در همین مدت صحبت می‌کنند. با فرض درستی این ادعا، ایران یا توانسته یک بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای جدید برای نفت خام خود پیدا کند که این موضوع با توجه به ادامه تحریم‌ها، دستاورد بزرگی برای کشور به شمار خواهد رفت زیرا توانسته یک یا چند رقیب خود را از بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خارج کند و نفت خام خود را به آن بازار بفرستد و یا به طور کامل ادعای کاهش صادرات نفت ایران به چین تحت تاثیر افزایش صادرات روسیه به این کشور کذب است.
در هر دو صورت ایران همچنان نفت خود را به فروش می‌رساند و با توجه به روند افزایش تدریجی تولید نفت خود، به دنبال بازپس‌گیری بازارهای سنتی نفت خود از رقبا و همچنین بازاریابی‌های جدید برای نفت خام خود است.
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با تأکید بر اینکه ایران صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد، گفته است که تا پیش از این مشتریان از ما نفت می‌خریدند اما اکنون ما به آنها نفت می‌فروشیم. تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به بازاریابی فعال ایران برای فروش نفت خام خود و عبور از شیوه‌های قدیمی حضور در بزرگ‌ترین بازار کالایی جهان است.