kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
سازمان امور مالیاتی:

معامله غیرمجاز ارز مشمول مالیات شد

 
 
 
سازمان امور مالیاتی‌، خرید و فروش غیرمجاز ارز را مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بردرآمد اعلام کرد.
این سازمان در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیر مجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.  
در ادامه این اطلاعیه آمده است: اقدامات لازم برای شناسایی و وصول مالیات از یک هزار و پنج سوداگر ارزی معرفی شده از سوی بانک مرکزی که در طی دو سال گذشته از طریق بیش از پنج هزار حساب بانکی به صورت غیرقانونی و خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها اقدام به خرید و فروش ارز کرده‌اند، در دست رسیدگی مالیاتی است.  
طبق این گزارش، گردش مالی این دلالان ارزی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که 
۷۳۱ نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی بوده و برای اولین بار برای آن‌ها پرونده مالیاتی تشکیل شده است. به گزارش ایسنا، در سال گذشته سازمان امور مالیاتی، معاملات ارزی اشخاصی که با اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی از روش‌های غیرقانونی با اهدافی همچون سفته‌بازی و قاچاق ارز صورت می‌پذیرد را مشمول مالیات علی‌الحساب به میزان
۱۰ درصد از فروش ارز کرد و اکنون نیز بر این موضوع در اطلاعیه‌ای دیگر تاکید کرده است. 
گردش مالی 100 هزار میلیاردی دلالان غیرمجاز ارز
گردش مالی دلالان غیرمجاز ارز بیش از
۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۳۱ نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی بوده و برای نخستین‌بار برای آنان پرونده مالیاتی تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا، شناسایی و انسداد حساب بانکی ۵۴۵ نفر از عوامل غیرمجاز ارزی توسط وزارت اطلاعات و اجرای طرح برخورد با عوامل معاملات غیرمجاز ارزی که موجب مسدود شدن 9219 فقره حساب بانکی با گردش بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از جمله عملیات اخیر برای مقابله با متخلفان بوده است.
حضور رئیس‌جمهوری در بازار و اطمینان دادن به مردم که کالای اساسی به مقدار کافی در بازار وجود دارد، ارائه آمار از ذخایر ارزی کشور توسط رئیس کل بانک مرکزی و بیان اینکه قیمت واقعی ارز پایین‌تر از بازار آزاد آمده، از جمله سیگنال‌های مثبت به بازار ارز است.
همچنین در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۵ اردیبهشت ماه امسال حدود چهار میلیارد و 800 میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار معامله شده که حکایت از عرضه کافی ارز به بازار است.
 نرخ فروش دلار دیروز در بازار سنا با توجه به مجموع اقدامات انجام شده، ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان، نیما ۲۵ هزار تومان و نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۳۱ تومان شد همچنین نرخ دلار در بازار آزاد در کف قیمت ۲۹ هزار و ۹۴۰ تومان و سقف قیمت ۲۹ هزار و ۹۷۰ تومان بود. بررسی بازار حاکی از این است که تلاش دلالان و اختلالگران برای ایجاد التهاب در بازار و افزایش لجام‌گسیخته نرخ دلار به سرانجام نرسید. 
قیمت دلار صرافی
گفتنی است، افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خرداد ماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت. قیمت دلار به‌طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.
سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در 
۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و تمایلی به خروج از این کانال ندارد.