kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

غفلت مسئولان‌، جاده صاف کن تخریب چی‌های ورزش است

 
 
 
سرویس ورزشی-
روز دوشنبه در همین ستون از پایبندی ورزشکاران به موازین اخلاقی گفتیم و از مسئولان فرهنگی و مدیران ورزش خواستیم که از نقش و وظیفه خود در باب مسائل فرهنگی لحظه‌ای غافل نباشند وتنها کسب نتیجه و جمع‌آوری مدال و رفتن به جام جهانی و کمیت محوری را هدف و وظیفه اصلی خود ندانند.
در ادامه همان مبحث باید گفت که غفلت برخی از مسئولان ورزش از بعد تربیتی و اخلاقی ورزش و توجه افراط گونه آنان به نتیجه گرایی و مدال و رفتن به جام جهانی و... در واقع مکمل و دلخواه فعالیت‌های تخریبی و منفعت جویانه و ضد ورزشی است که خاصه در این پنج شش سال اخیر بسیار بیشتر و بی‌پرده‌تر شده و اگر نزد پاره‌ای از مدیران ورزشی، ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی‌، قربانی نتیجه گرایی شده نزد این جماعت و جریانات قربانی منافع شخصی و باندی شده است. 
یعنی این عناصر و باندها حاضرند ورزش دچار هر بلا و گرفتاری بشود، مثلا ازنظر اخلاقی سقوط کند، فضای ورزش مملو از درگیری وحرمت شکنی شود، قراردادهای ویلموتسی منعقد شود، اردوی تیم ملی با جای دیگر عوضی گرفته شود‌، ارزش‌های اخلاقی و آرمان‌های اجتماعی و انقلابی نادیده گرفته شود و... اما ریالی به منافع نامشروع آنان آسیب نرسد. برای این جریانات وعناصر که دیگر حالا دستشان برای همه «رو» شده است هیچ چیز جز منفعت شخصی و افزودن بر درآمدهای نامشروع مهم نیست و... 
غرض اینکه این جریانات و عناصر که بعضی از رسانه‌های پر مخاطب را در دست دارند و حتی مستقیم یا غیر مستقیم افکار ضد فرهنگی و دلال مآبانه خود را به برخی از شبکه‌های سیما و برنامه‌های ورزشی آن القا و منتقل می‌کنند، به جان فرهنگ و اخلاق و مرام پهلوانی و انسانی ورزش افتاده‌اند و چون رشد و حاکمیت این ارزش‌ها را مانع بزرگی بر سر پیشبرد اهداف خود می‌بینند، به لطائف الحیل وبا استفاده از ابزار گوناگون (خاصه ابزار رسانه) و رخنه و نفوذ در بخش‌های مدیریتی ورزش و فدراسیون‌های ورزشی سعی در تخطئه و هو کردن و مسخره نمودن این ارزش‌ها را دارند و کسانی را که مدافع و مروج این اخلاق وارزش‌ها هستند، فریبکارانه و البته خیلی هم روشنفکرنمایانه! به سنتی بودن و ناآشنا بودن با ورزش روز دنیا و اصول ورزش حرفه‌ای و... متهم می‌کنند وچنان تبلیغ و القا می‌کنند که حرفه‌ای‌گری یعنی بی‌تربیتی و شلختگی و هرهری مسلکی وبی بندوباری مالی و فساد اخلاقی وفحشا و زدوبندهای پشت پرده و تبانی و شرط بندی و...!! 
و هر کسی این کارها را انجام دهد و روال عملکردش بر این مبنا باشد حرفه‌ای‌تر است و لذا مورد حمایت خودشان و رسانه‌های وابسته و... قرار می‌گیرد وهرکسی به مبانی اخلاقی و جوانمردی و ارزشی پایبند‌تر باشد و به این جرثومه‌های تباهی باج ندهد، از طرف خودشان و رسانه‌های وابسته بایکوت و کوبیده می‌شود و حتی سعی می‌کنند او را از صحنه روزگار محو کنند و برای مثال به سربازی! بفرستند و...
 در حالی که در بالاترین سطوح ورزش حرفه‌ای رعایت اخلاق و پایبندی به ارزش‌های مورد قبول جامعه و مردم‌، اصلی است تخلف ناپذیر که مدیران و مسئولان ورزش کشورها و باشگاه‌ها و رسانه‌های حرفه‌ای در‌باره آن به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیند و همگی یکصدا و هماهنگ با هنجار شکنان وخطاکاران در دفاع از منافع ملی، ارزش‌های اجتماعی و بالاخره اصول ورزش حرفه‌ای برخورد مناسب می‌کنند‌. 
متاسفانه اینجا و در ورزش خودمان اصلا چنین برخوردهایی دیده نمی‌شود یا خیلی کم اتفاق می‌افتد. مثلا اهالی ورزش یادشان می‌آید که دو ماه پیش وقتی تقریبا همه اهالی ورزش‌، خیلی از نشریات و خبرگزاری‌ها و بسیاری از پیشکسوتان و سینه سوختگان ورزش در سراسر کشور علیه فدراسیون فوتبال و اتفاقات ناخوشایند و قبح شکنی‌های اخلاقی در اردوی تیم ملی و... یکصدا اعتراض کردند به شکلی که هیات رئیسه‌، رئیس‌فدراسیون را برای ادای توضیحات(ودر واقع عزل و برکناری) به جلسه روز پنجشنبه دعوت کرد، دو سه شب قبل از تشکیل این جلسه، مجری جوان یک برنامه ورزشی شبکه سوم- که البته مدیرانش آن برنامه تقلیدی را «فاخر»!! می‌نامند- بدون اینکه به احترام جامعه فوتبال هم که شده لااقل دقایقی درباره اتفاقاتی که منجر به اعتراض همه‌جانبه اهالی فوتبال شده، مسائلی را مطرح کند، خیلی با بی‌اعتنایی و عقل کل مآبانه شانه بالا‌انداخته و زمزمه وار می‌گوید»... پنج شنبه هم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد»! 
یعنی ضمن اینکه با جامعه فوتبال همراهی نمی‌کند و با جریان فساد رخنه کرده در فوتبال همدلی می‌کند‌، اطلاعات غلط هم به شنونده یا همان «بیننده عزیز و ارجمند!» هم منتقل می‌کند چون دو سه روز بعد بر خلاف اظهار نظر و پیشگویی«نوستراداموس» وار آن آقای مجری، حکم برکناری و عزل رئیس‌وقت فدراسیون صادر شد و... البته آن برنامه فاخر!!هم هنوز در‌باره ماجراهای تاسف بار وآلوده به فساد در فوتبال سکوت می‌کند تا ضمن همدردی با آن جریان مفسد، نقش و وظیفه انقلابی و فرهنگی خود را در قبال ملت بزرگ ایران به بهترین شکل ادا کرده باشد!... 
بارها نوشته‌ایم و سال‌هاست که می‌نویسیم و خدا عمر وتوفیق دهد از سر وظیفه حرفه‌ای و ملی و شرعی باز هم خواهیم نوشت که بیش از هفتاد درصد مشکلات فرهنگی و اخلاقی ورزش ریشه در بعضی از برنامه‌های فاخر!! و پرادعای ورزشی تلویزیون دارد که... قبلا در مطالب مختلف در اثبات این موضوع مفصل نوشته و به آن پرداخته‌ایم درآینده بازهم خواهیم نوشت.
به بحث درباره مسائل فرهنگی بازگردیم؛ حرف بر سر دفاع و صیانت از اخلاق انسانی و ارزش‌های فرهنگ پهلوانی در ورزش بود. تاکید کردیم این کاری است که هرکشوری و به میزانی که در ورزش پیشرفته است- براساس مقتضیات خاص فرهنگ ملی و مشترکات فرهنگ انسانی- به آن اهتمام ورزیده است. در واقع یکی از رموز و اسرار پیشرفت این کشورها در ورزش پایبندی بوده که به رعایت «اصول» داشته‌اند. ما هم اگر به دنبال رشد و پیشرفت ورزش هستیم- که باید باشیم و این مطالبه مردم‌، ورزش و مسئولان ورزشی است- باید خیلی خیلی بیشتر از اینها در‌باره رعایت اصول اخلاقی و ارزش‌های انسانی و پهلوانی حساس و سختگیر باشیم. اگر غیر از این باشد و مسئولان وظایف خود را جدی نگیرند به جای تقویت ورزش، با دست خود اسباب ضعف و زبونی آن را فراهم آورده‌ایم. وقتی نامسئولان و عوضی آمده‌ها مسند نشین ورزش باشند و سکان هدایت ورزش را به دست بگیرند آن وقت فقط در یک قلم، تیم‌های بزرگ و پرطرفدار و باسابقه کشورمان جواز صعود به رقابت‌های آسیایی را پیدا نمی‌کنند و «ترک فعل» این نامدیران موجب اهانت به ورزش و فوتبال کشورمان و خیل میلیونی هواداران این تیم‌ها می‌شود و از آن طرف عملکرد غلط وبی‌لیاقتی‌های داخلی‌، کام دشمنان این آب وخاک را که یکسره به دنبال منزوی ساختن و محروم کردن ورزش و ورزشکار ایرانی هستند، شاد می‌کند و... آن وقت فضای بدبینی و اختلاف و تفرقه و..‌ در میان اهالی ورزش رشد و بی‌احترامی و بداخلاقی وحرمت شکنی رواج پیدا می‌کند و...