kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
گزارش «پالتیکو» درباره سفر مورا به تهران

ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده و آماده ازسرگیری مذاکرات است

به ادعای نشریه آمریکایی، مقامات ارشد غربی می‌گویند مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه درتهران بین هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و مقامات تهران انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرده، اما توافق هنوز قطعی نیست.

نشریه آمریکایی «پالتیکو» درباره سفر اخیر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گزارش داد تهران طی دو روز نشست هفته گذشته تمایل خود را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده نشان داد، اما درخواست نهایی‌اش که به ادعای این گزارش، باعث ممانعت از توافق شده را رها نکرده است.
طبق این گزارش، انریکه مورا مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات هسته‌ای را هماهنگ می‌کند، در تلاشی برای غلبه بر بن‌بست هفت هفته‌ای مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و قدرت‌های غربی به ایران سفر کرد. به نوشته پالتیکو، مقامات ارشد غربی به این نشریه گفتند مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرد، اما توافق هنوز قطعی نیست.
به ادعای این رسانه آمریکایی، گفت‌وگوهای احیای برجام اکنون با توجه به درخواست‌ ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های «تروریستی خارجی» دچار وقفه شده است. به گفته مقام‌های غربی، مورا این پیام را ارائه کرد که ممکن است ایالات متحده درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت‌وگو کند- اما تنها زمانی این کار را می‌کند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد. طبق این گزارش، ایران عقب‌نشینی نکرد اما نشان داد که مایل است در این مدت گفت‌وگوها را در مورد موضوعات غیر سپاه پاسداران از سر بگیرد و ممکن است خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند.
بر اساس این گزارش، با پایان یافتن نشست‌ها در تهران در اواخر هفته گذشته، مقامات برخی از نشانه‌های عمومی از پیشرفت محدود را ارائه کردند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست وزرای امور خارجه گروه هفت گفت که سفر مورا به تهران بهتر از حد انتظار پیش رفته و گفت‌وگوها ازسر گرفته می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت که دیدارها در تهران مسیر درستی را تعیین کرده و رو به جلو است.
به ادعای این گزارش، موضوع برچسب تروریستی آخرین نقطه گیر در مذاکرات تلقی می‌شود. متن توافق عملا نهایی شده است، به استثنای دو نکته جزئی دیگر که مقامات غربی آن را «مسائل فنی مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها» خوانده‌اند که باید به سرعت حل شود.
به نوشته پالتیکو، در حالی که واشنگتن در ابتدا پیشنهاد کرد در صورتی که ایران متعهد به حمله نکردن به آمریکایی‌ها در منطقه شود و از برنامه‌های ترور مقامات سابق ایالات متحده جلوگیری کند، برچسب تروریستی سپاه را حذف می‌کند، اکنون در واشنگتن در میان جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالفت فزاینده‌ای وجود دارد.
دیپلمات‌های غربی مورد استناد پالتیکو گفتند که مورا این پیام را به «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران داد که آمریکا برچسب تروریستی را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو نخواهد کرد، اما ممکن است در آینده درباره این موضوع مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی از آمریکا به تهران ارائه نکرد.
طبق این گزارش، در حالی که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد، نشان داد که آماده است مذاکرات متوقف شده را از سر بگیرد و به بحث در مورد موضوعات غیر سپاه را ادامه دهد. بنابراین اکنون دیپلمات‌های غربی از تهران انتظار دارند که خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند و به واشنگتن فرصتی دهد تا درباره امتیازات دیگری که می‌تواند ارائه دهد فکر کند. مقامات غربی گفتند اگر این پیشنهادها واقع‌بینانه باشد، طرف‌ها می‌توانند در هفته‌های آتی دوباره گفت‌وگوهای حضوری داشته باشند- اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با‌انداختن توپ در زمین ایران گفت: «توافق همچنان دور از قطعیت است. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا بر شرایط نامربوط پافشاری می‌کند و آیا می‌خواهد به سرعت به توافقی دست یابد که به اعتقاد ما منافع همه طرف‌ها را تامین می‌کند». طرف ایرانی هم روز جمعه موضع رسمی خود را تکرار کرد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد و به تعهدات خود پایبند باشد، یک نتیجه خوب و معتبر در دسترس است. تماس‌ها
ادامه دارد.
ادعاهای جدید بنی گانتز
علیه برنامه هسته‌ای ایران
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی دیروز (سه شنبه)، در سخنانی بار دیگر سخنان سران پیشین این رژیم را تکرار و جمهوری اسلامی ایران را به ساخت بمب هسته‌ای متهم کرد.
او ادعا کرد که ایران فقط چند هفته با ساخت مواد شکاف‌پذیر لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد و در حال حاضر در تلاش برای تکمیل تولید و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR۶ از جمله در تاسیسات زیرزمینی جدید در نزدیکی نطنز است.
بنی گانتز افزود: «هزینه ممانعت از اقدامات ایران اکنون کمتر از یک سال بعد است و نباید زمان را از دست داد.»
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، همچنین مدعی شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا دو فروند پهپاد حامل سلاح را به مقصد غزه به پرواز در آورده اما این پهپادها در عراق ساقط شده‌اند.
این سخنان بنی گانتز علیه برنامه هسته‌ای ایران، در حالی است که او قرار است روز پنج‌شنبه راهی آمریکا شود و رسانه‌های صهیونیستی نوشته‌اند که موضوع برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی که نشانه‌هایی از گشایش در مسیر مذاکرات به چشم می‌خورد، اولویت اصلی او خواهد بود.
به گزارش فارس، در این راستا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه درخصوص روند مذاکرات گفت: «در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم روی میز است. فکر می‌کنیم اگر یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.»
گفت‌وگوی وزیر خارجه قطر
با بلینکن درباره برجام
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر بامداد سه‌شنبه به‌صورت تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرد.
وزارت امور خارجه قطر ضمن اعلام این خبر، در بیانیه‌ای گفت: «وزیر خارجه با همتای آمریکایی خود درباره تحولات توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرد.»
شبکه «الجزیره» در این‌باره گزارش داد: «محمد بن عبدالرحمن و بلینکن در مورد تحولات بحران اوکراین و عملیات نظامی روسیه صحبت کردند.»
بر اساس این گزارش، وزرای خارجه قطر و آمریکا همچنین به بررسی تحولات افغانستان پرداختند.
محمد بن عبدالرحمن پیش از این نیز با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و برخی مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده بود.
وی پیش از آن نیز با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو و جدیدترین تحولات مربوط به مذاکرات با ایران در وین را بررسی کرده بود.
اندیشکده آمریکایی واشنگتن درگزارشی به تحلیل سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که روز پنج شنبه به ایران سفر کرده بود، اشاره کرد و نوشت که احتمالاً وی به دنبال ایفای نقش در احیای توافق هسته‌ای و جلب کمک ایران برای پذیرایی از طرفداران جام جهانی در اواخر سال جاری خواهد بود.