kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

سرگردانی هزاران مهاجر افغان برای دریافت ویزای آمریکا؛ وعده‌ها همه دروغ بود!

گزارش شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها که پس از فرار از افغانستان با تبلیغات گسترده اعلام می‌کردند، همکاران افغانشان را رها نمی‌کنند، بسیاری از آنها را در کشورهای دیگر رها کرده و 8 ماه است به آنها وعده صدور ویزا می‌دهند.

 

سرویس خارجی-

با گذشته بیش از 8 ماه از سقوط کابل هنوز تکلیف هزاران شهروند افغان که با تبلیغات گسترده به عنوان «بخشی از بزرگ‌ترین عملیات تخلیه و اسکان مجدد توسط دولت آمریکا» رسانه‌ای می‌شد مشخص نشده و آنها در کمپ‌های مهاجرین همچنان منتظر صدور ویزا هستند. رابطه شبکه خبری فاکس نیوز با اعلام این خبر از قول سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته که این کشور در حال بررسی صدور گذرنامه برای افرادی است که خواهان انتقال به آمریکا هستند: «ما در حال تلاش هستیم تا زمان رسیدگی به دارندگان ویزای ویژه را همزمان با بررسی فرآیند بهداشتی و امنیتی کاهش دهیم.» فاکس نیوز این را هم گفته که قرار بود ویزای ویژه به شهروندان افغانستانی که با نیروهای آمریکایی در جنگ این کشور در افغانستان همکاری داشتند اعطا می‌شود. پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که پس از به قدرت رسیدن طالبان، 200 هزار شهروند خارجی و همکار نیروهای خارجی(عمدتا افغانستانی) را از این کشور خارج کردند، که اکثر این افراد برای طی مراحل پذیرش به کشورهای مختلف انتقال داده شدند.
انحلال پارلمان افغانستان به دلیل نبود پول
همزمان خبر رسیده بر اساس فرمانی که در رسانه‌های افغانستان منتشر شده است، طالبان برخی نهادهای عمومی در افغانستان از جمله پارلمان و شورای امنیت ملی این کشور را به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه منحل کرده است.
پس از تسلط مشکوک طالبان به افغانستان و جا ماندن باز هم مشکوکِ تجهیزات و سلاح‌های مدرن آمریکایی برای طالبان، بحران اقتصادی روز به روز در افغانستان شدیدتر شد. حالا طالبان می‌گوید گزینه‌های محدودی برای مهار این مشکلات دارد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه «هشت صبح» افغانستان، این انحلال توسط هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان و به امضای محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر موقت صادر شده است. بر اساس این گزارش، دیگر نهادهای عمومی که توسط طالبان در بحبوحه کسری بودجه منحل شده‌اند عبارتند از: شورای عالی آشتی ملی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی.براساس این نامه، طالبان دبیرخانه‌های مجالس شورای ملی را نیز منحل کرده است.در نامه طالبان گفته نشده سرنوشت پارلمان افغانستان چگونه است؛ زیرا مجالس شورای ملی متشکل از دو بخش (سیاسی و اجرایی) است و با انحلال دبیرخانه‌ها به‌گونه ضمنی، پارلمان کشور نیز منحل خواهد شد. «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی دولت طالبان نیز به رویترز گفت: به دلیل اینکه این ادارات غیرضروری تشخیص داده شده و در بودجه گنجانده نشده‌اند، منحل شده‌اند.گفتنی است که طالبان پیشتر کمیسیون‌های انتخاباتی، وزارت‌ دولت در امور پارلمانی و وزارت حقوق بشر و صلح را نیز منحل اعلام کرده بودند.دولت تحت رهبری طالبان اولین بودجه سالانه خود را از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت (مرداد 1400)گذشته در افغانستان اعلام کرده است مقامات طالبان می‌گویند که بودجه ملی به طور کامل از منابع داخلی تامین می‌شود و به این ترتیب، انتظار می‌رود با کسری مالی حدود 500 میلیون دلار مواجه شود.
با آمریکا مشکلی نداریم!
خبر دیگر از افغانستان اینکه وزیر کشور دولت موقت طالبان که هنوز در لیست تروریست‌های آمریکا قرار دارد گفته: «آمریکا را دشمن خود نمی‌دانیم و در آینده روابط حسنه با واشنگتن و سایر کشورهای جهان خواهیم داشت.» «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور دولت موقت طالبان در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان درباره تمایل طالبان برای روابط با کشورهای جهان خصوصا آمریکا و بازگشایی مدارس سخن گفت.حقانی در پاسخ به این سؤال که آیا طالبان هنوز آمریکا را به‌عنوان دشمن خود می‌داند، گفت: «در حال حاضر ما به آنها به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم و بارها و بارها درباره‌ دیپلماسی صحبت کرده‌ایم. زمان آن است تا درباره‌ دیپلماسی حرف بزنیم»وزیر کشور طالبان تاکید کرد که این گروه در آینده روابط حسنه با آمریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت.وی در این گفت‌وگو با اشاره به توافق دوحه میان طالبان و آمریکا، تأکید کرد که طالبان به این توافق پایبند بوده و افغانستان هرگز تهدید تروریستی برای واشنگتن نخواهد بود. حقانی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره‌ بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان نیز اظهار داشته: «کار بر روی مکانیسم بازگشایی مدارس دخترانه ادامه دارد و ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم عزت و امنیت دختران را تضمین کنیم.»