kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

کودتای فرانسوی در مالی ناکام ماند



دولت مالی، شامگاه دوشنبه، اعلام کرد که عده‌ای از نظامیان مورد حمایت یک کشور غربی در تلاش برای اجرای کودتا در این کشور بوده‌اند که ناکامشان گذاشتیم.
بنابر گزارش شبکه«الجزیره»، دولت انتقالی مالی که شورای نظامی این کشور آن را تشکیل داده، در بیانیه مذکور اعلام کرده: «در اقدامی خرابکارانه برای در هم شکستن روند پویای بازسازی مالی، مشتی از افسران و افسران رده‌پایین
ضد ترقی‌خواهان سعی بر آن داشتند شامگاه یازدهم و دوازدهم ماه می‌سال ۲۰۲۲ میلادی (21 و 22 اردیبهشت)دست به کودتا بزنند...این نظامیان مورد حمایت یک کشور غربی بوده‌اند و این اقدام به لطف بیداری نیروهای امنیتی و دفاعی و عملکرد حرفه‌ای آنان خنثی شد.» دربیانیه دولت مالی اشاره‌ای به اسم این دولت غربی نشده است ولی گفته می‌شود که منظور دولت فرانسه است که در این کشور حضور پررنگی دارد. در این بیانیه از ذکر جزئیات بیشتر درباره این اقدام و افراد متهم به انجام آن خودداری شده و تنها عنوان شده است که افراد دخیل در کودتا بازداشت شده‌اند و محاکمه خواهند شد. با این حال، یک مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود،خبر داد که تعداد کسانی که دستگیر شده‌اند، حدودا ده نفر بوده است و تلاش برای یافتن دیگر افراد دخیل در کودتا ادامه دارد.طبق بیانیه دولت انتقالی مالی، تدابیر امنیتی در باماکو پایتخت مالی و در مرزهای این کشور تشدید شده است و وضعیت هم‌اکنون تحت کنترل قرار دارد. منابع خبری دی ماه سال گذشته از تظاهرات مردم کشور آفریقایی مالی علیه فرانسه و حضور نظامی در این کشور خبر داده بودند. مردم در پایتخت مالی علیه تحریم‌هایی که توسط فرانسه آغاز شده، تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان در حالی که با پوسترهای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در این تظاهرات حضور داشتند، پرچم‌های فرانسه را به آتش کشیدند.مالی از مستعمره‌های سابق فرانسه بود و مردم این کشور بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌اند.