kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳

اولین حمله مستقیم روسیه به نیروهای اسرائیلی در سوریه؛ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از مهلکه‌ گریختند

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی طی گزارشی اعلام کرده نیروهای روسیه در خاک سوریه جمعه هفته گذشته با سامانه اس‌-۳۰۰ به سمت جنگنده‌های این رژیم شلیک کردند. این اتفاقی است که برای اولین بار در جنگ سوریه رخ می‌دهد. روابط این دو در جریان جنگ اوکراین، به شدت شکر آب شد.



سرویس خارجی-

با شروع جنگ در روسیه، روس‌ها همواره با اتخاذ سیاست «کج دار رو مریز» تلاش کرده‌اند، حد وسط را بگیرند و در مواجه با رژیم صهیونیستی نیز با احتیاط برخورد کنند. اما پس از اینکه در جریان جنگ اوکراین، رژیم صهیونیستی طرف غرب ایستاد، تنش‌ها بین این دو آغاز شد. حالا خبر رسیده برای نخستین بار هواپیماهای رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه از سوی سامانه اس-300 روسیه رهگیری شده است!
کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داده که نیروهای روسیه هفته گذشته با موشک‌های ضد هوایی پیشرفته اس-۳۰۰ به سمت جت‌های جنگنده‌ این رژیم که به اهدافی در شمال غربی سوریه حمله کرده بودند، شلیک کردند. طبق گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، شلیک روسیه به جنگنده‌های این رژیم در سوریه «می‌تواند نشان دهنده تغییر قابل توجهی در نگرش مسکو به اسرائیل باشد». «تایمز اسرائیل» در ادامه بازنشر گزارش کانال 13 تلویزیون این رژیم نوشته: «این حادثه روز جمعه و زمانی رخ داد که نیروی هوایی اسرائیل چندین هدف را در نزدیکی شهر مصیاف در شمال غرب سوریه بمباران کرد.»
آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه درباره حمله به «مصیاف» اعلام کرده که جنگنده‌های اف-۱۶ رژیم صهیونیستی عامل حمله به سوریه بودند. دریاسالار «اولگ ژوراولف» معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه هم گفته شامگاه جمعه هواپیماهای اف-۱۶ رژیم صهیونیستی، ۲۲ موشک به مرکز علمی سوریه در منطقه مصیاف و بندر «بانیاس» شلیک کردند. این حملات طوری صورت گرفته که صرفا جنگنده‌ها را از محل دور کنند.
حمله به پایگاه آمریکا
همزمان، برخی منابع عربی بامداد سه‌شنبه از وقوع حمله به نیروهای آمریکایی خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این باره نوشته: «پایگاه اشغالگران آمریکایی در منطقه الشدادی در ریف جنوبی استان الحسکه هدف حمله راکتی قرار گرفته است.» یک منبع نظامی نیز به شبکه «المیادین» گفته: «منشأ گلوله‌هایی که به پایگاه آمریکایی برخورد کرد، در مرز سوریه و عراق است و از میزان تلفات آن اطلاعی در دست نیست.» جزئیات بیشتری از خسارات یا تلفات احتمالی این حمله راکتی یا اینکه چه گروهی مسئول آن است، منتشر نشده است.