kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹

وقتی جیره و مواجب هنگفت مشاور اقتصادی با مدرک «تاریخ» قطع می‌شود(خبر ویژه)

یک کارشناس تاریخ که در دولت سابق توانسته بود مشاور برخی وزارتخانه‌های اقتصادی شود و از این طریق کاسبی کند، به بدگویی علیه دولت و اصلاحات اقتصادی آن پرداخت.
 
 
 
«فیاض-ز» در روزنامه اعتماد نوشت: «دولت آقاي رئيسي گويا در ميانه سخت‌ترين شرايط اقتصادي، تصميم به جراحي اقتصاد گرفته است! من در نوشته‌اي خطاب به رئيس‌جمهور پيش‌بيني كرده بودم كه بدون توافق برجام ماه عسل اين دولت انقلابي به نوروز نخواهد رسيد. از اين بابت كه پيش‌بيني‌ام درست بوده خوشحال نيستم»...
وی می‌افزاید: «بهتر آن بود كه در فقدان اعتماد به نهادهاي حكومتي، دولت براي پيشبرد منويات خود جلسات عميق و موثري با اصحاب و مراجع متنفذ برگزار مي‌كرد تا صدايش با وضوح بيشتري به گوش مخاطبان مي‌رسيد. اما اين كدام دولت انقلابي در جهان است كه خود را محتاج انديشه و تامل و تعاطي افكار بداند؟ آنها براي تغيير جهان آمده‌اند و ضرورتا چرخ را بايد خود از نو بسازند!!
عمده شاخص‌هاي اقتصاد سياسي نشان مي‌دهد دولتي كه در كمتر از يك سال با اين حجم از بي‌اعتمادي عمومي روبرو شده، قادر به انجام ماموريت‌هاي بزرگ نيست. لذا پيشنهاد من آن است تا دير نشده، اصلاحات مورد نظر را به توفيق در عرصه‌هاي بين‌المللي گره بزنيد. با موفقيت در فرجام برجام اميد، حلقه مفقوده در زندگي مردم اين سامان را به آنها برگردانيد. با اين كار هم منابع عظيمي تامين مي‌شود و هم اصلاحات مورد نظر با درد كمتري به انجام مي‌رسد. 
تجربه آبان 98 نشان داد چگونه بحران مي‌تواند گسترش يابد. عمده شورش‌ها و اعتراضات در شهرهاي كوچك و دورافتاده يا حاشيه‌نشين صورت گرفت. نكته مهم در اين شورش‌ها، فقدان نيروي موثر سياسي و طبقه متوسط احياكننده ارزش‌هاي دموكراتيك بود. مردمي كه نه براي مطالبات سياسي يا روياهاي فرهنگي و اجتماعي به پا خاسته‌اند؛ بلكه توده‌هاي عصباني و غيرمنسجم با هدف تامين نان ميداندار شدند. نبايد تجربه امنيتي و نظامي 98 تكرار شود». 
در پایان این نوشته آمده است: مشكل ديگر دولت آقاي رييسي آن است كه براي انجام بزرگ‌ترين جراحي اقتصادي تاريخ ايران، از دانشجوهاي سال اول پزشكي بهره مي‌برد! نمي‌گويم از بانيان وضع ديروز استفاده كنيد - كه البته دوستان شما براي از كار انداختن مزيت‌هاي آن دولت از هيچ اقدام غير اخلاقي و غيرملي دريغ نكردند- اما در جناح راست و حتي در بين نيروهاي نظامي و امنيتي ده‌ها مدير باكفايت يافت مي‌شوند. نمي‌توان با وزرايي كه الفباي اداره نهادهاي بزرگ و ملي را در خواب هم نديده‌اند به اين مهم دست يافت. 
آقاي رييسي! شما با اين دست از همكاران، بزرگ‌ترين لطمه را به خودتان زده‌ايد. قرار نيست ايران را به كميته امداد بدل كنيم. مديراني كه با ذهنيت تبديل ايران به ميدان كميته امداد آمده‌اند هم دشمن ايرانند و هم مخل اهداف‌تان». 
طنز خنکی است که یک کارشناس کم سواد تاریخ، به عنوان مشاور در کنار وزرای صمت و رفاه و کار و... لانه کند و سال‌ها پول و امتیازات مفت بگیرد، و با این وجود، به رئیس دولتی که برای جمع کردن افتضاحات آن مدیریت لاف زن و بی‌کفایت کمر همت بسته، بگوید «چرا برای انجام جراحی بزرگ، از دانشجوهای سال اول پزشکی استفاده می‌کنید؟»! لابد آقای رئیسی باید امثال همین عتیقه‌های مفت‌خورد را ابقا می‌کرد تا در قواره جراح متخصص، مابقی اقتصاد را هم به نابودی بکشانند!
امثال این شبه کارشناس، نیست که سراسر عمر یک دولت 4 یا 8 ساله را «ماه عسل» می‌پندارند، حالا هم بدون رودربایستی می‌نویسند ماه عسل دولت رئیسی زود تمام شد و من این پیش‌بینی را کرده بودم. مرحبا جناب نابغه! مراقب باشید با این نبوغ، شما را ندزدند! نبود مسئولیت دولت برای نوکری مردم و شانه گذاشتن زیر بارهای سنگین است و نه تبدیل تمام دوره مدیریت به ماه عسل!
درباره لاف «فقدان اعتماد به نهادهای حکومتی» هم جناب مشاور بیکار شده، بی‌اعتباری طیف متبوع خود را که در ماه‌های پایانی مدیریت متبوع‌شان، محبوبیت آنها به زیر 6 درصد رسیده بود، به اعتبار و محبوبیت نظام و دولت نسبت می‌دهد. و حال آن که اعتبار نظام در مراسم تشییع شهید سلیمانی به نمایش درآمد و تمام تبلیغات منفی غرب و غربگرایان را تحقیر کرد. در موضوع اصلاحات اقتصادی اخیر هم، دولت اگر مانند دولت سابق فاقد عقبه اجتماعی بود، هرگز جرأت نمی‌کرد به این تغییر بزرگ در ساماندهی و بازتوزیع یارانه‌ها نزدیک شود. اما صداقت و تدبیر دولت موجب شد کاری که چند برابر ماجرای بنزین تبعات داشته باشد، با همدلی و همراهی و اعتماد مردم و با کمترین بحران امنیتی آغاز شود.
آیا تفاوت این اقدام از سر دلسوزی و خیرخواهی و آمیخته به احترام نسبت به شعور مردم با تفاوت رئیس دولتی که خودش هم صبح جمعه خبردار می‌شد بنزین گران شده و به مردم پوزخند می‌زد و لج آنها را درمی‌آورد، قابل فهم نیست؟
بی‌کفایتی از این بالاتر که مردم را غافلگیر کنیم و پس از 4 سال حذف سهمیه‌بندی (و بسترسازی برای قاچاق 144 هزار میلیاردی) ناگهان قیمت را سه برابر کنید، بدون این که باور به جبران تبعات داشته باشید؟ بی‌کفایتی آن قدر بزرگ بود که علی مطهری، جرأت دشمن به ترور شهید سلیمانی را به این بی‌تدبیری دولت مدعی تدبیر نسبت داد.