kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
خطیب زاده خبر داد

دستور کار جدید ایران برای پیگیری وضعیت اسدالله اسدی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک و اقدامات وزارت خارجه برای آزادی وی گفت: وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کرده و ارجاع به مراجع ذی‌ربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است.


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره انتشار دست نوشته‌هایی از اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک و اقدامات وزارت خارجه برای آزادی این دیپلمات ایرانی هم اظهار داشت: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و برخلاف کنوانسیون ۱۹۶۱ وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات، توسط دولت آلمان و دولت بلژیک دستگیر شده است. کل فرآیند غیرقانونی بوده و ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری شده و منتقل و حقوقش نادیده گرفته شده است. طبیعی است نادیده گرفته شدن بدیهیات حقوق بشری درباره هر کسی اعمال شود، زشت است.
وی یادآور شد: البته این‌که مصونیت‌های دیپلماتیک رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک و مصونیت‌ها توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داده است، جای تاسف دارد. البته جمهوری اسلامی ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است و ترجیح بوده از همین طریق موضوع حل شود و البته ارجاع به مراجع ذی‌ر‌بط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است چون متاسفانه نقض آشکار حقوق و مصونیت‌های اسدی صورت می‌گیرد.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: باعث تاسف است که دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و تبعه‌های باسابقه و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند و کارهای ضد امنیت ملی انجام دادند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند، در حالی که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران هستند.
خطیب‌زاده افزود: کل فرآیند بازداشت، استرداد، دادگاه، صدور حکم و رفتارهایی که با آقای اسدی شده کلا غیرمشروع است و ما کل این فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.
سفر آیت‌الله رئیسی به یک کشور حوزه خلیج‌فارس
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر ‌آیت‌الله رئیسی به منطقه و سفر امیر قطر به تهران نیز بیان کرد: آقای دکتر رئیسی عازم سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس است و موقعی که نهایی شود حتما دفتر رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد. برنامه‌های منطقه‌ای آقای دکتر رئیسی با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان در اسفند ماه به دوحه و هم سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائلیم، آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع رسید امروز در عمل اجرا می‌شود
وی گفت: امیدواریم سفر آتی رئیس‌جمهور به آن کشور همراه با دستاوردهای خوبی برای روابط دوجانبه و منطقه باشد.
سفر امیرعبداللهیان به امارات
وی در پاسخ به اینکه آیا مقامی از ایران برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس‌امارات و عرض تسلیت به این کشور سفر می‌کند؟ گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس‌جدید کشور امارات عربی متحده، آقای محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و همچنین حضور و انتخاب ایشان برای منطقه پیام آور ثبات و صلح و دوستی باشد. سفر امیرعبداللهیان وزیر خارجه در همین راستا انجام شده است.
آلزایمر سیاسی مقامات آمریکایی
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نماینده آمریکا در امور یمن و این‌که عربستان به دنبال حل موضوع یمن است؛ ولی ایران مانع تراشی می‌کند نیز گفت: بعضی مواقع احساس می‌کنیم مقامات آمریکا جغرافیا را خوب نمی‌شناسند و تاریخ را هم فراموش می‌کنند و بعضی مواقع دچار آلزایمر سیاسی هستند و نقش چند روز قبل خودشان را هم فراموش می‌‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روز اول تلاش کرده راهکار سیاسی در یمن جواب دهد جنگ تمام شود و مردم یمن دسترسی آزاد و مناسبی برای تامین مایحتاج خود داشته باشند. ائتلاف جنگ طلبی که جنگ را چندین سال با حمایت و چک سفید امضای آمریکا ادامه داد، باید پاسخگو باشد.
خطیب‌زاده یادآور شد: البته این اظهارات ما را نگران می‌کند که نکند این زمینه ‌سازی است برای این‌که دوباره خشونت و جنگ را در یمن شعله‌ور کنند. هم پیشنهاد می‌دهم و هم توصیه می‌کنم یک بار مواضع چند سال اخیر خود را مرور کنند بهترین جواب برای آنهاست.