kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات بعد از واکسن مردمی‌‌سازی یارانه‌ها را هم به برجام و FATF گره زدند!

مدعیان اصلاحات که همه امور کشور را معطل برجام و FATF گذاشته بودند، مدعی شدند طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی نیز بدون آن دو فاکتور، موفق نیست!

 

سرویس سیاسی ـ

عباس عبدی درباره طرح اصلاح شیوه تخصیص یارانه کالاهای اساسی در روزنامه اعتماد نوشت: «از همه مهم‌تر اینکه بدون حل برجام چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت.» (!)
اعتماد در یادداشت دیگری درباره طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی آورده است: «ناگفته پیداست، امروز اکثریت قریب به اتفاق اساتید اقتصادی، هم رای و هم نظرند که تداوم تخصیص ارز ترجیحی به شکل و شمایل قبلی، عاقلانه نیست. اما همین اساتید تاکید می‌کنند که زمان برای انجام یک چنین اصلاحاتی مناسب نیست. در شرایطی که هنوز پرونده احیای برجام به سامان نرسیده است، موضوع FATF حل و فصل نشده و مهم‌تر از آن اقناع لازم در افکار عمومی صورت نگرفته، یک چنین اقدامی بسیار خطرناک به نظر می‌رسد.»
روزنامه سازندگی نیز در یادداشتی به قلم حسین مرعشی، عضو حزب اشرافی متبوع این روزنامه نوشت: «باید این نکته را در نظر داشت که شرایط ایران با هیچ کشور دیگری قابل‌مقایسه نیست. مشکل ایران این است که ما در شرایط فوق بحرانی اقتصاد قرار داریم و این بحران داخلی شدید با یک بحران بین‌المللی کم‌سابقه هم‌افزا شده و چالش‌های اقتصادی کشور را تشدید کرده است.»
در ادامه مطلب آمده است: «اگر قرار بود انتقاد کنیم باید می‌گفتیم که اول باید مسئله هسته‌ای و تحریم‌های ایران به نتیجه می‌رسید و سپس در شرایط پایدارتری اصلاحات ساختاری انجام می‌شد.»
سازندگی نوشت: «اولویت کشور به‌طور قطع حل مسئله برجام و خشکاندن ریشه‌های تورم و عدم تعادل در بازار است که باید در پله اول اتفاق می‌افتاد اما دولت تاخیر زیادی در این مسئله داشت زیرا مردم در درجه اول اهمیت قرار ندارند.»
مدعیان اصلاحات همچنان در تلاش‌اند مسئله اقتصاد و معیشت مردم را به خارج گره بزنند و با ادعاهایی نظیر اینکه «در شرایط فوق بحرانی اقتصاد قرار داریم» ضمن گرا دادن به طرف‌های غربی، فضای عمومی کشور را به سمت تکرار برجامیزه ‌سازی کشور کنند. این در حالی است که اتفاقاً انجام جراحی اقتصادی بدون توجه به برجام، یک امتیاز قدرت آفرین در مذاکرات هسته‌ای و القای این واقعیت است که دولت معطل مذاکرات وین نخواهد بود.
افزون بر این، تشت رسوایی مدعیان اصلاحات سالهاست با دروغ‌بافی و خیانت از بام افتاده. آنها که طرح مردمی ‌سازی و اصلاح شیوه تخصیص یارانه کالاهای اساسی را بدون برجام و FATF ناموفق جا می‌زنند، معیشت و جان مردم را هم گروگان و معطل برجام و FATF گذاشته بودند. این طیف در دولت قبل اعلام کرده بود واردات واکسن و عضویت در شانگهای نیز منوط به رفع تحریم و الحاق ایران به FATF است اما دولت مردمی و انقلابی بدون برجام و بدون FATF ظرف بیست روز به‌اندازه دویست روز قبل واکسن وارد کرد و به سازمان همکاری شانگهای نیز پیوست.
قانونی به نفع مردم صدای اصلاح‌طلبان را درآورد
هرگاه قانونی به نفع مردم تصویب می‌شود روزنامه‌های اصلاح‌طلب به میدان می‌آیند و علیه آن به انتشار مطلب می‌پردازند. برای نمونه گزارش دیروز روزنامه شرق که نوشته: «دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ همه پزشکان را مکلف کرده که برای دریافت پروانه کار یا تمدید آن باید با یکی از بیمه‌های سلامت قرارداد را امضا کنند. تصمیمی مهم که نظام اقتصاد سلامت ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
این گزارش افزوده است: «به موجب جزء 5 بند ک از تبصره 17 این قانون، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شده است با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور، فرآیند تمدید پروانه مسئول فنی، صدور یا تمدید پروانه مطب پزشکان و همچنین صدور گواهی‌نامه اعتباربخشی همه مراکز و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات سلامت در حوزه‌های سرپایی و بستری در تمامی بخش‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی و نیروهای مسلح را منوط به‌ عقد قرارداد با کلیه سازمان‌های بیمه‌گر پایه نماید.»
در ادامه این متن آمده است: «از زمان تصویب این بند گروه‌های صنفی مختلفی از پزشکان با انتشار نامه و جمع‌آوری امضا به این تصمیم ناگهانی دولت اعتراض کردند. برخی از نامه‌های اعتراضی بیش از پنج هزار امضا جمع کرده که نامه‌ بزرگ و آشنایی از جامعه پزشکی ایران در میان آنها دیده می‌شود. اولین مسئله مورد اعتراض پزشکان و گروه‌های صنفی پزشکی این است که چرا چنین تصمیمی بدون کمترین مشورت و نظرخواهی انجام شده و یکباره به جامعه پزشکی تحمیل شده است. تعریف دقیق این بند این است که ارائه خدمات پزشکی در بخش خصوصی تعطیل شده و همه باید زیر چتر بیمه‌های سلامت جمع شوند.»
در کشورهای پیشرفته دنیا نیز شبیه این قانون وجود دارد. دلیل اینکه چرا عده‌ای از پزشکان برای آنکه نمی‌خواهند خدماتی به مردم تحت بیمه ارائه دهند اعتراض کرده‌اند قابل فهم است اما اینکه روزنامه اصلاح‌طلب تیتر مطلب خود را اینگونه انتخاب کرده: «درمان خصوصی در خط پایان» قابل فهم نیست.
پزشکان موظف شده‌اند مطابق این قانون با یکی از بیمه‌های پایه قرارداد امضا کنند و این یعنی اگر بیماری که بیمه شده به آنها مراجعه کرد به بهانه نداشتن قرارداد با بیمه او را نرانند اما مگر قانون مانع این شده که کسی بدون دفترچه بیمه به پزشک مراجعه کند؟!
لازم به ذکر است که روزنامه شرق با وجود آنکه همواره در شعارهای ویترینی خود مردم را برجسته می‌کند اما در مواقع مهم مثل تصویب قانون فوق خط مشی‌ای که اتخاذ می‌کند علیه مردم است.
تفاوت آدم‌ها و مشرب‌ها
علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم دیروز در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «آنروز صف بود و امروز هم صف است. آن روز صدا و سیما به دل صف‌‌ها می‌زد تا بی‌تدبیری دولت را از آن صف‌‌ها بیرون بکشد، اما امروز دوربین‌‌ها بازهم به صف می‌زنند و البته برای اقناع افکار عمومی. اتفاقا هم رسم حکمرانی و هم فتوت این است که در بحران به تنش روانی جامعه دامن زده نشود و این همان روش مناسبی است که انتظار می‌رود. من سزاوار نمی‌بینم در شرایط تحریم حتی اگر دولت تصمیمات غیرکارشناسی هم اتخاذ کند، تخریب شود. بدون تردید همه برای گذار از این دوران در کنار دولت خواهیم بود. این است تفاوت آدم‌ها و مشرب‌ها.»
گفتنی است، آن روز (در دولت روحانی) با حراج ثروت کشور برای رانت‌خواران بحران مصنوعی ارزی دامن زده شد و به تصریح رسانه‌ها و افراد مدعی اصلاحات، صف عمدی برای کالا ایجاد می‌شد تا با ضعیف و بیچاره‌نمایی کشور، مذاکره برای واگذاری منابع اقتدار ایران کلید زده شود، امروز دولت مردمی با طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی، مانع سرازیر ساختن رانت به حلقوم رانت‌خواران می‌شود و ثروت کشور را به حساب مردم می‌ریزد. این است تفاوت آدم‌ها و مشرب‌ها! از جمله تفاوت‌های دیگر هم این است که مدعیان اصلاحات واردات واکسن و عضویت در شانگهای را معطل برجام و FATF گذاشته بودند اما دولت آیت‌الله رئیسی هم واکسن وارد کرد، هم عضو شانگهای شد. بدون برجام و FATF.