kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

روز جهانی نکبت از رام‌الله تا اروپا صدها هزار نفر نابودی اسرائیل را فریاد زدند

 

سرویس خارجی-
همزمان با هفتاد و چهارمین سالگرد اشغال فلسطین که در جهان به روز نکبت معروف است صد‌ها هزار تن در فلسطین و در بسیاری از کشورهای اروپایی با برپایی تظاهرات گسترده خواستار نابودی رژیم صهیونیستی شدند.
شاید اگر سران رژیم تل‌آویو این حسابگری را داشتند که موضوع قتل خبرنگار فلسطینی با سالگرد روز نکبت همزمان شده، هیچ‌گاه زمینه ‌سازی چنین جنایتی را حداقل همزمان با روز نکبت و سالگرد اشغال فلسطین رقم نمی‌زدند. چند روز پس از جنایت ضدبشری قتل یک خبرنگار فلسطینی توسط نظامیان صهیونیستی، اکنون صدای حامیان فلسطین از شهرهای مختلف اروپایی شنیده می‌شود و شهروندان اروپایی یک صدا و هماهنگ علیه اسرائیل شعار می‌دهند. در واقع مسئله قتل خبرنگار فلسطینی باعث شده تا در هفتاد و چهارمین سالگرد اشغال فلسطین موسوم به روز نکبت، صدای شهروندان آزادی‌خواه و حامی فلسطین در سراسر جهان بلندتر شود. علاوه‌بر آنکه هزاران شهروند فلسطینی در مرکز شهر رام الله در سالگرد نکبت تجمع کردند و با غم و‌اندوه پرچم فلسطین و عکس‌های «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شهید فلسطینی را در دست داشتند، هزاران کیلومتر آن سوتر در شهرهای اروپایی نیز حامیان فلسطین در مراکز شهری و گذرگاه‌ها اقدام به برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های حمایت از آرمان فلسطین کردند. در همین ارتباط گزارش شده است که هزاران نفر در سراسر اروپا همزمان با هفتاد و چهارمین سالگرد اشغال فلسطین راهپیمایی کرده و خواستار آزادی سرزمین‌های اشغالی شدند. معترضان همچنین با سردادن شعارهای ضد اسرائیلی ترور خبرنگار الجزیره توسط رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند. از جمله در شهر لندن، تظاهرکنندگان در راهپیمایی اعتراضی خود پرچم فلسطین را به اهتزاز درآورده و فریاد عدالتخواهی برای مردم مظلوم فلسطین سر می‌دادند. معترضان در ابتدا رو‌به‌روی ساختمان بی.بی.سی تجمع کرده و سپس با حمل شعارنوشته‌هایی که روی آن اسرائیل موجودیتی جعلی و نژادپرست نوشته ‌شده بود به سمت دفتر نخست‌وزیری راهپیمایی کردند. همچنین در گوشه‌ای از این حرکت اعتراضی، دفتر یادبود «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شهید فلسطینی قرار داشت که روی پلاکاردی که کنار دفتر یادبود گذاشته شده نوشته بود: «شیرین ابوعاقله پنجاه و پنجمین خبرنگاری است که از سال ۲۰۰۰ توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل به قتل می‌رسد.»
تظاهرات‌ مشابهی نیز در چند شهر دیگر اروپا از جمله وین اتریش برگزار شد و شهروندان اروپایی گردهم آمدند تا ضمن محکوم کردن سیاست‌های ظالمانه و ضدبشری رژیم صهیونیستی، اقدام اخیر صهیونیستها در ترور خبرنگار شبکه الجزیره را محکوم کنند. تظاهرکنندگان در شهر کپنهاگ دانمارک نیز در سالگرد روز نکبت راهپیمایی اعتراضی کرده و اقدام رژیم صهونیستی در ترور خبرنگار شبکه الجزیره را محکوم کردند. همچنین شهر سیدنی استرالیا، همزمان با سالروز اشغال فلسطین و تأسیس رژیم موقت صهیونیستی شاهد تجمعات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین بود.
پای صهیونیست‌ها به دیوان کیفری باز می‌شود؟
این روزها که صحبت بر سر جنایات صهیونیست‌ها نقل بسیاری از محافل است، موضوع ارجاع پرونده جنایت رسمی و عمدی تل‌آویو علیه خبرنگاران به دیوان کیفری بین‌المللی نیز مطرح شده است. از جمله کارشناسان حقوقی سازمان ملل متحد در بیانیه مشترکی تأکید کردند که قتل «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی با لباس خبرنگاری، در حد جنایت جنگی است. این بیانیه توسط «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر در فلسطین اشغالی سال ۱۹۶۷، «موریس تیدبال بینز» گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های غیرقانونی، «ریم السالم» گزارشگر ویژه در امور خشونت علیه زنان و «ایرن خان» گزارشگر ویژه درخصوص ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان، صادر شده است. کارشناسان مذکور ترور شیرین ابو عاقله را محکوم کرده و خواستار اجرای تحقیقات شفاف، سریع، فراگیر و مستقل درباره قتل او شدند. آنها همچنین تأکید کردند که ترور ابوعاقله در راستای افزایش میانگین تجاوزات علیه خبرنگاران به ویژه روزنامه‌نگاران فلسطینی است به گونه‌ای که از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار فلسطینی کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل همچنین با اشاره به افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری، تأکید کردند که ترور ابوعاقله حمله‌ای خطرناک علیه آزادی مطبوعات و آزادی بیان است. در این بیانیه آمده است که اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران یادداشت رسمی به دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص هدف قرار‌دادن روزنامه‌نگاران در اراضی اشغالی فلسطین ارائه کرده و خواستار تحقیق درباره ترور ابو عاقله شدند. همزمان، «محمد الشلالده»، وزیر دادگستری فلسطین روز شنبه تأکید کرد که ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فقید شبکه خبری الجزیره، قتل عمد بود. الشلالده به شبکه خبری الجزیره گفت: «قتل ابوعاقله به سطح جنایت جنگی می‌رسد. قتل وی، عمدی و غیر قانونی بود تا [رژیم صهیونیستی] بتواند حقیقت را پنهان کند.» این وزیر فلسطینی با اشاره به اینکه جواب کالبدشکافی ابو عاقله به زودی حاضر خواهد شد، خاطر نشان کرد، باید مسئولان صهیونیست بازخواست و مجازات شوند. الشلالده در پایان گفت که «پرونده تکمیلی را به دادگاه لاهه ارسال خواهیم کرد. اگر اسرائیل مورد بازخواست قرار نگیرد، قانون جنگل حکمفرما خواهد شد. باید یک مرجع حقوقی نیز لحاظ شود، چه از سوی شورای امنیت یا مجمع عمومی.»
بشارت نابودی در سالگرد نکبت
همزمان با سالگرد روز نکبت، «زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تأکید کرد که ملت فلسطین در جنگ با رژیم صهیونیستی دستاوردهای مهم و مشخصی داشته است و فرزندان فلسطین برای مبارزه با دشمن و اخراج آن از کشور خود مصمم‌تر شده‌اند. نخاله در سخنانی اظهار داشت که هفتاد و چهار سال است که ملت فلسطین با تمام اراده و علیرغم شرایط پیچیده با جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی مقابله می‌کند و در این مدت، قدرت و یقین ملت فلسطین افزایش یافته و پی برده است که این طرح صهیونیسم باید از بین برود و برای همیشه در این منطقه نابود شود. این مقام فلسطین با بیان اینکه در هر نقطه از خاک فلسطین، درگیری مستقیمی با صهیونیستها دارند، تأکید کرد که فاجعه اشغال فلسطین موسوم به «یوم النکبه» با حمایت قدرت‌های شرور جهان و در صدر آن آمریکا انجام می‌شود.