kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
نگاهی به فیلم «بعد از عشق»

زنان اروپایی و مواجهه با اسلام

 

فاطمه قاسم‌آبادی
در حال حاضر و با توجه به افزایش روزافزون تعداد مسلمانان در اروپا و به‌ویژه در کشور انگلستان، سیاست‌های کشورهای اروپایی در مورد مسلمانان، نسبت به قبل، دُچار تغییراتی شده است.
به‌خاطر همین هم مسئله اسلام‌هراسی، طبق سیاست‌های جدید دولت‌های این کشورها، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و این سیاست‌ها در مواقعی باعث شده تا مردم عادی هم تحت تأثیرشان قرار بگیرند و نگاه منفی نسبت به مسلمانان و اسلام داشته باشند.
طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «سنت ماری» در لندن، 48/6 از ساکنان بریتانیا، «بی‌دین» هستند اما تعداد مسلمانان در فاصله زمانی 1983 تا 2015 در این کشور، چهار برابر شده است... .
با توجه به هجمه متعصبین و معترضین بریتانیایی، نسبت به گسترش اسلام، بیشترین تمرکز اتاق‌فکرهای این کشور، حالا که نمی‌توانند با اسلام مبارزه مستقیم داشته باشند، به سمتِ از درون تهی کردنِ مسلمانان و به اصطلاح گسترش اسلام انگلیسی، مطابق با تفکرات انحرافی خودشان رفته است... از این رو، شهردار مسلمانی که برای شهر لندن انتخاب می‌کنند یا همان «صادق‌خان» در عین بیان علاقه به مسلمانان و سنت‌های مذهبی‌اش، با ازدواج همجنسگرایان هم موافق است و آن را مغایر با عقایدش نمی‌داند!
در ادامه این پروژه اسلام‌هراسی آشکار و پنهان، تولیدات فرهنگی هم نقش مهمی برعهده ‌دارند و باید نظر مخاطبین‌شان را نسبت به حقیقت اسلام و مسلمانان خراب کنند.
فیلم «بعد از عشق» به کارگردانی «علیم‌خان» و محصول سال 2020 کشور انگلستان و شبکه BBC است و داستان زندگی زنی انگلیسی و میانسال را به تصویر می‌کشد که به‌خاطر ازدواجش با یک مرد پاکستانی، تغییر مذهب داده و مسلمان شده است.
داستان زن انگلیسی و همسر مسلمانش
داستان فیلم بعد از عشق، در مورد زنی انگلیسی است به نام «مری». این زن که در 14 سالگی عاشق پسری مسلمان و پاکستانی به نام «احمد حسین» می‌شود، چند سال بعد از آشنایی و به‌خاطر ازدواج با احمد، تغییر دین می‌دهد و مسلمان می‌شود و نام «فهیمه» را برای خودش انتخاب می‌کند.
مری در شهر بندری دوور، با همسرش روزگار می‌گذراند که خیلی غیرمنتظره احمد بر اثر سکته قلبی از دنیا می‌رود...در پی مرگ غیرمنتظره احمد، مری خودش را بیوه می‌بیند. یک روز پس از دفن احمد، مری متوجه می‌شود که همسرش یک راز دارد و این راز با خواندن پیام‌هایی از یک زن ناشناس در گوشی احمد، برای مری آشکار می‌شود.... .
اروپا در دست مسلمانان
در فیلم بعد از عشق، مخاطبین قرار است با زندگی دو زن اروپایی رو‌به‌رو شوند که سرنوشتشان به زندگی یک مرد مسلمان پنهان کار، گره خورده است. از آنجایی‌که در ادبیات استراتژیک زن نماد سرزمین است در این فیلم این دو زن که یکی فرانسوی و دیگری انگلیسی است، به نوعی نماد اروپای امروز محسوب می‌شوند.
در داستان فیلم این‌طور جلو می‌رود که به‌خاطر عشق و ازدواج، زن انگلیسی به تغییر دین و اسمش، تن داده و سال‌ها با این مرد مسلمان، بی‌خبر از خیانتی که به او می‌شود، زندگی کرده است ولی زن فرانسوی از طرف دیگر تنها در مقام معشوقه باقی مانده است و خانه و زندگی‌اش به مکانی برای استراحت و دوری مرد مسلمان از دغدغه‌های زندگی واقعی و حتی هویتش، تبدیل شده است... .
در فیلم‌هایی که زن فرانسوی از احمد دارد، این مرد کاملاً آزاد و بی‌قید است و به‌راحتی مشروب می‌خورد و گویی قید و بند‌ها و هویت اسلامی‌اش را تنها برای زن انگلیسی‌اش نگه‌داشته است.
در فیلم کمی که داستان جلو می‌رود، زن فرانسوی از مری در مورد سخت بودن داشتن حجاب می‌پرسد و او هم در جواب می‌گوید که چون دوست داشته برای همسرش کاری کند که هیچ زن اروپایی دیگری حاضر به انجامش نیست، حاضر شده حجاب را انتخاب کند!
در داستان بعد از عشق، مخاطبین می‌بینند که این زن در این سال‌ها تنها دلیل زندگی و حتی انجام واجباتش، به‌خاطر همسرش بوده است و همان نماز نصفه نیمه‌ای را که تنها در آن سوره حمد را می‌خواند و بلافاصله بعدش بدون خواندن سوره به رکوع می‌رود را هم به‌خاطر همسرش می‌خواند و به آن عادت کرده است!
واقعیت اینجاست که در حال حاضر، به دلیل میل کم مردانِ اروپایی به تشکیل زندگی مشترک و ازدواج، مردان کشورهای شرقی و به‌ویژه مسلمانان، تبدیل به بهترین گزینه‌های ازدواج شده‌اند و به‌خاطر همین هم رغبت زنان در اروپا، برای ازدواج با این مردان، بسیار زیاد شده و مسلم است که نتیجه این مسئله، افزایش جمعیت مسلمانان است.
در فیلم هم شخصیت احمد منهای دروغ و خیانتی که به همسر اولش می‌کند، مردی بسیار مهربان و با ملاحظه عنوان می‌شود که توانسته هرچند با دروغ اما دو زن را برای مدت طولانی برای خودش نگه دارد و روابطش را با آنها حفظ کند.
بازمانده حرامزاده
در فیلم بعد از عشق، زن انگلیسی وقتی خانه معشوق فرانسوی را پیدا می‌کند، در سوءتفاهمی، به‌عنوان خدمتکار وارد این خانه می‌شود و مدتی را بین مادر و پسر می‌گذراند و می‌بیند که این خانه در حال فرو ریختن است و به همین خاطر هم زن فرانسوی اصرار دارد که هرچه سریع‌تر از این خانه برود... خانه‌ای که نماد خانواده است، تمام دیوارهایش‌ترک خورده و در حال فروریختن است و این نماد به‌صورت کاملاً واضح زندگی بی‌معنای زن فرانسوی با مرد مسلمان را به تصویر می‌کشد... .
بعد از اینکه دو زن از وجود و هویت یکدیگر مطلع می‌شوند، مانند کلیشه‌های کلاسیک از زنان متمدن اروپایی، این دو زن خیلی راحت با یکدیگر کنار می‌آیند و در مورد همسر و معشوق مشترک‌شان صحبت می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که نباید به‌خاطر انتخاب شان، خودشان را سرزنش کنند، چون زندگی ادامه دارد!
سازنده در حرکتی غرض‌ورزانه، فرزند زن انگلیسی و مرد مسلمان را در طی داستان مرده اعلام می‌کند و در حقیقت می‌گوید که از تبار زن انگلیسی، بچه مشترک با این مرد مسلمان، باقی نمی‌ماند و تنها فرزند زن فرانسوی یا همان معشوقه احمد هم، نتیجه ارتباطی نامشروع است که در هر فرهنگی حرامزاده به‌حساب می‌آید.
نوع نگاه سازنده به مسلمانان و ارتباطشان با زنان اروپایی، به نوعی، ناچاری و اجبارِ در عین اختیار، ربط داده می‌شود، گویی که بخواهد بگوید، این زنان هیچ شانس بهتری نداشته‌اند و به‌خاطر همین هم زندگی با این مسلمان پاکستانی را مجبورا انتخاب کرده‌اند و این پیوند با سطح پایین‌تر از خود، تقصیر آنها نیست!
در این میان، تفکرات و نگاه مرد مسلمان هم کاملاً از سبک زندگی این زنان حذف شده است تا دلیل این پیوند هیچ علاقه و ربطی به اسلام و سبک زندگی مسلمانان نداشته باشد.
قابل لمس اما...
فیلم بعد از عشق، کیفیت ساخت بالایی ندارد و فیلمنامه‌اش هم کاملاً متوسط است اما داستان خیانت و پنهان‌کاری با چاشنی هدف گرفتن یک مرد مسلمان، داستان را برای مخاطبین کنجکاو، پرکشش می‌کند.
ولی با این وجود، سازنده شادی زن انگلیسی نسبت به زندگی‌اش با همسرش و رضایتش از
رفت و آمد‌های خانوادگی با فامیل پاکستانی و مسلمان همسرش، را انکار نمی‌کند و این قسمت‌های فیلم، مخاطبین علاقه‌مند به ادبیات را به یاد کتاب «مسجد پروانه» می‌اندازد که در آن کتاب هم دختری آمریکایی به نام «جی ویلو ویلسون» به مصر سفر می‌کند و طی این سفر با اسلام و مردم مصر بیشتر آشنا می‌شود و در نهایت هم مسلمان می‌شود و با جوانی مسلمان ازدواج می‌کند و در جای‌جای کتاب این زن آمریکایی از لذت روابط پررنگ خانوادگی و ارزشی که فامیل همسرش برای او قائل هستند می‌گوید و خود را بسیار خوشبخت‌تر از زمانی می‌داند که در کشور خودش زندگی می‌کرده است... .
اینکه تصویر دختران به اسلام گرویده غربی، در ادبیات و خاطرات مستندشان، تا این حد با چیزی که در فیلم‌ها و سریال‌ها از زندگی آنها توسط فیلمسازان به تصویر کشیده می‌شود تفاوت دارد، نشان از نگاه منفی است که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد خوشبختی این زنان را زیر سایه زندگی خانوادگی و دینی دیگر، بپذیرد.
فیلم بعد از عشق، با وجود پرداخت ضعیف و داستان کلیشه ایش، به‌خاطر محوریت شخصیت‌ها و به‌روز بودن دغدغه‌هایش، مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت و توانست نمرات بالایی را در سایت‌های معتبر فیلم به دست بیاورد.