kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
فوتبال آسیا دوباره در شرایط اضطراری

لغو جام ملت‌های آسیا 2023 در چین / قطر 6 ماه بعد از جام جهانی، میزبانی را قبول می‌کند؟!

فوتبال آسیا دوباره به دلیل بیماری کرونا در شرایط اضطراری قرار گرفته تا جایی که چین از میزبانی جام ملت‌های 2023 انصراف داد.

 

سرویس ورزشی-

کشور چین روز گذشته اعلام کرد از میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ انصراف داده است. سران دولت چین شرایط مربوط به کرونا را دلیل صرف نظر از میزبانی این رقابت‌ها اعلام کرده‌اند. هند،‌ اندونزی، تایلند و کره‌جنوبی رقبای چین برای میزبانی از جام ملت‌های ۲۰۲۳ بودند.
قرار بود این رقابت‌ها از 16 ژوئن 2023 (26 خرداد 1402) در 10 شهر چین برگزار شود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تصمیم در مورد میزبانی این مسابقات در زمان مناسب مشخص خواهد شد. جام ملت‌های آسیا آخرین رویداد ورزشی بین‌المللی در چین است که لغو می‌شود یا به تاخیر می‌افتد. پیش‌تر چین از میزبانی رقابت‌های یونیورسیاد ۲۰۲۲، بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و بازی‌های آسیایی جوانان ۲۰۲۲ که قرار بود در این کشور برگزار شود، انصراف داده بود.
در این بین مهم‌ترین رقابت‌هایی که لغو شد، بازی‌های آسیایی 2022‌ هانگژو بود. نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی قرار بود در مرکز استان ژجیانگ (هانگژو)، در حدود
۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی شانگهای برگزار شود.
پس از لغو این مسابقات پیمان فخری سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی گفت: خبر شگفت انگیز و شکننده‌ای بود. متاسفانه زور وزارت ورزش و کمیته المپیک چین به سلامت نرسید و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هزینه‌های انجام شده و گزارش کاملی که ستاد برگزاری بازی‌ها در تاشکند داشت، این بازی‌ها به تعویق افتاد. این ضربه بسیار سنگین بود چرا که 700 ورزشکار زن و مرد کشورمان در اردوی آمادگی بودند و از 6 ماه قبل برای این بازی‌ها تمرینات خود را آغاز کرده بودند. بازی‌های آسیایی بعد از المپیک مهم‌ترین رویداد است.
سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2022 درباره تاریخ جدید این مسابقات، گفت: سال بعد مسابقات انتخابی المپیک 2024 پاریس برگزار می‌شود و فکر نمی‌کنم زور شورای المپیک آسیا به فدراسیون‌های جهانی برسد چرا که تقویم آنها برای مسابقات کسب سهمیه مشخص شده است. البته کمیته‌ای تشکیل شده تا ببینند زمانی هست که بتوانند این مسابقات را برگزار کنند یا خیر اما این کار بسیار سخت است.
شرایط منحصر به فرد چین
اکثر رویدادهای ورزشی بین‌المللی در چین از زمان شروع همه‌گیری به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند، به استثنای بازی‌های المپیک زمستانی که در ماه فوریه در پکن تحت کنترل‌های بهداشتی شدید برگزار شد. چین قرار است امسال میزبان چهار رویداد ATP از جمله مسترز شانگهای و اوپن چین در ماه اکتبر باشد.
چین از جمله کشورهایی است که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای مبارزه با ویروس کرونا در دستور کار قرار ‌داده است تا جایی که شانگهای یکی از شهرهای بزرگ این کشور بیش از یک ماه است که در قرنطینه به سر می‌برد. در این میان هنوز زمان آغاز سوپر لیگ چین نیز اعلام نشده است.
آخرین میزبانی چین در جام ملت‌های آسیا در سال 2004 بود که این تیم توانست در نهایت به عنوان نایب قهرمانی دست یابد. ایران در آن مسابقات در دیدار نیمه نهایی برابر چین شکست خورد تا به رده‌بندی راه پیدا کند. شاگردان برانکو در مسابقه رده‌بندی از سد بحرین گذشتند تا عنوان سوم به تیم ملی ایران برسد.
قطر میزبان می‌شود؟
انتخاب کشوری که با داشتن استادیوم، زمین‌های تمرینی، هتل، زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و... بتواند میزبان جام ملت‌های آسیا در مدت زمانی کوتاه باشد، سختی‌های خودش را دارد و از همین رو حساسیت برای انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا 2023 بالا خواهد رفت. در این شرایط باید دید که کنفدراسیون فوتبال آسیا چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ می‌کند، اما شاید حدس زدن میزبان جام ملت‌ها چندان دشوار نباشد. خبرگزاری تسنیم دیروز در گزارشی به این موضوع پرداخت و یادآور شد که آماده‌ترین کشورهای آسیایی در حال حاضر برای میزبانی مهمی چون جام ملت‌های 2023 آسیا که با حضور 24 تیم برگزار خواهد شد، قطر و عربستان سعودی هستند. قطر میزبان جام جهانی 2022 است که با حضور 32 تیم و در بالاترین سطح برگزار خواهد شد و به همین خاطر تمام زیرساخت‌های این کشور آماده میزبانی خواهند بود. از طرفی، عربستان سعودی در دو فصل اخیر، میزبانی بازی‌های متمرکز لیگ قهرمانان آسیا را بر عهده داشته است و رابطه نزدیک آنها با AFC دلیل دیگری برای گرفتن میزبانی جام ملت‌هاست. حالا AFC می‌تواند با واگذاری میزبانی جام ملت‌های 2023 به یکی از دو کشور قطر یا عربستان، تردید خود را برای انتخاب میزبان جام ملت‌های 2027 را هم از بین ببرد.
از میان قطر و عربستان سعودی، می‌توان به یک نکته دیگر توجه کرد که برنامه‌ریزی عربستانی‌ها برای میزبانی جام ملت‌های در سال 2027 بوده و شاید در این مدت کوتاه به لحاظ برنامه‌ریزی و ساختاری دچار مشکل شوند، اما از آنجایی که قطر شش ماه دیگر از جام جهانی میزبانی خواهد کرد، در آماده‌ترین شرایط ممکن قرار دارد. پس سخت نیست که پیش‌بینی کرد شانس قطر برای میزبانی از جام ملت‌های 2023 که حالا چین به طور رسمی از میزبانی آن کناره‌گیری کرده، بالاتر است.
مهم‌ترین چالش در زمینه میزبانی قطر برای جام ملت‌های آسیا 2023 احتمالاً گرمای این کشور در فصل تابستان است. جام ملت‌های آسیا 2023 طبق اعلام قبلی و به میزبانی چین، قرار بود در ماه‌های ژوئن و جولای (خرداد و تیر 1402) برگزار شود. با اینکه استادیوم‌های قطر مجهز به سیستم خنک‌کننده و تهویه مطبوع هستند، اما کمپ‌ها یا زمین‌های تمرینی به چنین سیستمی مجهز نیستند و از همین رو شاید میزبانی قطر در تابستان برای تیم‌ها مشکل‌ساز شود. از همین رو تغییر زمان میزبانی هم قابل پیش‌بینی خواهد بود و شاید با تغییر فصل و برگزاری جام ملت‌های آسیا در ماه ژانویه 2024 (دی و بهمن 1402) این مشکل نیز برطرف شود. امکان برگزاری جام ملت‌ها در ژانویه 2023 نیز وجود ندارد، چرا که در ماه‌های نوامبر و دسامبر 2022 (آبان و آذر 1401) قطر میزبان
جام جهانی است و به لحاظ تقویم فوتبال دنیا و شرایط لجستیکی، این مسئله امکان‌پذیر نیست. یعنی طبق تقویم نمی‌توان دو تورنمنت بزرگ را در فاصله یک ماه برگزار کرد و بازی‌های باشگاهی چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.