kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

امیرعبداللهیان: اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد توافق خوب در دسترس است

وزیر خارجه کشورمان مطرح کرد: توافق خوب و قابل‌اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.

 

سرویس سیاسی-
«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گذشته برای دومین بار در سال جدید به تهران آمد و با «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد. این سفر در پی توافق اخیر «امیرعبداللهیان» و «جوزف بورل» صورت گرفت.
به گفته «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره با ایران متوقف شده بود و حالا «دوباره باز شده است.»
بورل دیروز جمعه به خبرنگاران در نشست گروه 7 در آلمان گفت: مانع مذاکرات متوقف‌شده پس از گفت‌وگوهای جدید انریکه مورا در تهران برطرف شده است.
مذاکرات هسته‌ای ایران
به‌زودی از سرگرفته می‌شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه «سفر مورا به تهران مثبت بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود.» افزود که توافق نهایی در دسترس است.
وی گفت: «مذاکرات وین متوقف شده بود و حالا دوباره باز شده است.»
بورل گفت: «پاسخ ایران به ‌اندازه کافی مثبت بوده است.»
بازداشت مورا
در فرودگاه فرانکفورت
هنگام بازگشت از تهران
«انریکه مورا» معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل، که از تهران برمی‌گشتم، بدون هیچ توضیحی بازداشت شدم.
وی افزود: یک مقام اتحادیه اروپا در یک مأموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی، پاسپورت و گوشی‌هایم را ضبط کردند.
مورا با تأکید بر اینکه اقدام پلیس فرودگاه فرانکفورت نقض کنوانسیون ژنو است، تأکید کرد: هیچ توضیحی در این‌باره به من داده نشد.
به دنبال این خبر بود که «میخائیل اولیانوف» رئیس‌هیئت روسیه در مذاکرات وین در توئیتی نوشت: اگر با مقامات سطح بالای اتحادیه اروپا با پاسپورت دیپلماتیک چنین رفتار می‌شود، مردم عادی چه انتظاری باید داشته باشند؟ وی افزود: بیایید امیدوار باشیم که این یک سوءتفاهم بود که دیگر تکرار نخواهد شد.
امیرعبداللهیان: اگر آمریکا
تصمیم سیاسی خود را بگیرد
توافق خوب در دسترس است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم.
توافق خوب و قابل‌اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.»
اتحادیه اروپا:
تمامی اقدامات ممکن را
برای نجات برجام انجام خواهیم داد
«پیتر استانو»، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری کمیسیون اروپا گفت: «نقش و منفعت هماهنگ‌کننده مذاکرات وین این است تا هر کاری که می‌تواند را برای نجات این توافق انجام دهد.»
این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد؛ جوزف بورل متعهد است «هر آنچه امکان دارد را برای به خاتمه رساندن مذاکرات مربوط به پایبندی به برجام انجام دهد.» وی تأکید کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرف‌های برجام و کل جامعه بین‌المللی خواستار انجام این اقدامات از سوی بورل هستند زیرا این توافق «بخش مهمی از معماری
منع اشاعه است.»
مسکو: شانس احیای برجام
همچنان وجود دارد
«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگو با شبکه روسیه‌۲۴، تصریح کرد که همچنان شانس احیای برجام وجود دارد.
سفیر روسیه در ایران در این خصوص گفت: همیشه شانس وجود دارد اما ایران اصرار دارد و کاملاً درست هم می‌گوید که باید به خطوط قرمز آنها احترام گذاشته شود.
وی ادامه داد که تبادلات بین واشنگتن و تهران با میانجیگری بروکسل ادامه دارد و «تبادلات بین واشنگتن و تهران با میانجیگری بروکسل ادامه دارد.
یکی از موانع اصلی بحث اصرار ایران بر خروج سپاه از لیست تحریم‌هاست، نه‌ فقط خود سپاه بلکه برخی از یگان‌های آن تا همه‌چیز به‌صورت جامع در نظر گرفته شود.»
جاگاریان افزود: وقتی هیچ نشستی هنوز در قالب وین وجود ندارد، تبادلات پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه دارد و آن‌طور که فهمیدیم دولت بایدن واحد زیادی تحت ‌فشار است و این نه‌تنها از سوی مخالفان جمهوری‌خواه است بلکه بیشتر و بیشتر دموکرات‌ها شروع به مخالفت با احیای برجام
کرده‌اند.
مقام آمریکایی:
اینک توپ در زمین ایران است!
«درک شوله» از مشاوران وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با نشریه «نشنال» مدعی شد که ایالات‌متحده پیشنهادهای روشنی به ایران ارائه داده است. شوله گفت: اینک توپ در زمین ایران است.
این دیپلمات آمریکایی با تأکید بر جدا بودن موضوع سپاه پاسداران ایران از مذاکرات احیای برجام گفت: ما همان‌طور که به‌طور واضح گفته‌ایم این موضوع را جداگانه
می‌دانیم.
در حالی که ایران بارها اعلام کرده که در پی ساخت سلاح اتمی نیست و هیچ تخلفی نیز در این زمینه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نشده است، این مقام آمریکایی گفت، به ایران این امکان داده نخواهد شد که قابلیت ساخت سلاح اتمی
داشته باشد.
شوله در بخش دیگری از ادعاهای خود مدعی شد: چیزی که ما به آن معتقدیم وجود مسیری خوب برای بازگشت به برجام است... اما ایران هنوز به آن پاسخی نداده است.
سناتور آمریکایی: دولت بایدن برای بازگشت به برجام
تصمیمات شجاعانه بگیرد
«آلن لونتال» سناتور دموکرات آمریکایی با تأکید بر اینکه بازگشت به برجام اولویت مهم سیاست خارجی آمریکا بوده و این فرصت بار دیگر ایجاد نخواهد شد، خطاب به دموکرات‌ها و دولت بایدن گفت: برای بازگشت به برجام باید تصمیمات شجاعانه‌ای گرفت.
این سیاستمدار آمریکایی با اشاره به شکست سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ و نتیجه آن برای آمریکا نوشت: اما همان‌طور که تاریخ نشان داده است تأثیر تحریم‌ها محدود هستند و تنها نتیجه سیاست‌های ترامپ تخریب اعتبار آمریکا به‌عنوان کشوری که بر سر وعده خود نمی‌ماند بود. اقدامات ترامپ به اعتبار آمریکا صدمه زد. اکنون آمریکا بار دیگر نزدیک به ورود به برجام است.
این سناتور آمریکایی با تأکید بر اینکه «دیپلماسی به معنی مصالحه است»، اظهار داشت هیچ روند جادویی وجود ندارد که ایران تمام خواسته‌های آمریکا را بپذیرد.
مخالفان بازگشت به برجام در آمریکا از عباراتی چون تسلیم استفاده می‌کنند تا احیای این توافق را یک ریسک سیاسی جلوه دهند. نباید تسلیم این اظهارات آنها شد.
این مقام آمریکایی ادامه داد مردم عادی آمریکا ارزش این توافق را درک می‌کنند و اکثر آنها خواستار بازگشت به برجام هستند. آنها نمی‌خواهند آمریکا بار دیگر وارد یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود، جنگی که آمریکا اکنون توان انجام آن را ندارد.
این سناتور دموکرات آمریکایی تأکید کرد: انجام کار درست در سیاست خارجی اغلب به شجاعت فوق‌العاده‌ای نیاز دارد.
دموکرات‌ها باید صدای خود را در مورد این موضوع به گوش دیگران برسانند و نگذارند این فرصت از بین برود. وی تصریح کرد: بدون شک ورود مجدد به برجام یک اولویت مهم سیاست خارجی آمریکا است و باید در اسرع وقت اتفاق
بیفتد.
اندیشکده آمریکایی:
سفر امیر قطر به ایران
می‌تواند در احیای برجام مؤثر باشد
اندیشکده آمریکایی واشنگتن در گزارشی به تحلیل سفر «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر که شب جمعه وارد ایران شد، اشاره کرد و نوشت که احتمالاً وی به‌دنبال ایفای نقش در احیای توافق هسته‌ای و جلب کمک ایران برای پذیرایی از طرفداران جام جهانی در اواخر سال جاری
خواهد بود.
بلومبرگ:
بعید است سفر مورا به تهران
به گشایش منجر شود
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته امیدواری «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای برجام رو به محو شدن است، آن ‌هم در شرایطی که دنیا بیش از هر زمان دیگر به نفت
نیاز دارد.
بلومبرگ مدعی شده امیدواری چندانی به این گفت‌وگوها نیست. چهار مقام که خواسته‌اند نامشان پنهان بماند در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته‌اند که بعید است سفر انریکه مورا به گشایش منجر شود.

شبکه خبری بلومبرگ یادآوری کرده که نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هفته پیش در کنگره با تصویب قطعنامه‌ای مخالفت خودشان را با موضوع خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی اعلام کردند.
مطابق گزارش بلومبرگ، مقام‌های ایران چند هفته پیش اعلام کردند تنها برای نهایی شدن توافق در وین است که به این شهر خواهند رفت.
بلومبرگ نوشته این رویدادی بعید است، مگر آنکه دو طرف بتوانند بر سر موضوع سپاه و چند مسئله سیاسی دیگر که جزو متن توافق نیستند به توافق دست پیدا کنند.
دیپلمات‌های غربی: ادامه همین بلاتکلیفی
بهترین روش برای جلوگیری از تشدید تنش‌هاست
دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گفته‌اند با توجه به بن‌بست ایجادشده، آنها ادامه همین بلاتکلیفی را بهترین روش برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها می‌دانند.
طبق این گزارش، در حال حاضر اروپایی‌هایی که طرف برجام هستند مرگ این توافق را اعلام نخواهند کرد چراکه چنین اقدامی سازمان ملل را مجبور به بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد کرد و این باعث خواهد شد نفت بیشتری از ایران از بازار حذف شود، آن‌هم در شرایطی که افزایش بهای انرژی، بازگشت وضعیت اقتصادی به نرمال در دنیا را با تردید مواجه کرده است.
بلومبرگ نوشته اعلام مرگ برجام همچنین می‌تواند به ازسرگیری حملات به زیرساخت‌های انرژی و خطوط کشتی‌رانی در خاورمیانه منجر شده و جهان را حین دست‌وپنجه نرم کردن با تبعات جنگ در اوکراین در معرض خطر یک درگیری نظامی دیگر قرار دهد.
یک مقام آمریکایی به بلومبرگ گفته هنوز برای گفتن اینکه کار توافق تمام است زود است. او با وجود این اذعان کرده که روند مذاکرات در مسیر مطلوب پیش نمی‌رود. او گفته دولت بایدن، تا زمانی که منافعش ایجاب کند مسیر دیپلماسی با ایران را در پیش خواهد گرفت. او گفت زمانی خواهد رسید که ماجرا این‌طور نخواهد بود اما بایدن هنوز به آن تصمیم نرسیده است.
آلمان: انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای
سریع به نتیجه برسد
سخنگوی وزارت خارجه آلمان به‌دنبال اظهارنظر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص از سر گرفته شدن مذاکرات هسته‌ای ایران، اعلام کرد که انتظار می‌رود این مذاکرات سریع به نتیجه برسد.
خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از این سخنگوی وزارت خارجه آلمان نوشت: انتظار دارم مذاکرات هسته‌ای ایران سریع به نتیجه برسد، یک پیشنهاد منصفانه روی میز است.
عمان: از تلاش‌های بین‌المللی
برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم
«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که عمان از همه تلاش‌های بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.
وی افزود: ما هیچ طرفی را به‌خاطر اخلال در مذاکرات سرزنش نمی‌کنیم، اما از گفت‌وگو و مذاکره مستقیم حمایت می‌کنیم.
قطر: از تلاش‌ها برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم
«محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: مذاکرات وین به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده است. پیش‌تر هم تأکید کرده بودیم که از هرگونه تلاشی برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 4+1 حمایت می‌کنیم.
وزیر خارجه قطر افزود: از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای به‌گونه‌ای که تمامی طرف‌ها در آن سود کنند، حمایت می‌کنیم چراکه وجود آن تأثیر مثبت و کلیدی بر اوضاع منطقه خواهد گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: سنگ بنای روابط میان کشورها گفت‌وگو و مذاکره است؛ توافق هسته‌ای هم اهرمی برای تحقق این هدف است.