kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

روسیه خطاب به فنلاند و سوئد: اگر عضو ناتو شوید به هدف ارتش روسیه تبدیل خواهید شد

در حالی که غرب تلاش دارد با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو جبهه جدیدی علیه روسیه باز کند مسکو به این دو کشور شدیداً هشدار داده که خاک این دو کشور در صورت عضویت در ناتو می‌تواند به هدف ارتش این کشور تبدیل شود.

 


سرویس خارجی-
جنگ اوکراین در آستانه ورود به هشتادمین روز است و به نظر می‌رسد که جبهه جدید و بسیار خطرناکی برای صلح و امنیت بین‌المللی در حال باز شدن در درون این جنگ است. در حالی که پیش از این بارها گفته شده که یکی از دلایل اصلی وقوع جنگ، تلاش «کیف» برای عضویت در ناتو با تشویق غرب است، خبر رسیده که سوئد و فنلاند نیز همین روزها درخواست رسمی خود را برای عضویت در ناتو خواهند داد!
فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بیش از هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و درصورتی که درخواست آن پذیرفته شود عملاً ناتو با روسیه همسایه خواهد شد! مسئله‌ای که روس‌ها به شدت در مورد آن حساسند. آن‌قدر حساس که ساعتی بعد از اعلام تصمیم فنلاند از سوی «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور این کشور، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از آن استقبال کرد و مسکو علیه آن موضع گرفت.
دبیرکل ناتو گفت، هنگامی که فنلاند تصمیم به ثبت درخواست عضویت در ناتو بگیرد به گرمی مورد استقبال ناتو قرار می‌گیرد و روند ملحق شدن این کشور سریع و روان خواهد بود.«کاخ الیزه» نیز بعد از تماس تلفنی «ماکرون» و «نینیستو» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد‌: «رئیس‌جمهور گفت، فرانسه از انتخاب مستقل فنلاند برای عضویت سریع در ناتو به صورت تمام و کمال حمایت می‌کند.» علاوه‌بر ماکرون، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز در تماس تلفنی با نینیستو، بر حمایت برلین از تصمیم هلسینکی برای عضویت در ناتو استقبال کرد. در آن سوی اقیانوس اطلس نیز کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از درخواست عضویت فنلاند در ناتو حمایت می‌کند. «باب منندز» سناتور دموکرات آمریکا و رئیس‌کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور گفت «در تلاش برای اطمینان از در دستور کار قرار گرفتن سریع» عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است.
همزمان رویترز نیز گزارش کرد که انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده فنلاند و سوئد درخواست برای عضویت در ناتو را ارائه دهند و این ائتلاف قصد دارد به سرعت به آنها عضویت دهد. به گزارش فارس، پنج دیپلمات و مقام غربی اعلام کرده‌اند که همپیمانان ناتو انتظار دارند که فنلاند و سوئد ظرف چند روز آینده برای پیوستن به این ائتلاف درخواست دهند و به سرعت به آنها عضویت در ناتو اعطا شود. رویترز به نقل از پنج دیپلمات و مقام ارشد غربی نوشته که درجریان فرایند یکساله تأیید عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، همپیمانان این ائتلاف درصدد هستند تا حضور نظامی درمنطقه شمال اروپا را افزایش دهند و رزمایش‌های نظامی و گشت‌زنی‌های دریایی بیشتری در دریای بالتیک برگزار کنند و احتمالا نیروهای آمریکایی و انگلیسی بین فنلاند و سوئد در گردش باشند.
واکنش مسکو: حمله می‌کنیم
همزمان با موج استقبال کشورهای غربی از تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو، وزارت خارجه روسیه در بیانیه تندی این اقدام را محکوم کرد:‌ «ملحق شدن فنلاند به ناتو تغییر تندی در سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود...روسیه ناچار خواهد بود به‌منظور متوقف کردن تهدیداتی که متوجه امنیت ملی خود می‌بیند، دست به اقدام متقابل بزند که ماهیت آن نظامی و فنی خواهد بود...عضویت فنلاند در ناتو نقض مستقیم تعهدات بین‌المللی این کشور و پیش از همه، معاهده صلح پاریس در سال ۱۹۴۷ و معاهده اصول روابط فنلاند و روسیه در سال ۱۹۹۲ خواهد بود.» علاوه‌بر وزارت خارجه روسیه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که اقدام فنلاند برای پیوستن به ناتو «قطعا» تهدیدی برای روسیه است و گسترش این ائتلاف نظامی، اروپا یا جهان را با ثبات‌تر نمی‌کند.
«دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در هشدار شدیدی اعلام کرد «پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باعث می‌شود که خاک این دو کشور به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود.»«پولیانسکی» با اشاره به کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی از سوی سوئد و فنلاند،
خاطر نشان کرد: «گرچه پیوستن این دو کشور به ناتو تهدیدی برای ما محسوب نمی‌شود، اما مسکو آماده مقابله با هرگونه تهدیدی است که ائتلاف ناتو برای امنیتش ایجاد کند...در عین حال، عضویت فنلاند و سوئد به ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود».
پوتین: اروپا منتظر قحطی باشد
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز پنجشنبه به دولت‌های غربی درباره عواقب تحریم‌ها علیه مسکو هشدار داد: «مشخصاً بر اساس قوانین عینی اقتصادی، این اعتیاد تحریمی متداوم، ناچاراً به پیچیده‌ترین و وخیم‌ترین عواقب برای اتحادیه اروپا، شهروندان آنها و کشورهای فقیر جهان منجر خواهد شد...در حال حاضر جهان با خطر قحطی مواجه شده است...در این صورت، تمام تقصیرات متوجه نخبگان کشورهای غربی خواهد بود که آماده هستند باقی جهان را قربانی حفظ سلطه جهانی خود کنند.» هفته گذشته اتحادیه اروپا بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه را مطرح کرد که واردات نفت و گاز از این کشور را شامل می‌شود. تصویب این تحریم‌ها به رأی مثبت تمامی ۲۷ عضو این اتحادیه بستگی دارد. در این میان، شماری از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی با اعمال این تحریم‌ها مخالفند. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان جمعه هفته گذشته گفته بود‌، کشورش طرح تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد.«پیتر سیاریو» وزیر امور خارجه مجارستان نیز روز چهارشنبه گذشته گفته بود برخی کشورهای اروپایی بیشترین زیان را از تحریم نفت روسیه خواهند دید اما مقامات بروکسل راه‌حلی برای آن در نظر نگرفته‌اند:‌ «بروکسل هیچ پیشنهادی برای یک راه‌حل ندارد که بتواند تأثیرات این تحریم بالقوه نفت علیه روسیه بر اقتصاد مجارستان که چیزی مانند یک بمب اتم است، مدیریت کند.»
آلمان: نمی‌توان گاز روسیه را تحریم کرد
خبر دیگر اینکه وزیر اقتصاد آلمان تاکید کرده که این کشور در حال حاضر نمی‌تواند واردات گاز از روسیه را تحریم کند. «رابرت‌هابیک» که در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، گفت: «بارها در این باره صحبت کردم و در حال حاضر نمی‌توانیم واردات گاز از روسیه را تحریم کنیم»وزیر اقتصاد آلمان اضافه کرد که برلین آماده بررسی تحریم نفتی روسیه است اما این موضوع نمی‌تواند بدون بررسی انجام شود.وی افزود که اقتصاد آلمان به دلیل تحریم منابع انرژی روسیه با فروپاشی مواجه نخواهد شد اما قیمت‌ها افزایش خواهند یافت و بخشی از کسب و کارها تعطیل خواهند شد».این در حالی است که پیشتر یک کارشناس اقتصادی برجسته آلمانی درباره پیامدهای تحریم گاز روسیه هشدار داده و گفته بود که این تحریم باعث ایجاد رکود عمیق و فروپاشی در اقتصاد آلمان خواهد شد.این کارشناس آلمانی افزود که توقف واردات گاز از روسیه باعث از بین رفتن دست کم
500 هزار فرصت شغلی در آلمان می‌شود.
اتحادیه اروپا: چین و روسیه تهدیدند
«فومیا کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن و رؤسای شورای اروپا و کمیسیون اروپا نیز طی دیداری در توکیو درباره روابط دوجانبه و بحران اوکراین رایزنی کردند.به گزارش فرانس ۲۴، «فن در لاین» رئیس‌کمیسیون اروپا در نشست خبری مشترک با فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن گفت: «امروز جنگ وحشیانه (روسیه) علیه اوکراین و پیمان نگران‌کننده‌اش با چین مستقیم‌ترین تهدید برای نظم جهانی است»فومیا کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن مواضع هماهنگی با آمریکا و غرب علیه روسیه در رابطه با اوکراین اتخاذ کرده و دولتش به تحریم‌های سختگیرانه علیه مسکو از جمله در زمینه انرژی پیوسته است.وی در نشست خبری با سران اعزامی اتحادیه اروپا به توکیو گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین فقط مربوط به اروپا نیست، بلکه هسته نظم بین‌المللی از جمله آسیا را متزلزل می‌کند و این نباید تحمل شود»فومیا کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با رؤسای شورا و کمیسیون اروپا به آنها وعده داد، توکیو همکاری خود با بروکسل به منظور تنبیه و مجازات روسیه بابت جنگ اوکراین را بیشتر خواهد کرد.
سیا: پوتین دنبال جنگ طولانی است
از سوی دیگر «آوریل‌هاینز»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته پوتین برای یک جنگ طولانی آماده می‌شود و با تصرف دونباس این جنگ پایان نخواهد یافت. به گفته وی پوتین مصمم به ساخت یک پل زمینی به سمت مولداوی است. وی در پاسخ به سؤالی پیرامون هدف پوتین در اوکراین گفت: حتی اگر روس‌ها در دنباس موفق شوند، این وضعیت موجب خاتمه جنگ نخواهد شد. آمادگی پوتین رئیس‌دولت روسیه برای ترتیب یک جنگ طولانی مدت برای دستیابی به اهداف فراتر از دنباس را مد نظر قرار می‌دهیم.«آوریل‌هاینز » ضمن اشاره به اینکه روسیه نتوانسته است به اهدافی که در اوایل جنگ در صدد تحقق آنها بود، دست یابد به همین علت نیز نقطه تمرکز خود را از کیف پایتخت اوکراین به منطقه دنباس تغییر داده است گفت: «یک الی دو ماه آینده بسیار سرنوشت ساز خواهد بود. روس‌ها تلاش‌های نظامی خود  در منطقه دنباس را افزایش خواهند داد. احتمالا اهداف استراتژیکی پوتین تغییر نیافته است.»