kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶

کشف 53 گور جمعی مملو از دانش‌آموزان بومی این‌بار در37 ایالت آمریکا

 


سرویس خارجی-
چند ماه پس از کشف گورهای جمعی در کانادا که در آنها تعداد بسیار زیادی دانش‌آموز بومی زنده به گور یا شکنجه و دفن شده بودند، این بار خبر آمده که در آمریکا 53 گور جمعی در 37 ایالت مملو از دانش‌آموزان بومی پیدا شده است تا بدین ترتیب سناریوی «نسل کشی بومیان آمریکا» بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتند.
آمریکا و کانادا دو کشوری هستند که مدعی‌اند حقوق بشر بخش اصلی قانون و سیاست داخلی و خارجی آنها محسوب می‌شود و فقط خدا می‌داند چه تعداد کشور مستقل را به بهانه عدم رعایت حقوق بشر، تحریم و اموالشان را به غارت برده‌اند. این دو کشور به راحتی قوانین و معیارهای اخلاقی را در ارتباط با سایر کشورها زیر پا می‌گذارند و نکته تاسف بار‌تر اینکه در داخل نیز حقوق بشر در مورد بومیان این دو کشور سر سوزنی از محل اعراب ندارد. شاهد مثال این ادعا اینکه طی سال گذشته ده‌ها گور جمعی با هزاران جسد در ایالت‌های این کشور پیدا شده که شوک بسیار بزرگی را به افکار عمومی کانادا وارد کرد. اجساد متعلق به مدارس شبانه‌روزی بومیان و به دوران حاکمیت کلیسای کاتولیک مربوط می‌شد. دورانی که کودکان بومی از خانواده‌ها جدا و به این مدارس برای به اصطلاح «اهلی» شدن فرستاده و کشتار می‌شدند. حالا دیروز خبر رسیده که در آمریکا کشف گورهای جمعی در مدارس شبانه‌روزی این کشور به تازگی جنجال به پا کرده است. «دبا‌هالند»، وزیر کشور آمریکا از کشف گور جمعی در ۵۳ مدرسه شبانه‌روزی محل نگهداری بومیان این کشور خبر داد. «هالند» گفت: «اجداد من افرادی بوده‌اند که وحشت سیاست‌های همگون‌‌سازی مدارس شبانه‌روزی بومیان را که توسط همین وزارتخانه‌ای که هم اکنون آنرا مدیریت می‌کنم، تحمل کرده‌اند. این بخش مسئول عملیاتی بود که اکنون می‌دانیم ۴۰۸ مدرسه شبانه‌روزی فدرال در ۳۷ ایالت یا قلمرو آن زمان از جمله ۲۱ مدرسه در آلاسکا و هفت مدرسه در‌هاوایی در کنترل آن قرار داشته است. اکنون ما به طور منحصر به فردی در موقعیتی هستیم تا به تلاش برای بازیابی تاریخ تاریک این مدارس که برای مدت طولانی خانواده‌های ما را آزار داده است، کمک کنیم.» به گزارش باشگاه خبرنگاران «برایان نیولند»، معاون وزیر کشور آمریکا نیز با اشاره به اینکه چندین نسل از کودکان سرخپوست آمریکایی، بومیان آلاسکا و بومیان‌هاوایی توسط دولت فدرال وادار شدند به این مدارس بیایند گفت این گزارش تأیید می‌کند این سیستم مدارس شبانه‌روزی بخشی از سیاست دوجانبه آمریکا برای خلع ید بومیان از سرزمین‌های‌شان و همسان ‌سازی اجباری آنها بوده است. در این گزارش توضیح داده شده است دولت فدرال با هدف قرار‌دادن کودکان بومی این سیاست همسان ‌سازی اجباری را دنبال کرد. مدارس شبانه‌روزی فدرال بومیان ابزار اصلی برای اجرای این سیاست بودند.
«نیولند» این را هم گفت که نسل‌هایی از کودکان بومی‌هاوایی وارد این مدارس شبانه‌روزی می‌شدند، بسیاری از آنها اغلب دور از خانه‌ها و خانواده‌های خود مردند. ما ۵۳ محل دفن و گورستان مشخص یا بدون علامت را برای کودکان بومی در سراسر آمریکا شناسایی کرده‌ایم که انتظار می‌رود با ادامه تحقیقات، مکان‌های بیشتری کشف شود. نتایج تحقیقات اولیه ما نشان می‌دهد تقریبا ۵۰ درصد از مدارس شبانه‌روزی فدرال بومی ممکن است از طرف موسسات یا سازمان‌های مذهبی از نظر بودجه، زیرساخت‌ها و پرسنل حمایت شده باشند. معاون وزیر کشور آمریکا در امور بومیان با ابراز تاسف از کشف این گورهای جمعی خاطر نشان کرد: این گزارش شرایطی را که کودکان بومی‌هاوایی و دیگر بومیان تجربه کردند، توصیف می‌کند. این شرایط شامل روش‌های از پیش تعیین شده برای تغییر هویت کودکان بود. سوابق فدرال همچنین تأیید می‌کند سیستم مدارس شبانه‌روزی فدرال بومیان استفاده از زبان‌های بومی را ممنوع یا از آن جلوگیری کرده و بر آموزش حرفه ای، مشارکت فیزیکی کودکان بومی تمرکز کرده است.