kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

معرفی بهترین‌های صد سال ورزش ایران

 
 
 
«بهترین‌های صد سال ورزش ایران» معرفی شدند.
مراسم اختتامیه جشنواره یکصد، چهارشنبه شب (۲۱ اردیبهشت) در مرکز همایش‌های صدا و سیما با حضور مدیران سازمان صداوسیما، مدیران ارشد ورزش و پیشکسوتان ورزش کشور برگزار شد و پیمان جبلی رئیس‌سازمان صداوسیما نیز در بخش پایانی مراسم حضور یافت. 
جشنواره انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران به همت شبکه ورزش و با همکاری وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک و حمایت شورای ورزش رسانه ملی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تشکیل کمیته راهبردی آغاز به کار کرد تا عناوین و شاخص‌های انتخاب برترین‌های قرن، تدوین و اعتبارسنجی شود. در این مرحله ۱۲۳۶ نامزد معرفی شدند که با تجمیع نامزدهای کمیته راهبردی، نامزدها به ۱۴۲۷ نفر رسیدند. در گام سوم، هیئت‌های شش گانه‌ تخصصی با همراهی کارشناسان، مربیان، خبرنگاران و سردبیران ورزشی تشکیل شد که خروجی این نشست‌ها، راهیابی ۱۳۵ نامزد در هشت عنوان به مرحله داوری بود. در کمیته داوری ده نفره، با حضور عالی‌تر ین مقامات ورزش کشور، خبرگان ورزش دانشگاهی، مورخین و پیشکسوتان ورزشی، ۵۲ نامزد نهایی برای رجوع به افکار عمومی معرفی شدند. 
در این مرحله؛ برنامه تلویزیونی یکصد از اول فروردین‌ماه، با معرفی نامزدهای جشنواره و مرور موفقیت‌ها و دستاوردهای ورزش ایران، با ۷۰ ساعت برنامه‌‌سازی بر روی آنتن شبکه ورزش رفت و به طور همزمان و در گام نهایی، به سیاق همیشه؛ حرف آخر را مردم ورزش دوست کشورمان زدند و با نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار رای به این جشنواره رونق بخشیدند و نفرات برتر را برگزیدند. اسامی نفراتی که در این مراسم لوح دریافت کردند و مورد تقدیر قرار گرفتند، به شرح زیر است:
* جایزه شهدای ورزشکار: تیم ورزشی شهدای چوار   * تندیس مدیر شهید: شهید عبدالله اسکندری رسید که اول خرداد 93 در سوریه به شهادت رسید.
* ورزشکار شهید: شهید سعید طوقانی   * پهلوان قرن: پهلوان سید حسن رزاز   * رفتار جوانمردانه: محمد انصاری   * یار مظلوم (عدم رقابت با نمایندگان رژیم صهیونیستی) در بین ورزشکاران خارجی: فتحی نورین ورزشکار رشته جودو از الجزایر   * یار مظلوم (عدم رقابت با نمایندگان رژیم صهیونیستی) در بین ورزشکاران ایرانی: علیرضا جهانبخش   * مدیر و خادم قرن: محمود خسروی‌وفا- در این بخش از محمدرضا یزدانی خرم رئیس‌سابق فدراسیون‌های والیبال و کشتی تقدیر شد و پسر او لوح و تندیس را دریافت کرد.   * مربی قرن: محمد بنا   * تیم قرن: تیم ملی فوتبال در 1998 - در این بخش از تیم ملی والیبال نشسته به عنوان یکی از تیم‌های برتر تاریخ ورزش ایران و جزو سه تیم برتر در رأی‌گیری تقدیر شد.   * مدال قرن: جهان پهلوان غلامرضا تختی- در این بخش از زهرا نعمتی ملی‌پوش پاراتیراندازی دارنده سه طلای پارالمپیک به عنوان یکی از مدال‌آوران برتر تاریخ ورزش ایران تقدیر شد.   * صحنه (لحظه) ماندگار: حسن یزدانی ملی‌پوش کشتی آزاد و پیروزی مقابل تیلور در مسابقات جهانی نروژ
* گل قرن: خداداد عزیزی به استرالیا در انتخابی جام جهانی 1998. 
در این مراسم از مرحوم سیامند رحمان قوی‌ترین ورزشکار معلول جهان تقدیر شد و پدر او لوح و تندیس را دریافت کرد.