kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

ارزیابی کارشناسان اقتصادی از مزایای اصلاح نظام یارانه 

مسئولان و کارشناسان اقتصادی کاهش قاچاق کالا، حذف رانت ارز ترجیحی، افزایش کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی و اصابت یارانه به جامعه هدف و... را از مزایای اصلاح نظام پرداخت یارانه برشمردند.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، علی مویدی‌ خرم‌آبادی؛ رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک برنامه تلویزیونی گفت: تا قبل از سال 90 حدود 25 میلیارد دلار قاچاق ورودی داشتیم که با تمهیدات خوب نظام، قاچاق ورودی به 12 ونیم دلار رسید، اما بعد از تحریم‌ها و تشدید آن در سال 97 بحث قاچاق معکوس به وجود آمد که حدود 
5.5 میلیارد دلار است، بنابراین میزان قاچاق ورودی و خروجی کشور به حدود 17 تا 18 میلیارد دلار رسیده است. 
او اظهار داشت: اگر همه مرزها نیز کنترل شود، حجم کار آن قدر زیاد بود که باز هم بخشی از این کالاها قاچاق می‌شد و باید گفت که اختصاص ارز ترجیحی باعث شده بود تا کار قاچاقچیان تشدید شود. محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در رابطه با ضرورت اصلاح یارانه کالاهای اساسی گفت: دولت دوازدهم در سال 97 تصمیم اشتباهی برای اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات حدود 27 قلم کالا اتخاذ و بعدا چند قلم را از شمول این نوع ارز حذف کرد. تصمیم دولت سیزدهم برای اصلاح یارانه در ادامه همان تصمیم دولت قبل در خروج کالاها از فهرست دریافت ارز 4200 تومانی است.
او با بیان این‌که اکنون فقط چند قلم کالا از جمله نان و دارو هنوز مشمول دریافت ارز ترجیحی است، گفت: اقدام دولت در اصلاح یارانه‌ها کار بزرگ و سنگینی است، این اقدام دولت اقدامی لازم و ضروری بود و آثار مثبت اصلاح یارانه به زودی مشخص و قشر مصرف‌کننده از آن  بهره‌مند می‌شوند. 
همچنین مهدی اسلام‌پناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد در این باره گفت: تاکنون برای واردات کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی به واردکننده داده می‌شد، اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت‌ آن را به مصرف‌کننده بدهد. 
او با بیان این‌که سال گذشته مبلغ 15 میلیارد و 600 میلیون دلار به عنوان یارانه و در قالب ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی داده شد، افزود: این در حالی است که براساس برآورد‌های انجام شده حتی یک سوم از این مبلغ نیز به جامعه هدف اصابت نکرده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سود 12 هزار میلیارد تومانی از واردات یک محموله 70 هزار تنی کالا با ارز ترجیحی برای یک نفر، افزود: با اصلاح یارانه‌ها 400 تا 500 هزار میلیارد تومانی که به عنوان یارانه به کالاهای اساسی داده می‌شد به جامعه هدف اصابت کرده و کیفیت تولید محصولات مختلف نیز تغییر خواهد کرد.
هاشم حمیدی؛ کارشناس اقتصادی هم با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر اصلاح نظام یارانه‌‍‌ها اظهار داشت: ارز دولتی به واسطه ایجاد قیمت غیرواقعی برای محصولات کشاورزی زمینه کاهش جدی تولیدات را به وجود آورد.
او با اشاره به یکی از مزیت‌های مهم حذف ارز 4200 تومانی برای کشور گفت: در شرایطی که اجرای این سیاست توسط دولت با موفقیت انجام پذیرد و پارامترهایی نظیر نرخ ارز کنترل شود، جهش در تولیدات کشاورزی به واسطه ایجاد انگیزه برای کشاورزان بسیار محتمل است.