kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
امیر ایوب کارشناس مسائل رسانه: 

قدرت عمده آمریکا در رسانه و‌ هالیوود نهفته است

 
 
 
مهدی امیدی
یک كارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه پرس‌تی‌وی مقابل ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی قدرت‌های غربی ایستاده است تاكيد كرد: یکي از وظايف پرس‌تی‌وی، ارائه چهره صحیح از ایران و اسلام در جهان است، مثلا مستندهایی که تاریخ شفاهی ایران و انقلاب اسلامی و حوادثی مانند واقعه طبس و نیز حمایت آمریکا از دیکتاتوری رژيم پهلوی را به‌طرز صحیح روایت کند یا برنامه‌هایی که نقش مخرب صهیونیست‌ها را تبيين مي کند، تاثير مهمي در آگاهي بخشي به مخاطب جهاني دارد. 
امیر ایوب ادامه داد: منظور از صهیونیست‌ها فقط یهودی‌های صهیونیست نیست بلکه آشنایی مخاطب با صهیونیست‌های مسیحی و قدرت آنها در دولت آمریکا و همچنين صهیونیست‌های وهابی که توسط انگلیس طراحی شدند، هم مشمول صهيونيسم مي‌شود.
این کارشناس رسانه اظهار داشت: عصر بعد از جنگ سرد، به گفته دومارانش (رئیس ‌اسبق سرویس اطلاعاتی فرانسه) جنگ جهانی چهارم و صحنه برخورد اسلام و غرب است، که در این میان رسانه، مهم‌ترین عنصر محسوب می‌شود. برای مثال سوءاستفاده رسانه‌ای آمریکا از حادثه 11 سپتامبر برای ایجاد وحدت در غرب حول دشمن واحدی به نام اسلام، شاهدی بر این مدعاست.
وی در بيان آسيب شناسي رسانه‌هاي محور مقاومت گفت: نقص رسانه مقاومت در عدم داشتن اطلاعات کل به جزء است، رسانه‌های ما بدون برنامه دراز‌مدت عمل می‌کنند. به فرض مثال همین ماجراي یازدهم سپتامبر چقدر در رسانه‌های غربی مطرح شده، چقدر در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف پرداخته شده، چندین مستند در موردش ساخته شده است؟ 
ایوب به اهميت جهت بخشي فكري به مخاطب تاكيد كرد و گفت: یک خط ثابتی در رسانه‌هاي غربي برای یادآوری 11 سپتامبر و القای مظلومیت آمریکا به مردم وجود دارد، براي نمونه در لید خبری شبکه‌های مختلف آمریکايي می‌بیند که حادثه 11 سپتامبر ولو در حد چند ثانیه گنجانده مي شود، اما در رسانه‌های ما چه طور؟ آیا یک خط ثابت برای القاء مظلومیت مردم عراق و جنایات ارتش آمریکا در عراق وجود دارد؟ آیا یک خط ثابت در تقبیح تحریم‌های ظالمانه ناتو و غرب عليه کشورهای تحریم شونده وجود دارد؟ یا یک خط ثابت مثل خط یازدهم سپتامبر در نشان دادن قحطی بزرگ و خیانت ارتش انگلیس در صد سال گذشته ضدایرانیان وجود دارد؟
کارشناس رسانه افزود: راهکار استفاده بهینه از قدرت نرم و پیروزی در جنگ شناختی در شناسایی موقعیت نهفته است، وقتی موقعیت شناخته می‌شود که هر کس بداند کجا ایستاده و کل‌نگر باشد، وقتی کل جنگ را شناخت حالا یک جایش می‌ایستد و به نوبه خود از این جبهه دفاع می‌کند.
وی اظهار داشت: رسانه‌های ما عموما ارتباطی با مغزها یعنی ‌اندیشکده‌ها و مراکز فکری ندارند، حال آنکه مراکز فکری به مثابه پدر رسانه‌ها محسوب می‌شوند، وقتی پرس‌تی‌وی و سایر رسانه‌های مقاومت عملکرد بهتری خواهند داشت که با راهکار و طرح و برنامه از ‌اندیشکده‌ها فعالیت کنند.
ایوب در پاسخ به سؤالی درخصوص دیپلماسی عمومی بایدن گفت: بایدن از لحظه اول با استفاده از رسانه‌ها وارد میدان شد، استفاده از سلبریتی‌ها به‌عنوان نماد سبک زندگی، ارزش‌ها و رویای آمریکایی در مراسم تحلیفش نشان از اين رويكرد داشت.
این کارشناس تصریح کرد: اصولا عمده قدرت آمریکا رسانه و‌ هالیوود است. بایدن هم مانند اسلاف خود پروژه‌های رسانه‌ای را تعریف می‌کند که برنامه‌ها و طرح‌های دولتش را عمومی کند. پروژه جنگ ستارگان در دوره ریگان برگرفته از طرحی با همین نام برای مقابله با قدرت نظامی شوروی بود که تا امروز نیز فیلم‌ها و سریال‌های جنگ ستارگان در رسانه مطرح‌اند.