kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۳۰ درصد معتادان نمی‌دانند با «یک‌بار مصرف» معتاد می‌شوند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: بیش از ۳۰ درصد معتادان گفتند نمی‌دانستیم با یک‌بار مصرف معتاد می‌شویم و بیش از ۳۰ درصد دیگر گفتند نتوانستیم به پیشنهاد مصرف«نه» بگوییم.

به گزارش ایسنا، اسکندر مومنی در نشست تخصصی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح یاریگران زندگی بیان داشت: خلاصه طرح یاریگران زندگی این است که همه به هم کمک کنیم؛ آنهایی که معتاد شدند نجات پیدا کنند و آنهایی که در معرض آسیب هستند به این بلا دچار نشوند؛ این دو امر پیشگیری و کمک به معتادان جز با مشارکت اجتماعی و حضور خیران محقق نمی‌شود.
مومنی افزود: در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که حدود ۹۵ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند. در ۲۰ سال گذشته در کشور افغانستان تولید مواد مخدر حدود ۵۰ برابر شده و اقتصاد آن نابود شده و امنیت از آنجا رخت بر بسته است. زمین‌های زیر کشت را توسعه دادند. وی یادآور شد: از سوی دیگر شاید تصور شود که فقط در افغانستان مواد مخدر تولید و ترانزیت می‌شود، این در حالی ‌است که در دهه اخیر بالعکس شده یعنی مواد اولیه، دانش و فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی به افغانستان می‌آید و در آنجا تبدیل به مواد مخدر صنعتی شده و دوباره توزیع می‌شود؛ یعنی یک جریان دوسویه‌ای وجود دارد و این اذعان رسمی سازمان ملل است که ما از یک طرف کشت و تولید مواد مخدر سنتی در افغانستان را داریم و از سوی دیگر مواد اولیه و دانش و فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی به افغانستان می‌آید و تبدیل به مواد مخدر صنعتی می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ما با پدیده بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم گفت: در سال‌های گذشته در حوزه مقابله درست عمل کردیم، اما در حوزه‌های فرهنگی، پیشگیری و توانمند‌سازی و کارآفرینی در دهه‌های گذشته کمی غفلت کردیم، یک مولفه به تنهایی ما را به نتیجه نمی‌رساند. مومنی اظهارداشت: اکنون بخشی از انتظار از دولت و حاکمیت این است که باید تلاش کنیم مواد مخدری وارد نشود تا کسی مصرف نکند؛ این انتظار به حق و لازم است. زمانی این ما را به سامان می‌رساند که در کنار آن به امر پیشگیری، درمان و توانمند‌سازی و اشتغال آفرینی هم توجه کنیم. وی با بیان اینکه مواد مخدر بسیار پیچیده است، گفت: شاید تصور شود منشا همه اینها نداشتن شغل است،بخش عمده آن درست است؛ آمارها و پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد معتادان شاغل هستند یا دغدغه شغل ندارند و نشان می‌دهد که ما با پدیده بسیار پیچیده مواجه هستیم. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بهترین کار ممکن این است که نگذاریم کسی وارد این چرخه شود و اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی را در اولویت قرار دهیم.
مومنی با اشاره به اینکه هیچ دولتی در دنیا نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را به تنهایی ایجاد کند، گفت: باید کمک و به هم یاری کنیم که کسی به سمت مواد مخدر نرود.
وی با اشاره به طرح یاریگران زندگی بیان داشت: درصد نرخ شیوع در جوانان و نوجوانان و دانش‌آموزان ۲.۱ است. هرچند که از دنیا بسیار پایین‌تر هستیم و این نرخ متوقف شد، اما باز برای خودمان درصد بالایی است که گاهی با یک کار اجتماعی و فرهنگی و ورزشی می‌توان جلوی اعتیاد را بگیریم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: از کسانی که سؤال کردند «چرا معتاد شدید؟» بیش از ۳۰ درصد گفتند ما نمی‌دانستیم با یک‌بار مصرف معتاد می‌شویم و بیش از ۳۰ درصد دیگر گفتند نتوانستیم در قبال همسالان که به ما پیشنهاد دادند، مقاومت کنیم و «نه» بگوییم.
مومنی با بیان اینکه در طرح یاریگران زندگی تمرکز ما بر آموزش و پرورش بود، در ادامه به انعقاد تفاهم نامه برای اجرای این طرح با همکاری آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.