kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
983 مددجو از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار شدند

برنامه‌ریزی کمیته امداد برای ایجاد 500 هزار شغل در سال جاری

رئیس‌کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: برنامه این نهاد برای امسال ایجاد ۵۰۰ هزار شغل است که بر خلاف سنوات گذشته ملزم نیستیم فقط مددجوی کمیته امداد را تحت پوشش قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمرتضی بختیاری در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، با بیان اینکه امسال با توجه به عملکرد کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ که در کمیسیون‌های مجلس ارائه شد، ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این نهاد در نظر گرفته شد، افزود: برای نخستین بار دو هفته پیش بودجه به بانک‌ها ابلاغ شد، اما در گذشته سه ماه از سال را از دست می‌دادیم تا بانک مرکزی بودجه این نهاد را به بانک‌ها ابلاغ کند.
بختیاری بیان داشت: شاید برای برخی‌ها سؤال باشد که کار کمیته امداد چیست؟ آیا صندوق صدقاتی که مردم صدقه می‌ریزند این‌ها را جمع می‌کند و سفره‌ای برای نیازمندان پهن می‌کند؟ می‌گوییم نه این یکی از ماموریت‌های کمیته امداد است. ماموریت اصلی کمیته امداد که رهبر معظم انقلاب، کتبی از کمیته امداد خواسته‌اند مربوط به مرداد سال ۹۸ است، توانمند‌سازی و ایجاد درآمد باثبات است. بنابراین خودکفا شدن و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدن یکی از ماموریت‌های ما است. در اواخر اسفند سال قبل ۵۴ هزار خانوار که خودکفا شده بودند از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند.
وی با بیان اینکه بعد از خودکفا شدن مددجویان دیگر مستمری به آنها پرداخت نمی‌شود، گفت: این افراد، اما همچنان مورد حمایت قرار می‌گیرند و همزمان در مشاوره اشتغال، و در چرخه تولید، بازرگانی، مشتری یابی و... در کنار آنها هستیم. بنابراین چرخه کار ما حداکثر پنج سال است، اگر کسی که بتواند کار کند و تن به کار ندهد بعد از پنج سال از تحت پوشش کمیته امداد خارج
می‌شود.
اشتغال خانگی
جزء راهبرد‌های اصلی کمیته امداد است
رئیس‌کمیته امداد اظهارداشت: اشتغال خانگی جزو راهبرد‌های اصلی کمیته امداد است، مادران قهرمان ما هم مادری می‌کنند و هم اشتغال ایجاد کرده‌اند، بعضی از آنها ۱۰ تا ۱۵ مددجوی ما را وارد مدار اشتغال کرده‌اند. بختیاری با تاکید بر ضرورت توجه به پایگاه رفاه ایرانیان در بحث کمک به شناسایی نیازمندان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان باید محور قرار گیرد و در این راستا برای اینکه اطلاعات قابل اتکا شود کمیته امداد، بهزیستی، هدفمندی یارانه‌ها، بانک مرکزی و مراکزی که به نحوی آمار دارند اطلاعاتشان را به آنجا بدهند که این پایگاه یک پایگاه قابل اعتماد برای دهک‌های یک تا ده باشد.
983 مددجوی کمیته امداد از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار شدند
خبر دیگر اینکه، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: از طریق بازخرید سنوات بیمه اجتماعی، ۹۸۳ مددجوی کمیته امداد طی سال گذشته از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار شدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، حسین خدرویسی اظهارداشت: با پیش‌بینی اعتبارات لازم و همراهی افراد نیکوکار، کمیته امداد طی سال ۱۴۰۰ اقدام به بازخرید سنوات بیمه اجتماعی تعدادی از مددجویان تحت حمایت کرد. مددجویانی که بالای هفت سال سابقه تامین اجتماعی داشتند و به دلایلی بیمه‌پردازی آنان قطع شده بود، از مزایای این طرح برخوردار شدند. خدرویسی افزود: با اجرای این طرح، تعداد ۹۸۳ نفر از مددجویان از طریق بازخرید سنوات بیمه‌ای شامل مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی و مستمری شده و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شدند. وی بیان داشت: برای اجرای این طرح حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که ۱۱ میلیارد تومان آن از سوی کمیته امداد، ۳,۵ میلیارد تومان از سوی خیران و مابقی از سهم مددجویان پرداخت شد.