kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

آمریکا و انگلیس در صدر بدهکارترین کشورهای جهان

 

درحالی که اقتصادهای بزرگ جهان با سونامی بدهی خارجی مواجهند، این شاخص برای ایران نزدیک به صفر است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اخیرا رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود نرخ بدهی کشورمان را‌‌‌‌‌‌‌‌ نزدیک به صفر اعلام کرد و گفت: «این مسئله یکی از موفقیت‌های نظام اسلامی است». میزان بدهی خارجی ایران بر اساس آمارهای داخلی و بین‌المللی حدود هشت میلیارد دلار است که با مقایسه بدهی سایر کشورها، عملا نزدیک به صفر است.
بدهکارترین کشورهای جهان
این درحالی است که به گزارش گلوبال فایر پاور، بدهکارترین کشور جهان آمریکاست. درواقع این کشور 30 تریلیون دلار معادل 30 هزار میلیارد دلار بدهی دارد و باید گفت این بدهی به معنای آن است که هر نوزاد آمریکایی در بدو تولد 91 هزار و 300 دلار بدهکار است. نسبت این بدهی به اشخاص بالغ در آمریکا هم 242 هزار و 500 دلار به ازای هر نفر است. میزان بدهی آمریکا دو و نیم برابر تولید ناخالص داخلی این کشور است.
پس از آمریکا، انگلیس با 9 تریلیون دلار که البته آمار آن مربوط به چند سال پیش است، در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. هر شهروند انگلیسی بر اساس این آمار 127 هزار دلار بدهکار است.
آخرین آمار بدهی عمومی برای فرانسه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا هم هفت تریلیون و 320 میلیارد دلار بوده که این آمار مربوط به سال آخر سال 2021 است. با این حساب هر شهروند فرانسوی 87 هزار و 200 دلار بدهی دارد. از این منظر فرانسه سومین کشور بدهکار جهان به شمار می‌رود.
بر اساس آخرین آمارها مربوط به سال 2020، آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا
پنج تریلیون و 474 میلیارد دلار معادل 69 هزار دلار به ازای هر شهروند بدهی خارجی دارد و در جایگاه چهارمین کشور بدهکار جهان قرار دارد.
ژاپن؛ بدهکارترین کشور جهان
ژاپن، با چهار تریلیون و 770 میلیارد دلار بدهی، از یک منظر پنجمین کشور بدهکار جهان است و از یک منظر دیگر بدهکارترین کشور جهان به شمار می‌رود چرا که هر شهروند ژاپنی در حال حاضر
38 هزار دلار بدهکار است که البته آمار آن مربوط به مارس سال 2020 است. نرخ کل بدهی دولت ژاپن دو و 57 صدم برابر تولید ناخالص داخلی این کشور یا به عبارت دیگر 257 درصد بزرگی اقتصادی آن است که از این زاویه ژاپن بدترین شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌ در میان کشورهای جهان دارد.
کانادا نیز با یک تریلیون و 930 میلیارد دلار بدهی خارجی، نهمین کشور بدهکار جهان است و هر شهروند کانادایی با این حساب بالای 52 هزار دلار بدهی دارد. از نظر سرانه بدهی در جهان، مردم سوئیس یکی از بدهکارترین مردمان جهان هستند. نرخ بدهی دولتی سوئیس یک تریلیون و 820 میلیارد دلار برآورد شده اما به ازای هر شهروند بیش از
213 هزار دلار محاسبه می‌شود.
بر اساس آمار سال 2020 نرخ بدهی دولت چین هم دو تریلیون دلار بوده اما با تقسیم بدهی بر جمعیت مردم چین، به ازای هر نفر فقط
1326 دلار بدهی خواهیم داشتیم. ضمن اینکه نسبت بدهی چین به تولید ناخالص داخلی این کشور کمتر از 20 درصد است.
سنگاپور بالاترین میزان سرانه بدهی عمومی در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد؛ چراکه جمعیت این کشور به ازای هر نفر 231 هزار دلار بدهکار است و این کشور آسیایی در مجموع یک تریلیون و 670 میلیارد دلار بدهی خارجی به بار آورده است.
جایگاه ایران در بدهی خارجی
ایران با داشتن کمتر از هشت میلیارد دلار بدهی در جایگاه صد و دهمین کشور بدهکار جهان قرار گرفته است که نسبت به بدهی کشورهای بالا تقریبا هیچ محسوب می‌شود. در مقایسه با شهروندان کشورهایی نظیر سوئیس و سنگاپور که بدهی بالای 200 هزار دلار دارند و حتی نسبت به سرانه بدهی مردم آمریکا که بیش از 91 هزار و 300 دلار است، نرخ بدهی تنها 94 دلار به ازای هر شهروند در ایران نیز عملا صفر محسوب می‌شود.
بنا بر آنچه گفته شد و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود تاکید کردند، هم از نظر میزان بدهی که معادل کمتر از هشت میلیارد دلار است و هم از نظر نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی که یک درصد برآورد می‌شود، در مقایسه با دیگر کشورها، بدهی کشورمان تقریبا هیچ محسوب می‌شود.