kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
با مرگ 3 میلیون و 465 هزار نفر

کرونا و مواد مخدر‌، سال 2021 را به مرگبارترین سال آمریکا تبدیل کرد

 

بر اساس آمار «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا»، این کشور سال 2021 بیش از 3 میلیون و
۴۶۵ هزار مرگ را به ثبت رسانده که افزایش موارد فوتی عمدتاً ناشی از کرونا و مصرف مواد مخدر بوده است.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» طی گزارشی به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ این کشور اعلام کرده که آمریکا بیشترین میزان مرگ و میر سالانه خود را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده که عمدتاً ناشی از همه‌گیری کرونا و مصرف مواد مخدر بوده است. بر اساس این گزارش بیش از 3 میلیون ۴۶۵ هزار مرگ در سال ۲۰۲۱ رخ داد که حدود ۸۰ هزار مورد بیشتر از رکورد مرگ و میر سال ۲۰۲۰ بوده است. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱۵ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا به ثبت رسیده که این رقم در سال قبل از آن ۳۵۱ مورد بود.
این گزارش می‌افزاید: «نرخ خام مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا هم تا حدی افزایش داشته، علاوه‌بر آن مرگ و میر ناشی از دیابت، بیماری مزمن کبدی و سکته مغزی هم افزایش یافته. مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر نیز به رکوردزنی مجموع مرگ و میر در سال ۲۰۲۱ کمک کرده است.» به گزارش فارس کارشناسان افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر که به ویژه در بین جوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله افزایش یافته را به افزایش مصرف «فنتانیل» نسبت می‌دهند.
بر اساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، مرگ و میر نوجوانان ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد.این آمار در حالی است که طبق مطالعه هفته گذشته که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، میانگین امید به زندگی در آمریکا بیش از دو سال در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش یافته است.آمریکا از ابتدای همه‌گیری کرونا همچنان با فاصله درگیرترین کشور جهان است و بر اساس آمار پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلدامترز»‌، مجموع بیش از ۸۲ میلیون ابتلا و یک میلیون فوتی را ثبت کرده است. 
کرونا 77 میلیون نفر گرسنه تولید کرده
خبر دیگر اینکه به گزارش« آسوشیتدپرس»، سازمان ملل اعلام کرده: همه گیری کرونا، ۷۷ میلیون نفر را سال گذشته در چنگال فقر گرفتار کرد و بسیاری از کشور‌های در حال توسعه به علت هزینه‌های فلج‌کننده بازپرداخت بدهی‌ها نمی‌توانند به شرایط گذشته خود در دوره پیش از کرونا بازگردند. در این گزارش آمده: کشور‌های ثروتمند با مبالغ بی‌سابقه‌ای که با نرخ بهره بسیار پایین وام گرفته‌اند می‌توانند شرایط اقتصادی خود را به دنبال رکود ناشی از کرونا بهبود بخشند، اما فقیرترین کشور‌ها میلیارد‌ها دلار برای پرداخت بد‌های‌های خود هزینه کردند و با هزینه‌های استقراضی بالاتر مواجه شدند و این امر مانع از اختصاص هزینه‌های لازم برای ارتقاء و بهبود بخش بهداشت و آموزش، محافظت از محیط زیست و نیز کاهش نابرابری در این کشور‌ها شد. مطابق با گزارش سازمان ملل،
۸۱۲ میلیون نفر سال ۲۰۱۹ با درآمد روزانه یک دلار و ۹۰ سنت یا کمتر در فقر شدید قرار داشتند و این رقم تا سال ۲۰۲۱ در بحبوحه همه گیری کرونا به ۸۸۹ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. این گزارش به تامین بودجه مورد نیاز برای تحقق اهداف توسعه سال ملل تا سال ۲۰۳۰ از جمله پایان دادن به فقر، تضمین آموزش باکیفیت برای همه جوانان و برابری جنسیتی می‌پردازد.