kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

راه‌اندازی داروخانه‌های طبیعی ضروری است

 

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت معتقد است که راه‌اندازی داروخانه‌های طبیعی استاندارد، کلید حل مشکل نابسامانی عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل است.
به گزارش فارس، نفیسه حسینی یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: طب ایرانی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و دانش بومی است که برای کشورمان یک امتیاز محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه توسعه طب ایرانی و گیاهان دارویی اثر مثبتی بر رونق اقتصاد کشور دارد افزود: با وجود تنوع و کیفیت و کمیت بالای گیاهان دارویی در اقلیم‌های متنوع کشورمان اما هنوز در جایگاهی که باید قرار نگرفتیم و با نقطه‌ای که مبتنی بر دانش بنیان باشد فاصله زیادی داریم.
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع گردشگری و طب ایرانی در دستور کار دفتر طب ایرانی است گفت: طب ایرانی، ظرفیتی است که علاوه‌بر گردشگری سلامت در سایر حوزه‌ها مانند گردشگری غذا و گردشگری تاریخی و فرهنگی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و تأثیرات مثبتی از خود بر جای بگذارد.
وی با بیان اینکه عطاری‌ها باید گیاهان دارویی را عرضه کنند که غیر‌ترکیبی و بدون هر‌گونه تبلیغ درمانی باشند اظهار کرد: البته بسیاری از عطاری‌ها در پشت شیشه مغازه، موارد متعدد درمانی را تبلیغ کرده و افرادی هم برای مشاوره‌های درمانی مراجعه می‌کنند و وزارت بهداشت هم اقدامات خودش را در این خصوص انجام می‌دهد.
حسینی یکتا با بیان اینکه مجوز داروهای گیاهی از سازمان غذا و دارو گرفته می‌شود افزود: محل عرضه این داروها فقط در داروخانه‌های سطح شهر است و عطاری‌ها اجازه ارائه این ترکیبات را ندارند.
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ایجاد مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی و سنتی در داروخانه‌های سطح شهر را ضروری دانست و گفت: آئین نامه تأسیس این داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت چند وقت قبل ابلاغ شده و باید دستورالعمل اجرایی آن توسط سازمان غذا و دارو تدوین شود تا کمتر شاهد تخلفات در این عرصه باشیم.
به گفته حسینی یکتا راه‌اندازی داروخانه‌های طبیعی استاندارد کلید حل مشکل نابسامانی عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل است.