kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
پایگاه آرشیو خشونت‌های مسلحانه خبر داد

آمریکا، بهشت قاتلان؛ روزی 50 نفر در آمریکا با گلوله کشته می‌شوند

آمارهای جدید پایگاه آمریکایی«آرشیو خشونت‌های مسلحانه» نشان می‌دهد در سال جاری میلادی (4 ماه) بیش از ۵۰۰۰ تیراندازی مرگبار یعنی ۵۰ مرگ در روز در آمریکا به ثبت رسیده است.


در قرن نوزدهم میلادی وقتی ایالت‌های شمالی و جنوبیِ آمریکا درگیر جنگ داخلی بودند؛ بخش‌هایی که به شکلی خارج از حکمرانیِ حکمرانانِ شمالی و جنوبی مانده بودند، نامِ «غرب وحشی» گرفتند. در غرب وحشی «وضع طبیعی» سیطره داشت و به نوعی قانون جنگل حکم‌فرما بود و حرف آخر در اختلاف‌ها را «گلوله» می‌زد. سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد و کل این بخش‌ها، که روزی خارج از سیطره‌ی قدرت دولت مرکزی بودند، حالا همه ذیل «ایالات متحده» گرد آمده‌اند و تحت حکمرانی قدرت مرکزی‌اند؛ اما فرهنگ «غرب وحشی» کاملاً از دنیای آمریکایی رخت برنبسته و همچنان استمرار داشته‌ است. پایگاه «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» نوشته شمار تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا به بالغ بر ۵۰۰۰ مورد رسیده است. این رقم معادل ۵۰ مرگ در روز به طور متوسط است. آمریکا سال گذشته در تاریخ ۹ آوریل (20 فروردین 1400)، سال ۲۰۲۰ در تاریخ ۳۰ آوریل (11 اردیبهشت 1399) و سال ۲۰۱۹ در تاریخ ۱۴ مه (24 اردیبهشت 1398) به این آمار رسیده بود. «تیراندازی کور» یا «تیراندازی با تلفات انبوه» مفهومی است که برای اطلاق به تیراندازی‌هایی به کار می‌برد که در جریان آنها به سمت ۴ نفر یا بیشتر تیراندازی صورت گرفته است. این تیراندازی‌ها چالش ادامه‌دار پیش روی دولتمردان آمریکاست. بسیاری از کارشناسان آزادی حمل سلاح و سود بالای لابی‌ها و صنایع اسلحه را یکی از دلایل این بحران می‌دانند.
نتایج یک تحقیق در آمریکا که سال گذشته منتشر شد حاکی از افزایش چشمگیر تقاضا برای خرید اسلحه در این کشور بود. این تحقیق که مشترکاً توسط دانشگاه‌های «نورث ایسترن» و «هاروارد» انجام شده نشان داده یک پنجم خریداران اسلحه در سال ۲۰۲۰ میلادی، برای اولین بار اقدام به چنین کاری کرده‌اند. این تحقیق همچنین نشان داده شمار کل صاحبان سلاح و تعداد شهروندان آمریکایی که اقدام به خرید سلاح کرده‌اند، روند افزایشی داشته‌اند. بر اساس این نتایج، هفده میلیون آمریکایی، سال ۲۰۲۰، اسلحه خریداری کرده‌اند که بیش از پنج درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ میلادی است. از سوی دیگر، یافته‌های این تحقیق حاکی از این است که در این بازه زمانی، زنان نیمی از خریداران اسلحه را تشکیل داده‌اند. بر همین اساس، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۹ درصد از خانواده‌های آمریکایی صاحب سلاح بودند. این درحالی است که این میزان در سال ۲۰۱۶، ۳۲ درصد بود.