kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
یک مسئول:

215 مشکل واحدهای تولیدی شناسایی شد

 

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به شناسایی 215 مشکل در واحدهای تولیدی گفت: خط قرمز دولت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است.
به گزارش فارس، صدیف بیگ‌زاده دیروز در حاشیه اولین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در سال 1401 در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: ستاد در سه محور کار خود را آغاز کرد که  محور اول برنامه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در سال جاری با توجه به نامگذاری امسال به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، حفظ سطح اشتغال واحدهای تولیدی فعلی و راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال است. 
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با بیان اینکه 215 مورد مشکل برای واحدهای صنعتی شناسایی شده است، افزود: برای رفع این مسائل بسته‌های تشویقی موانع تولید به مراجع مربوطه پیشنهاد شده است و تعدادی از این بسته‌های تشویقی و رفع موانع تولیدی در اسفندماه سال گذشته توسط ستاد اقتصادی دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است که پیگیری اجرای آن نیز جزء اولویت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور است. 
بیگ‌زاده افزود: محور دوم کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید‌، رسیدگی به طرح‌های نیمه تمام از جمله کارخانه سیمان دهلران بود که با سرمایه‌گذاری بیش از دو هزار میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد بنا به دلایلی فعالیت آن متوقف شده بود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان ماه این طرح تحویل مردم استان شود.
وی ادامه داد: محور سوم کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید‌، بررسی مشکلات واحدهای صنعتی تولید بتن در استان تهران است که بنا به دلایل زیست محیطی پروانه بهره‌برداری آنها تمدید نمی‌شود که با لحاظ مسائل زیست محیطی تصمیم بر این شد که پروانه بهره‌برداری تمدید شود و در نتیجه بیش از 50 واحد بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند چرا که خط قرمز دولت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با بیان اینکه حدود 12 هزار واحد تولیدی غیرفعال در سطح کشور وجود دارد که حدود 70 درصد از این تعداد قابلیت فعال شدن دارند، افزود: از این تعداد واحدها بخشی توسط بانک‌ها به دلیل عدم وصول مطالبات طی سالیان مختلف تملک شده است که بر اساس دستور ویژه رئیس‌جمهور و بانک مرکزی این موضوع بررسی و تعدادی از این واحدها به ذی‌نفع اولیه‌ خود بازگردانده شده و فعالیت‌ خودشان را دوباره آغاز کردند. 
بیگ‌زاده ادامه داد: سال گذشته از 12 هزار واحد غیر فعال در کشور حدود دو هزار واحد فعال شده است. همچنین بیش از 1500 واحد توسط بانک‌ها تملک شده است که قطعا ظرف سال جاری تلاش می‌کنیم تا مباحث مربوط به آن حل شود و واحدهای غیرفعال در این بخش به ذی‌نفع اولیه بازگردد. 
او اضافه کرد: تعداد واحدهای تولیدی زیر ظرفیت 50 درصد تولید، حدود 16 هزار واحد است که یکی از اولویت‌های اساسی فعال ‌سازی این واحدهاست. 
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: بیش از هفت هزار طرح صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد که دو هزار طرح آن بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پنج هزار واحد آن نیز بین 60 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 
بیگ‌زاده در مورد مسائل زیست محیطی واحدهای تولیدی گفت: تعدادی واحد تولیدی در کشور وجود دارد که از سالیان پیش در کشور کار می‌کنند اما به دلیل توسعه شهرها با تغییر ضوابط زیست محیطی مجبور به تطبیق دادن واحدهای خود با این قوانین هستند.