kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
نظرسنجی سی‌بی‌اس نشان داد

نارضایتی ۶۳ درصدی مردم آمریکا از وضعیت اقتصادی

 

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد دو سوم شهروندان آمریکایی وضعیت اقتصادی این کشور را«بد» توصیف می‌کنند.
اوضاع اقتصادی در آمریکا تحت تاثیر جنگ اوکراین و کرونا و ناتوانی دولت بایدن در مدیریت آن نارضایتی گسترده مردمی را به دنبال داشته است. نتایج یک نظرسنجی که توسط شبکه تلویزیونی «سی بی‌اس» انجام شده نیز نشان می‌دهد مردم این کشور از اوضاع اقتصادی شان راضی نیستند و 63 درصد مردم معتقدند اقتصاد ملی این کشور در وضعیت بدی قرار دارد. علاوه‌بر این، 66 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز بر این باورند که «افزایش سرسام آور قیمت‌ها در ماه گذشته، طی 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده و باعث سخت‌تر شدن زندگی شده است.» بر اساس این گزارش، در میان افرادی که وضعیت اقتصادی آمریکا را «بد» عنوان کرده‌اند، 86 درصد علت را ناشی از تورم و 82 درصد نیز علت را ناشی از افزایش بهای سوخت می‌دانند. به گزارش تسنیم همچنین، 69 درصد شرکت کنندگان، علت وضعیت «بد» اقتصادی را کمبود کالاها و خدمات و 50 درصد نیز علت را بی‌اعتمادی به دولت جو بایدن عنوان کرده‌اند. در این نظرسنجی آمده «افزایش قیمت‌ها منجر به جمع‌آوری و ذخیره کالاها توسط مردم شده و 66 درصد نیز اظهار داشته‌اند که به دلیل افزایش قیمت‌ها هزینه‌های سرگرمی، مسافرت و فعالیت‌های مختلف خود را کم کرده‌اند.» به علاوه، 64 درصد شرکت کنندگان هم گفته‌اند به دلیل افزایش قیمت‌ها استفاده از خودروی شخصی را کاهش داده و 53 درصد نیز هزینه‌های غذا و خوار و بار خود را کاهش داده‌اند. بر این اساس، زمانی که قیمت سوخت کم بود، 65 درصد شرکت کنندگان معتقد بودند جو بایدن می‌تواند اقداماتی انجام دهد در حالی که پس از افزایش قیمت سوخت، این عدد به 35 درصد کاهش یافته است.
هشدار به دموکرات‌ها
نشریه آمریکایی «هیل» نیز در گزارشی با هشدار به دموکرات‌ها درباره وضعیت اقتصادی آمریکا نوشته: «جو بایدن و دموکرات‌ها با یک حقیقت آشکار مواجه هستند آنها به خاطر اوضاع بد اقتصادی سرزنش می‌شوند و مسائل خوب، اعتباری برای آنها نمی‌آورد؛ موضوعی که می‌تواند به شکست آنها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره منجر شود.» هیل می‌افزاید: آمار جدید نشان داد نرخ جدید بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز رکورد این شاخص در سال ۱۹۶۸میلادی رسیده است. بایدن نیز در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که از زمان روی کار آمدنش تقریبا ۸ میلیون شغل ایجاد شده است.وی گفت دردوران ریاست جمهوری او در مقایسه با هر رئیس‌جمهور دیگری در طول تاریخ این کشور مشاغل بیشتری به طور میانگین در هر ماه ایجاد شده است.همزمان بایدن در سخنرانی دیگری از کاهش شدید نرخ بیکاری در دوره ریاست جمهوری اش سخن گفت که این آمار اکنون از
۶.۴ درصد در ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۳.۶ درصد رسیده است. اما هیچ یک از این دستاوردها تاثیری در تغییر افکار عمومی آمریکا نداشته است..شیوه‌ای که مردم  تورم را احساس می‌شود، مانع درک کردن اخبار اقتصادی مثبت‌تر می‌شود و این نگرانی در میان دموکرات‌هایی که به انتخابات میان دوره‌ای نوامبر امیدوارهستند، محسوس است.