kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

نشانه‌ای از ولنگاری در سامانه‌های پخش فیلم و سریال(اخبار ادبی و هنری)

 

در پی انتقادات وارده به سانسور صحنه‌های انقلابی فیلم «از کرخه تا راین» در سامانه فیلیمو، این سامانه حوزه هنری را مقصر دانست و حوزه هنری نیز تهیه‌کننده فیلم را مقصر اعلام کرد!
روز گذشته در همین ستون به نقل از منابع خبری نوشتیم که فیلم «از کرخه تا راین» به صورت سانسور شده و با حذف صحنه‌های انقلابی در سامانه فیلیمو منتشر شده است. این اتفاق درحالی قابل توجه است که طی سال‌های اخیر، بسیاری از سامانه‌های مجازی نمایش فیلم و سریال در محصولات اختصاصی خودشان، تلاش مذبوحانه و زیادی برای تحریف تاریخ و ارائه روایت‌های انحرافی و آلوده از چالش‌های اجتماعی و سیاسی داشته‌اند و سانسور ارزش‌های انقلابی توسط یکی از این سامانه‌ها چندان هم دور از انتظار نبود. اما سامانه فیلیمو با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «فیلیمو فیلم «از کرخه تا راین» را به طور مستقیم از حوزه هنری خریداری کرده و محتوای خریداری‌شده را که دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بدون دخل و تصرف منتشر کرده است.»
روابط عمومی حوزه هنری نیز در واکنش به این اطلاعیه، توضیحی را منتشر کرد که در آن آمده است: «نسخه‌ای که از این فیلم توسط موسسه هنرهای تصویری سوره عرضه شده، همان نسخه‌ای است که تهیه‌کننده محترم فیلم، آقای منوچهر محمدی تحویل داده‌اند و محتوای دریافت‌شده بدون دخل و تصرف در پلتفرم‌ها توزیع شده است.»
این اتفاقات باز هم یادآور ولنگاری در سامانه‌های نمایش فیلم و سریال و عدم نظارت دقیق بر محتویات منتشر شده در آنهاست. سامانه‌هایی که بیش از هر چیزی در پی رسیدن به سود مادی بیشتری هستند و در این میان حقوق مخاطب و مصالح فرهنگی برای آنها جایگاه چندانی ندارد.