kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
شگفتی‌‌سازی آلومینیوم در جام حذفی

یک جام از دست پرسپولیس پرید خریدهای دردسرساز، جایگاه سرمربی را متزلزل کرد!

تیم فوتبال پرسپولیس درادامه روزهای بد خود این بار وداع تلخی با مسابقات جام حذفی داشت.

 

سرویس ورزشی-

در یکی از دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال یکشنبه شب تیم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف آلومینیوم اراک رفت که این بازی با نتیجه ۳ بر ۲ به سود آلومینیوم تمام شد. در این مسابقه که از ساعت ۲۰:۳۰ آغاز شد و نزدیک به ۲۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند. احسان پهلوان (۹) و مهدی ترابی (۳+۴۵- پنالتی) برای پرسپولیس و محمدرضا آزادی (۲۰) برای آلومینیوم گلزنی کردند. به این ترتیب آلومینیوم راهی مرحله نیمه نهایی و حریف تیم خلیج‌فارس ماهشهر شد.
پرسپولیس با حمایت هواداران خود این مسابقه را کاملاً هجومی آغاز کرد و انتظار هواداران پرسپولیس برای گلزنی این تیم به ۱۰ دقیقه نرسید چرا که احسان پهلوان در دقیقه ۹ با یک ضربه فنی و زیبا موفق شد برای سرخپوشان گلزنی کند. هرچند پرسپولیس بعد از گلزنی بر بازی مسلط بود اما اشتباه بزرگ وحدت هنانوف مدافع تاجیکستانی این تیم باعث توپ ربایی علی‌نژاد بازیکن آلومینیوم شد. علی نژاد با حرکت در محوطه جریمه پرسپولیس و پاس در عرض، محمدرضا آزادی را در موقعیت گلزنی قرار‌داد و این بازیکن هم در دقیقه ۲۰ توپ را به تور دروازه پرسپولیس رساند.
لحظاتی بعد از گل تساوی، فرشاد فرجی مدافع پرسپولیس دچار آسیب دیدگی شدید شد و در دقیقه ۲۳ جای خود را به سعید آقایی داد. پرسپولیس که نمی‌خواست با نتیجه تساوی به رختکن برود، تلاش خود را برای گلزنی دوباره بیشتر کرد. بهترین موقعیت این تیم در دقیقه ۳۹ رقم خورد؛ زمانی که امید عالیشاه شانس خود را برای گلزنی با یک شوت سنگین امتحان کرد اما درخشش پورحمیدی مانع باز شدن دروازه آلومینیوم شد. در دقیقه ۴۵، وحید کاظمی داور مسابقه روی شرزود تمیروف مهاجم ازبکستانی پرسپولیس اعلام پنالتی کرد. مهدی ترابی هم این پنالتی را در دقیقه ۳+۴۵ به گل تبدیل کرد؛ آن‌هم در شرایطی که پورحمیدی توپ را قبل از ورود به دروازه لمس کرد.
در نیمه دوم جریان بازی عوض شد و آلومینیوم بازی هجومی را در دستور کار قرار‌داد به گونه‌ای که این سبک از بازی در دقیقه ۵۲ منجر به دریافت گل تساوی شد. در این دقیقه علی نژاد بازیکن آلومینیوم که روی گل نخست این تیم هم تاثیرگذار بود، با یک ضربه فنی و زیبا از پشت محوطه جریمه گل دوم تیمش را به ثمر رساند.
بعد از گل تساوی، آلومینیوم دست از بازی سرعتی و تکضرب خود بر نداشت و دروازه پرسپولیس را در چند موقعیت جدی تهدید کرد. در دقیقه ۶۴، محمدرضا آزادی با استفاده از غفلت مدافعان پرسپولیس و با یک چرخش درون محوطه جریمه این تیم، گل سوم آلومینیوم و گل دوم خودش را به ثمر رساند تا سرخپوشان در مقابل دیدگان هوادارانشان دچار شوک شوند.
۵ دقیقه بعد، وحدت هنانوف همان اشتباه نیمه نخست را به شکل دیگری تکرار کرد و در رساندن توپ به احمد گوهری دروازه بان پرسپولیس دچار اشتباه شد. گوهری برای دفع توپی که بازیکن آلومینیوم آن را به دست آورده بود، مجبور به خطای پنالتی شد. باوجود این موقعیت خوب برای آلومینیوم اما محمدرضا آزادی در دقیقه ۷۱ نتوانست پنالتی را به گل تبدیل کند و گوهری ضربه او را مهار کرد. در ادامه پرسپولیس برای جبران نتیجه جلو کشید اما این تلاش‌ها با دفاع منسجم آلومینیوم و ضد حملات این تیم راه به جایی نبرد تا سرخپوشان در ادامه روزهای بد خود در لیگ برتر، از جام حذفی هم کنار بروند.
مشکلات پرسپولیس در طول فصل
حدود هفت سال از آغاز یکی از بهترین دوران‌های تاریخ پرسپولیس سپری شده و شاید برای اولین بار بعد از شکست مقابل آلومینیوم اراک در تهران، برخی هواداران این تیم احساس کردند عصر طلایی این باشگاه اگر به پایان نرسیده، حداقل رو به افول است. پرسپولیس همانند روزهای قبل از برانکو ترکیبی متوسط داشته و بازیکنان این تیم به خصوص در لحظه‌های تاثیرگذار و مهم قادر به تغییر شرایط نیستند. از دست دادن بیرانوند، شجاع، کنعانی زادگان، نوراللهی، بشار، علیپور، مغانلو و... در کمتر از دو سال باعث شده تیمی که در دوران درخشان خود به‌اندازه کافی ستاره برای تغییر جریان مسابقه داشت، حالا حتی یک تعویضی امیدوارکننده در مقابل آلومینیوم روی نیمکت نداشته باشد.
اگر روزی یحیی بابت خریدهایی که او را به فینال آسیا رساندند مورد تمجید قرار می‌گرفت، حالا او به همین علت بیشتر از دلایل دیگر مورد سرزنش قرار می‌گیرد. حتی چهره علیرضا ابراهیمی به عنوان اولین خرید پرسپولیس در ذهن کسی نمانده، تاجیک‌های این تیم بیش از‌اندازه خام و پراشتباه عمل می‌کنند و حامد پاکدل و رضا اسدی قطعا در‌اندازه‌های ترکیب ثابت این تیم نیستند. رد کردن احساسی مهدی شیری بعد از شکست در سوپرجام هم از نظر فنی قطعا اشتباه بود و هم نشان داد یحیی مسئولیت شکست را می‌تواند فقط گردن یک نفر بیندازد. در درازمدت این تصمیم ممکن است رابطه این سرمربی با بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد.احمد گوهری نیز آن سنگربانی نبود که وضعیت وخیم این تیم را ترمیم کند. خود یحیی نیز قبول دارد این ترکیب در حد قهرمانی نیست و او هر چقدر بعد از شکست در جام حذفی تلاش کرد بازیکنانش را به صورت مستقیم سرزنش نکند، در نهایت طاقت نیاورد و اعتراف کرد جدایی ستاره‌های بزرگ مانند احمد نورالهی، کنعانی و شهریار مغانلو در تابستان سال گذشته این تیم را متضرر کرده است. گل محمدی با خریدهای نامطلوب خود حالا کار دشواری برای باز‌سازی ترکیب پرسپولیس دارد. حتی در صورت حفظ این ترکیب نیز قرمزپوشان تقریبا در تمامی پست‌ها و به خصوص دروازه بان، مدافع میانی، مدافع چپ و مهاجم نوک به وضوح نیاز به جذب بازیکنان باکیفیتی دارند. پس احتمالا مهم‌ترین وظیفه گل محمدی و کادر فنی پرسپولیس تا پایان فصل (در صورت ادامه همکاری برای فصل آینده) شناسایی گزینه‌های مطلوب است و البته باید امکان جذب آنها از سوی سرمربی و البته هیئت‌مدیره باشگاه خیلی زود بررسی شود. تابستان سال گذشته پرسپولیس هفته‌ها معطل جذب رضا اسدی شد و این اتفاق در پنجره پیش رو دیگر نباید تکرار
شود.
موضوع دیگر اینکه پرسپولیس به وضوح دچار مشکل فنی است، سبک بازی این تیم تکراری و قابل پیش‌بینی شده و قرمزپوشان فقط و فقط از جناحین حملات خود را طرح ریزی می‌کنند، تقریبا همه بازیکنان در فصل جدید کاملا دچار افت محسوسی شده‌اند و تغییرات متوالی در قلب خط دفاعی، مهاجم نوک، درون دروازه یا دفاع چپ، ثبات را از ترکیب این تیم گرفته است. تعویض‌های یحیی در این فصل معمولا تاثیر معکوسی دارد و به ندرت شاهد تغییر سیستم اثربخش و مفید در جریان مسابقه هستیم. در دیدار مقابل آلومینیوم و در 30 دقیقه پایانی هیچ راه‌حل مشخصی برای تغییر جریان مسابقه وجود نداشت و پرسپولیس دل خوش به اتفاقات بود. این تیم بارها و به کرات برتری خود در این فصل در جریان مسابقه را راحت از دست داده و هنگام تلاش برای بازگشت، فقط بیش از‌اندازه به ارسال از جناحین امید بسته است. حفره‌های عمیقی بین‌هافبک‌های دفاعی و مدافعان مرکزی و البته پشت سر مدافعان کناری در تمام طول فصل دیده شد و چاره‌ای برای آن پیدا نشد. یحیی گل محمدی باید خیلی زود این مشکلات فنی و قابل توجه را شناسایی کرده و در مسیر حل آن گام بردارد.