kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
نجوم

کشف دورترین کهکشان با فاصله ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین

 

محققان و منجمان بین‌المللی دورترین کهکشان نسبت به زمین با فاصله ۱۳ و نیم میلیارد سال نوری با نام اچ‌دی یک را شناسایی کردند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ان‌بی‌‌سی، این گروه از محققان دو نظریه اصلی در مورد کهکشان اچ‌دی-۱ ارائه کرده‌اند؛ ممکن است این کهکشان در حال تشکیل ستاره با سرعت زیاد باشد یا احتمال دارد محل تشکیل اولین ستارگان جهان (جمعیت ستاره‌ای) باشد.
همچنین دانشمندان می‌گویند اچ‌دی یک ممکن است حاوی سیاه‌چاله بسیار بزرگ باشد که حدود ۱۰۰ میلیون‌بار بزرگ‌تر از خورشید است.
دکتر فابیو پاکوچی، ستاره‌شناس مرکز فیزیک نجوم آمریکا می‌گوید: پاسخ دادن به سوالات در مورد طبیعت چنین پدیده‌ای می‌تواند بسیار دشوار باشد. مانند این است که مالکیت یک کشتی را از روی پرچم آن حدس بزنیم، در حالی که از ساحل بسیار فاصله دارد، باد شدیدی می‌وزد و مه غلیظی وجود دارد.
به گفته وی، اچ‌دی یک بسیار نورانی با نور فرابنفش است و برخی فرآیندهای پرانرژی در آن در حال روی دادن است یا شاید میلیاردها سال قبل رخ داده‌اند. محققان ابتدا تصور می‌کردند که اچ‌دی یک کهکشانی ستاره‌فشان است که با سرعت بالا ستاره تولید می‌کند، اما بعد از شروع به شمارش تعداد ستارگانی که توسط این کهکشان تولید شده است، با میزان بی‌سابقه‌ای ستاره روبه‌رو شدند.
دکتر پاکوچی می‌گوید: ممکن است اچ‌دی یک بیش از ۱۰۰ ستاره هر سال تولید کرده باشد، این تعداد دست‌کم ۱۰ بار بیشتر از انتظار ما برای این کهکشان‌هاست. اولین جمعیت ستاره‌ها که در جهان تشکیل شدند فشرده‌تر، داغ‌تر و نورانی‌تر از ستاره‌های جدید بودند.
اگر بپذیریم ستاره‌های تولیدشده در کهکشان اچ‌دی یک اولین ستاره‌ها هستند، خصوصیات آن آسان‌تر قابل توضیح است. در واقع جمعیت ستاره‌ای توانایی تولید نور فرابنفش نسبت به ستاره‌های عادی را دارد که می‌تواند نورافشانی مافوق بنفش زیاد کهکشان اچ‌دی یک را توضیح دهد.
اما سیاه‌چاله بسیار بزرگ نیز می‌تواند دلیل شفافیت فراوان کهکشان باشد؛ به این شکل که در حال جذب میزان زیادی گاز، فوتون‌های با انرژی بالا از اطراف سیاه‌چاله متصاعد می‌شود. در صورتی که این فرضیه درست باشد، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله شناخته‌شده برای بشریت خواهد بود که زمان آن در مقایسه با دیگر وقایع نجومی ثبت‌شده کنونی به مِه بانگ (انفجار بزرگ) نزدیک‌تر است.