kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
با تغییر کادرفنی نتایج ضعیف به پایان می‌رسد؟!

خون تـازه در رگ‌های تکـواندو مقانلو به نیمکت تیم ملی بازگشت

 

سرویس ورزشی-
اسامی کادر فنی تیم‌های ملی مردان و زنان تکواندو با برگزاری چهارمین جلسه کمیته فنی اعلام شد.
بعد از روی کار آمدن‌هادی ساعی در راس فدراسیون تکواندو، همه در انتظار تغییرات در کادرفنی تیم‌های ملی بودند؛ اتفاقی که بعد از نشست روز شنبه کمیته فنی و پس از بررسی برنامه‌های منتخبین هدایت تیم‌های ملی رخ داد.بر همین اساس در گروه مردان هدایت تیم ملی در رده سنی بزرگسالان بر عهده بیژن مقانلو و در رده سنی امید علی محمد بسحاق خواهد بود. سرمربیان تیم ملی همکاران خود را برای حضور در کادر فنی به فدراسیون معرفی خواهند کرد.
در گروه بانوان مینو مداح به عنوان سرمربی معرفی شد و مهرو کمرانی، ندا زارع و مهروز ساعی به عنوان اعضای کادر فنی انتخاب شدند.طبق اعلام فدراسیون تکواندو این نفرات تا بازی‌های آسیایی هدایت تیم ملی را برعهده خواهند داشت و کمیته فنی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و رقابت‌های شش ماه دوم سال با توجه به عملکرد این مربیان تصمیم گیری خواهد کرد.
پیش از این در بخش مردان فریبرز عسگری هدایت تیم ملی را برعهده داشت که کنار گذاشته شد و در بخش بانوان نیز مهرو کمرانی جای خود را به مینو مداح داده و خودش به عنوان دستیار او به فعالیتش ادامه می‌دهد. شاید یکی از نکات جالب استفاده‌هادی ساعی از خواهرش در کادرفنی تیم ملی بانوان است. البته که مهروز ساعی در سال‌های اخیر در لیگ تکواندو به مربیگری پرداخته بود.
تغییراتی که از یک ماه قبل مطرح بود
زمزمه تغییرات در کادرفنی تیم ملی تکواندو از مدتها قبل مطرح شده بود. بعد از آنکه‌هادی ساعی به عنوان رئیس‌فدراسیون تکواندو انتخاب شد، بسیاری رفتن فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی را محتمل می‌دانستند و از بیژن مقانلو به عنوان یکی از جانشینان احتمالی او نام می‌بردند. به عنوان نمونه اسفندماه ماه سال گذشته نیز خبرگزاری صدا و سیما در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: «قرارداد همکاری فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی تکواندو، تا پایان اسفند امسال تنظیم شده و صحبتی برای تمدید قرارداد نشده است.پیش از این قرار بود، عسکری همراه با محمد باقری معتمد به عنوان مربی تیم ملی تا پایان مسابقات جهانی در فروردین ۱۴۰۱ تیم ملی را همراهی کنند، اما مسابقات جهانی تکواندو به علت شیوع کرونا به تعویق افتاد.
براساس اعلام‌هادی ساعی رئیس‌فدراسیون تکواندو، سرمربی و اعضای کادر فنی تیم ملی تکواندو با رای کمیته فنی مشخص می‌شوند.از بیژن مقانلو به عنوان اصلی‌ترین گزینه سرمربیگری تیم ملی نام برده می‌شود. مقانلو سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو است که عناوین قهرمانی در رقابت‌های جهانی، آسیایی و بازی‌های آسیایی در کارنامه وی دیده می‌شود. او پس از ناکامی تکواندوکاران در المپیک ۲۰۱۶ ریو از سمتش استعفا کرد. همچنین نام یوسف کرمی، علی تاجیک و مسعود حجی زواره نیز به عنوان دیگر گزینه‌های کادر فنی تیم ملی نام برده می‌شود.»
اعلام آمادگی عسگری برای رفتن
انتشار این دست اخبار بود که موجب شد فریبرز عسگری هم در گفت‌و‌گویی اعلام کند که اگر او را نخواهند خیلی راحت از تیم ملی جدا می‌شود. وی در صحبت‌هایش یادآور شد: خیلی راحت بگویم که همیشه با یک ساک به خانه تکواندو می‌آیم و آماده هستم که هر وقت نخواستند بدون هیچ مشکل و به راحتی به خانه بروم، اما باور کنید اگر صرفاً فکرمان به تغییرات باشد، هیچ کمکی نخواهد کرد. عسگری خاطرنشان کرد: مشکلات ساختاری، ضعف سیستم و مشکل بودجه و امکانات برای اعزام تیم‌هایمان داریم. اگر این مسائل برطرف نشود هر کسی را از هر کجای دنیا بیاوریم، همین شرایط خواهد بود. حجت را رضا مهماندوست تمام کرد و گفت «چه دادید و چه می‌خواهید؛ همان قدر که پول بدهید، آش می‌خورید». اگر امکانات در اختیار باشد، مربیان خوبی در ایران داریم که هر کدام‌شان در این سکان باشند تیم ملی را به جلو خواهند برد.
نتایج ضعیف تکواندو به پایان می‌رسد؟
واقعیت درخصوص تکواندو آن است که این رشته مهم و همیشه مدال آور در المپیک، چند سالی بود که در بعد نتیجه گیری خوب کار نمی‌کرد. اوج ناکامی‌های تکواندوکاران در بازی‌های المپیک توکیو بود که نتوانست حتی یک مدال برنز کسب کند. این در حالی بود که تکواندو ایران از بازی‌های 2000 سیدنی به صورت رسمی وارد بازی‌های المپیک شد و در پنج دوره قبلی ایران موفق به کسب دو طلا، یک نقره و سه برنز گردید تا اینکه برای نخستین بار در بازی‌های المپیک توکیو با دست خالی به کشور بازگشت. نگاهی به مدالهای کسب شده توسط تکواندو از المپیک 2000 تا 2020 به خوبی نشان دهنده روند نزولی این رشته ورزشی است:
المپیک آتن............................................................ یک طلا و برنز
المپیک پکن...................................................................... یک طلا
المپیک لندن.................................................................... یک نقره
المپیک ریو........................................................................ یک برنز
المپیک توکیو.............................................................. بدون مدال
امید می‌رود با حضور بیژن مقانلو که یک دوره تجربه مربیگری در تیم ملی تکواندو را در کارنامه اش دارد، خون تازه‌ای به رگ‌های این رشته ورزشی دمیده شود و تکواندو همچون سال‌های نه چندان دور دوباره از رشته‌های موفق ورزش کشورمان شود. شاگردان مقانلو کمتر از چند ماه دیگر باید در دو رویداد مهم به روی شیاپ چانگ بروند؛ یکی بازی‌های کشورهای اسلامی و دیگر بازی‌های آسیایی 2022 است.
تکواندو در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در دو بخش مبارزه و پومسه موفق به کسب 2 مدال طلا (میرهاشم حسینی و سعید رجبی)، 3 نقره (امیر محمد بخشی، کوروش بختیار و مرجان سلحشوری) و 2 برنز (فرزان عاشورزاده و ناهید کیانی) شد.