kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

تحلیلگر صهیونیست: به ۳ دلیل احیای برجام برای اسرائیل بهتر است

یک وبگاه تحلیلی می‌نویسد که صهیونیست‌ها در موضوع توافق هسته‌ای ایران دچار دو دستگی شده‌اند و در خفا به این باور رسیده‌اند که ضرر عدم حصول توافق برای آنها بیشتر است.

 

به گزارش مهر، المانیتور در گزارشی به قلم «بن کسپیت» تحلیلگر رژیم صهیونیستی، می‌نویسد: اگرچه تل‌آویو به‌طور رسمی مخالف به سرانجام رسیدن گفت‌وگوهای وین و توافق طرفین مذاکره با ایران است، اما به‌طور غیررسمی و پشت درهای بسته، این گمانه‌زنی وجود دارد که به هر حال، توافق جدید بهتر از آن است که اصلاً توافقی حاصل نشود.
برای مثال، طبق برآورد انجام شده از سوی اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، در همان حال که توافق هسته‌ای ایران بد و پرمخاطره است، به‌نظر می‌آید که در حال حاضر، بهترین گزینه موجود باشد چراکه در مقایسه با گزینه‌های جایگزین، کم‌ضررتر خواهد بود.
این‌گونه استدلال می‌شود که در درجه اول، احیای توافق ۲۰۱۵، پیش از آنکه ایران تلاش‌ها برای دستیابی به بمب ادعایی را از سر بگیرد، بین هشت تا ۹ سال آرامش برای رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراهم می‌آورد و این می‌تواند فرصتی برای تل‌آویو باشد که سرعت تقویت توان نظامی خود را برای مقابله با ایران افزایش داده و ائتلاف منطقه‌ای دلخواهش را بسازد.
دوم آنکه به عنوان بخشی از این رویاپردازی، اسرائیل می‌تواند طرح موسوم به سامانه پدافند هوایی خاورمیانه را هم در همکاری با سایر کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی تکمیل کند.
همچنین، در ادامه ارزیابی اداره اطلاعات رژیم صهیونیستی این‌طور برآورد می‌شود که نباید مثل گذشته، روی بند «غروب آفتاب» که مطابق با آن، ظرف دو سال و نیم دیگر بسیاری از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شود، تمرکز کرد چرا که (با خروج آمریکا از برجام و تبعات بعد از آن) ایران در حال حاضر هم به بسیاری از توانمندی‌ها و دانشی دست یافته که قرار بود بعد از انقضای بند غروب آفتاب به آن برسد.
در ادامه، المانیتور به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی سابق در ارتش رژیم صهیونیستی می‌نویسد که در حال حاضر هیچ جایگزینی بهتر از برجام وجود ندارد چرا که کسی در غرب خواهان حمله به ایران نیست و تحریم‌ها هم همان‌طور که دیدیم کارایی لازم را ندارند. این مقام اطلاعاتی رژیم اسرائیل می‌افزاید: نکته دیگر آنکه ایران در هر صورت - با یا بدون توافق هسته‌ای- از متحدان خود در منطقه حمایت کرده و می‌کند.
با این حساب، در حال حاضر، برای رژیم صهیونیستی گزینه‌ای بهتر از این نیست که با حصول توافق جدید، برنامه هسته‌ای ایران فریز و به عقب برگردانده شود.
گزارش المانیتور از پشت پرده دو دستگی مقامات رژیم صهیونیستی در مواجهه با توافق هسته‌ای ایران را می‌توان نشانه استیصال تل‌آویو تلقی کرد چراکه برای صهیونیست‌ها، عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به منزله تشدید تنش‌های منطقه‌ای است که ظاهراً به رغم همه رجزخوانی‌ها، توان دخیل شدن در آنها را ندارند.
کنفرانس مطبوعاتی 15 دموکرات کنگره
برای ابراز نگرانی درباره توافق با ایران
خبر دیگر اینکه، گروهی متشکل از ۱۵ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا کنفرانس مطبوعاتی برگزار و در آن نگرانی‌های خود را درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران گفتند.
به گزارش پایگاه اینترنتی «اسرائیل نشنال‌نیوز»، در بحبوحه گزارش‌ها از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران، قانون‌گذاران در واشنگتن نسبت به این توافق ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش فارس، ماه گذشته هم یک گروه دو حزبی متشکل از ۲۱ عضو کنگره تحت هدایت جاش گاتهایمر و الین لوریا دو نفر از قانونگذارانی که در برگزاری کنفرانس امروز پیشقدم هستند به همراه «تام رید»، از دولت بایدن خواستند تا به نگرانی‌های مربوط به توافق در شرف وقوع با ایران رسیدگی کند.
قانونگذاران آمریکایی گفتند که با توجه به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به پایان است، چند موضوع «نگران‌کننده» وجود دارد که روی میز باقی مانده است، از جمله حذف احتمالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از «فهرست تروریستی» آمریکا.
طبق این گزارش، یک ماه پیش از آن هم حدود ۲۰۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به بایدن هشدار دادند که هرگونه توافق بدون تأیید کنگره با ایران به سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دچار خواهد شد. قانونگذاران جمهوری‌خواه گفتند: ما هر توافقی که در وین برای تصویب به سنای آمریکا به عنوان یک معاهده ارائه نشود، از جمله هر توافق محرمانه‌ای که مستقیماً یا در حاشیه مذاکرات رسمی با ایران انجام شود را غیرالزام‌آور تلقی می‌کنیم.
پیش‌ از این گزارش، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» نزدیک به محافظه‌کاران در آمریکا، از تلاش قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره برای ممنوعیت اقدام احتمالی دولت جو بایدن جهت حذف سپاه پاسداران از فهرست ادعایی «تروریسم» خبر داد.
این وبگاه در گزارش روز دوشنبه خبر داد، به یک نسخه کپی از طرح پیشنهادی «برایان ماست» و «اسکات پری» دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دسترسی یافته که موضوع آن ممنوع کردن تلاش احتمالی دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌های مربوط به سپاه در راستای توافق جدید هسته‌ای با ایران است. (جزئیات بیشتر)
اقدامات غیرسازنده قانون‌گذاران آمریکایی در حالی است که دولت این کشور تحت هدایت بایدن مدعی تلاش برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ ایران است اما تاکنون از انجام اقدامات لازم در این راستا سر باز زده است. چندی پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشست خبری اخیر در واشنگتن در ادامه لفاظی‌ها و سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال ایران و مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، بار دیگر به بازی با کلمات پرداخت و مدعی شد: معتقدیم که فرصتی برای غلبه بر موانع باقیمانده برای بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۵ فروردین‌ماه درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های ایران، با بیان اینکه «توافق بسیار در دسترس است اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم» تصریح کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. ما ملت صبوری هستیم، ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم.
ژنرال سابق انگلیسی: توافق با ایران
باید موضوع موشکی را دربرگیرد
وزیر دفاع پیشین انگلیس با اظهاراتی علیه جمهوری اسلامی گفت که هرگونه توافق با ایران باید مسائل موشک بالستیک و مسائل منطقه‌ای را نیز دربر گیرد.
لیام فاکس، وزیر دفاع سابق انگلیس در مصاحبه با نشریه اماراتی نشنال اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و خواستار یک موضع سخت در قبال ایران شد.
به گزارش فارس، فاکس که به همراه یک گروه انگلیسی برای تبلیغ توافقات «آبراهام» به بحرین سفر کرده است، حملات ماه موشکی ماه ژانویه انصارالله یمن به عمق خاک امارات و عربستان را به ایران مرتبط کرد و گفت که قدرت‌های جهان در صورت لغو تحریم‌های ایران طبق برجام، خطر تأمین مالی حملات موشکی انصارالله را افزایش می‌دهند.
این مقام دفاعی سابق انگلیس در ادامه گفت که هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران باید شامل موضوعات برنامه موشک بالستیک و مسائل منطقه‌ای چون حمایت ایران از گروه‌های مقاومت چون حماس، حزب‌الله و انصارالله یمن نیز باشد.
اظهارات فاکس در حالی مطرح شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که به هیچ‌ عنوان درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای وارد مذاکره نمی‌شوند و بحث برجام تنها به موضوع هسته‌ای ایران تخصیص دارد.
لیام فاکس که در سال 2019 کابینه را ترک کرد، همچون بسیاری دیگر از مقام‌های غربی بحث لغو تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرد و مدعی شد: اگر هزینه توافقی که مقادیر زیادی پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کند، تنها تعویق یک دهه‌ای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آنها باشد، فکر می‌کنم که این توافق در هدف اصلی خود نیز شکست خواهد خورد.