kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
رئیس ‌سازمان غذا و دارو خبر داد

صادرات 4 میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا به خارج از کشور

 
 
 
رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: تعدادی از تولیدکنندگان ایرانی واکسن کرونا مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود چهار میلیون دُز واکسن کرونای داخلی به خارج از کشور صادر شده است.
به گزارش ایرنا، بهرام دارایی در گفت‌و‌گو با رادیو تهران با اعلام این خبر که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در ماه حداقل ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا تولید کنند اظهار داشت: تعدادی از تولیدکنندگان مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود چهار میلیون دُز واکسن کرونای داخلی هم به خارج از کشور صادر شده است. ان شاء الله در آینده نزدیک تاییده مصرف واکسن‌های MRNA داخلی هم دریافت خواهد شد. 
دارایی افزود: واکسن کوو ایران برکت مراحل نهایی تاییده سازمان بهداشت جهانی را طی می‌کند. چند دوره مذاکرات انجام و مستندات آن ارائه شده است. علی رغم محدودیت‌های سازمان بهداشت جهانی تولیدات ایرانی در نوبت بررسی قرار گرفته‌اند و برکت از همه آنها جلوتر است.
وی در مورد خبر کمبود داروی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و تالاسمی گفت: ۴۰۰ بیمار خاص در کشور داریم که برنامه‌های خوبی برای آنها در دست اجرا است. به عنوان مثال داروی بیماران SMA برای اولین بار به خوبی و بدون هزینه تامین خواهد شد. در دولت سیزدهم بیشترین تامین ارز برای بیماران تالاسمی صورت گرفته است.
 پنج شرکت تولیدکننده دارو برای بیماران تالاسمی در کشور هستند اما داروهای تجاری این بیماران هم تا جایی که امکان دارد وارد کشور می‌شود، چون این بیماران در دنیا با محدودیت مواجه هستند، ممکن است در تامین داروی این بیماران محدویت‌هایی وجود داشته باشد اما به معنی اینکه دارو در اختیار آنها قرار نگیرد نیست.
رئیس‌سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: علی رغم تمام مشکلات به جهت انتقال دولت‌ها و مشکلات ارزی‌، نقصانی در تامین دارو وجود داشت به ویژه اینکه تولیدکنندگان برخی داروها یک یا دو شرکت در جهان هستند و تقاضا برای داروهای آنها هم زیاد است. تمام تلاش ما بر این است که داروهای بیماران خاص را تهیه کرده و در منزل به دست آنها برسانیم.