kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد

عرضه گوشت منجمد 85 هزار تومانی از امروز

 

در حالی که طی روزهای اخیر قیمت گوشت رشد سؤال‌برانگیزی پیدا کرده است ستاد تنظیم بازار مقرر کرد از امروز هر کیلوگرم گوشت منجمد گوسفند با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود.
در جلسه این ستاد که دیروز به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده بود درخصوص قیمت گوشت منجمد گوسفند و گوساله بحث و‌تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد از امروز(پنجشنبه) هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله با قیمت ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفند با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود.
همچنین به گزارش شفقنا، معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به نوسان قیمت برخی اقلام در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان، بر نظارت دقیق بازار تاکید کرد و خواستار پیگیری و حساسیت بیشتری در این زمینه شد.
محمد مخبر از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه خواست تا در اسرع وقت راهکارهای لازم برای کنترل نوسان قیمت‌ها در برخی کالاهای اساسی مرتبط با ماه مبارک رمضان را به کار بسته و گزارش آن را ارائه کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌های مطرح شده در جلسه مبنی بر تخلف برخی شرکت‌های تولید قند و شکر، از وزیران دادگستری و جهاد کشاورزی خواست شرکت‌های متخلف که تولیدات سال گذشته را در بازار عرضه نکرده و به دنبال فروش آن با قیمت سال جدید هستند شناسایی و با آنان برخورد شود.
نقش مافیای واردات در گرانی گوشت
طی روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز با وجود خودکفایی ایران در تولید این کالا جهش عجیبی داشته است که البته برخی بررسی‌ها نشان از نقش مافیای واردات و دلالان دارد.
درباره قیمت گوشت در روزهای اخیر خبرگزاری فارس طی گزارشی از منطقه 19 تهران، نوشت:هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی 228 هزار تومان، ران گوساله 187 هزار تومان و گوشت چرخ کرده 129 هزار تومان است که نسبت به آخرین روز سال به ترتیب ران گوسفندی کیلویی 13 هزار تومان و ران گوساله 18 هزار تومان رشد قیمت داشته است.
اما برای مقابله با افزایش قیمت گوشت، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اواخر اسفند سال گذشته در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خواستار واردات گوشت گرم گوسفندی تا سقف ١٠ هزار تن شد. این درحالی بود که منصور پوریان؛ رئیس ‌شورای تامین دام کشور معتقد است: میزان دامی که به بازار عرضه می‌شود آن‌قدر زیاد است که دام‌ها روی دست دامدار مانده است. همچنین حجم زیادی از دام از فصل گذشته در حالی به بهار منتقل شده که بازاری برای آن ایجاد نشد. در واقع، مدیریت‌های ضعیف سبب شد این حجم از دام روی دست دامدار بماند. به گفته وی قیمت منطقی برای لاشه گوشت قرمز ۱۳۵ تا ۱۳۷ هزارتومان و برای هر کیلو گوشت گوسفندی نیز ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان است. بر این اساس‌، قیمت‌های فعلی در بازار منطقی نیست. همچنین احمد مقدسی؛ رئیس ‌انجمن صنفی گاوداران هم معتقد است: امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور به گوشت قرمز در داخل وجود دارد و با توجه به تولید حدود یک‌ میلیون تن گوشت در کشور و مازاد دام روی دست تولیدکننده، نیازی به واردات نداریم. علی‌رغم صدور مجوز صادرات 50 هزار راس دام تنها دو هزار راس گوسفند صادر شد اما مافیای واردات با برهم زدن جو روانی بازار و گرانی گوشت جلوی صادرات را گرفتند. او افزود: مافیای واردات به دنبال آن بودند که خرید حمایتی دام توسط پشتیبانی امور دام را متوقف کنند که در نهایت به سبب آنکه نتوانستند این موضوع را تحقق ببخشند، مجوز واردات ۱۰ هزار تن گوشت گرم گوسفندی را گرفتند، در حالی که این میزان واردات تیشه به ریشه تولید داخل می‌زند. گفتنی است، برخی از کارشناسان صنعت دامپروری براین باورند که طی سال‌های اخیر۱۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد که با کاهش سرانه مصرف از ۱۲ به شش کیلوگرم و همچنین افزایش تولید در داخل نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه مازاد نیاز کشور به بازارهای هدف باید صادر شود.