kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

برخی اتفاقات بازی ایران و لبنان در مشهد تعمدی بود

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درخصوص اتفاقات بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان گفت: علاوه‌بر بدسلیقگی، سوءمدیریت، بی‌تدبیری، به نظر می‌رسد نوعی برنامه‌ریزی غیرهوشمند یا نوعی تعمد توسط برخی دست‌اندرکاران در کار بود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انسیه خزعلی درخصوص اتفاقات روی داده در مشهد هنگام بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان اظهارداشت: واقعه مشهد حقیقتاً واقعه ناگواری بود و می‌توان گفت علاوه‌بر بدسلیقگی، سوءمدیریت، بی‌تدبیری، متأسفانه به نظر می‌رسد نوعی برنامه‌ریزی غیرهوشمند و یا نوعی تعمد توسط برخی دست‌اندرکاران در کار بود. طبیعتاً همه دست‌اندرکاران، مسئولان دولتی نبودند، افراد مختلف و جنبه‌های مختلفی در این مسئله دخالت داشتند. به طور قطع از مهمترین سیاست‌های دولت مردمی حفظ احترام و کرامت زنان هست،لذا رئیس‌جمهور در این باره و خدشه‌دار شدن احترام و حفظ کرامت بانوان خیلی حساسیت نشان دادند و بسیار هم متأثر شدند، فوراً هم دستور رسیدگی به این امر را صادر کردند و الان هم پیگیر جمع‌بندی و معرفی مسببان، اهمال‌ها یا اعمال‌های غلط
هستند.
خزعلی ادامه داد: طبیعتاً وقتی این مسئله غیردولتی است و خارج از برنامه‌ریزی دولت بوده، بخشی هم که مرتبط با دولت بوده مدیریت مناسب دولت را نداشته است. نگاه دولت در سند تحول درباره زنان، جایگاه بسیار بلندی همراه با تشویق و شیوه عدالت مدار دارد. لذا به نظر می‌رسد در این مسئله جاهلانه یا عامدانه، برخی دنبال این هستند که به این هدف دولت ضربه بزنند و از دسترسی به موقعیت ترسیم شده برای زنان در این راهبرد ممانعت کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که مسبب این اتفاقات ناگوار چه کسی بوده است؟ گفت: این را باید وقتی بررسی‌ها کامل شد، تحقیقات کامل شد اعلام کنند و طبیعتاً دولت و سخنگوی دولت این را اعلام خواهد کرد ولی برخی از خطاها کاملاً مشهود است. انتخاب ورزشگاه امام رضا با وجود نداشتن زیرساخت‌های لازم، اعم از ورود و خروج و گنجایش و سرویس‌های بهداشتی و امکانات جامع طبیعتاً نمی‌توانست پذیرای محترمانه زنان باشد از آن طرف هم چند روز قبل تصمیم می‌گیرند که بازی با حضور تماشاگران برگزار شود که این هم قابل قبول نیست و به نظر می‌آید همه اش هم سهواً نباشد. طبیعتاً در همه این بی‌برنامگی‌ها، عدم مدیریت‌ها، عدم مدیریت صحیح، قشر آسیب‌پذیر بیشتر صدمه می‌بیند و خانم‌ها در این بین بیشتر صدمه خوردند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان داشت: حتماً باید شأن زنان به آنها برگردد و حفظ شود. شما می‌بینید که ریاست محترم جمهور به‌کارگیری زنان را در مراکز عالی تصمیم گیری و تصمیم‌‌سازی می‌خواهند. در سفرهای استانی شما می‌بینید که بخش زیادی از اعتبارات هیئت دولت به زنان خصوصاً به ورزش بانوان و سلامت بانوان اختصاص پیدا می‌کند و بعد همچنین اتفاقاتی صدمه‌ای می‌زند که می‌توان گفت که جبران ناپذیر است. امیدوارم نتایج به‌گونه‌ای باشد که مسببان مجازات لازم شوند و شأن و کرامت زن در دولت مردمی حفظ شود.
گفتنی است، نکته مهم درخصوص اتفاقات ورزشگاه مشهد، تلاش برخی جریانات از معاندین و شبکه‌های ماهواره‌ای تا برخی جریانات سیاسی و رسانه‌ای برای انتساب این اتفاقات و بی‌تدبیری‌ها به کلیت نظام و برخی شخصیت‌ها بود. این افراد حتی با موج ‌سازی‌های غیر واقعی و شایعه ‌سازی و فتوشاپ و... و عبور از کنار نقش مسئولان غیردولتی برگزار‌کننده بازی و تصمیم‌گیر در فدراسیون فوتبال سعی کردند فدراسیون جهانی فوتبال را برای جریمه و تحریم فوتبال ایران حتی اخراج از جام جهانی تحت فشار قرار دهند تا باعث بدبینی مردم نسبت به مسئولان شوند.
بر این اساس آن‌طور که معاون رئیس‌جمهور در امور زنان اعلام کرده است و شواهد و قرائن نیز از آن حکایت دارد، باید با ورود دستگاه قضا و نهادهای مربوطه خط و ربط تصمیمات مشکوک درخصوص این بازی و جریان ‌سازی‌های داخلی و خارجی مشخص شود تا هر کسی به خود اجازه ندهد نظام جمهوری اسلامی را که در عمل مدافع حقوق و کرامت زنان بوده است و کارنامه درخشانی در خدمت به جامعه زنان دارد به دروغ به زن‌ستیزی متهم نموده و وجهه کشور را خدشه دار کند.
دعوت از زنان دست‌اندرکار سینما
برای طرح مشکلات خود با معاونت امور زنان
خبر دیگر اینکه معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از زنان دست‌اندرکار سینمای ایران برای حضور در نشستی در محل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ‌منظور طرح مسائل و مشکلات خود دعوت کرد.
به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: «همان‌طور که طی چهار دهه از انقلاب، زنان ما دوشادوش مردان در ارتقای علم، اقتصاد، سیاست و فرهنگ این مرز و بوم تلاش کردند و وجود ضوابط و ارزش‌ها و قوانین، توانسته است یکی از سالم‌ترین و امن‌ترین محیط‌های اداری را در حیطه مسائل اخلاقی برایشان خلق کند، دولت مردمی نیز با شعار «مبارزه با فساد»، خود را موظف به برخورد با هرگونه فساد و تعدی اعم از اداری، مالی و اخلاقی می‌داند و هیچ‌گونه اغماضی را در این مسیر برنمی‌تابد. معاونت زنان و خانواده بر خود لازم می‌داند که گوش شنوای مطالبات زنان هنرمند در عرصه سینمای ایران باشد و با دعوت از این عزیزان و با همکاری نهادهای مسئول و متولی برای طراحی سازوکار لازم صیانت از شان و منزلت زنان در این حوزه یاری می‌رساند. لذا از بانوان هنرمند و دردمند این حوزه دعوت می‌شود در نشستی که در محل معاونت تشکیل می‌شود، شرکت؛ و مسائل و مشکلات این حوزه را مطرح و در تبیین راهکارهای عملیاتی مشارکت نمایند.»