kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

خشکیدن درختان موسسه ژئوفیزیک در پی ناهماهنگی شهرداری و دانشگاه تهران

 

در حالی که خبرهایی درباره نابودی تعداد زیادی درخت در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر شده است اما ابعاد ماجرا در اظهارات متناقض شهرداری تهران و موسسه ژئوفیزیک در منطقه ۳ نامشخص باقی مانده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران چند دهه‌ است مالکیت درختان موسسه ژئوفیزیک را بر عهده‌دارد. زحمت خدمت‌رسانی هم به صورت تخصصی انجام می‌شود. تمام افراد برای ورود به هر موسسه‌ای نیازمند مجوز هستند؛ اما یک خبرنگار به صورت غیر قانونی وارد دانشگاه شده، با فیلمبرداری از جابه‌جایی درختان به صورت نامتعارف عمل کرده و با انتشار اخبار نادرست به دنبال هیجانات رسانه‌ای بوده است. شهرداری زمان مناسب را جهت جابه‌جایی درختان قبل از عید به دانشگاه اختصاص داده بود؛ اما ورود غیر قانونی افراد به این حوزه باعث انقطاع پروژه و معطل ماندن جابه‌جایی درختان شده است. چند اصله درخت روی زمین مانده و در محل مناسب جایگزین نشده‌اند.
مهدی شهبازی گفت: چند اصله درخت جایگزین درختان روی زمین مانده می‌شوند. در ۱۵ اسفند حدود ۲۰ هزار اصله درخت در راستای ترویج فرهنگ درخت کاری و محیط زیست کاشته شده‌اند. به همین علت دور از ذهن بود که دانشگاه تهران اقدامی غیر متعارف در زمینه جابه‌جایی درختان انجام دهد. این در حالی است که شهرداری منطقه ۳ تهران اعلام کرده مرکز لرزه‌نگاری بدون مجوز و در زمانی نامناسب در چند مرحله، اقدام به کندن ده‌ها درخت کرده و پاسخگو هم نیست. حسین سیگارودی، معاون خدمات شهری منطقه ۳ شهرداری تهران گفت: بیش از پنج بار برای جلوگیری از این اقدام غیر قانونی تلاش کردیم؛ اما این کار غیر قانونی همچنان ادامه دارد و باعث به چالش کشیدن شهرداری و شهروندان شده است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم که در جلسه اخیر شورا در همین رابطه تذکر داده بود، گفته است: طی صحبتی که با مختاری، رئیس‌سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران داشتیم، قطع درختان قرار بوده است با هماهنگی شهرداری و در فصل مناسب انجام شود؛ اما این کار در تعطیلات عید باعث خشک شدن درختان و از بین رفتن آنها شده است.