kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
خطیب‌زاده: 

مردم پاکستان بدون دخالت خارجی سرنوشت کشور خود را رقم بزنند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحولات اخیر در پاکستان گفت: تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است و همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی و مداخله‌ای سرنوشت کشور خود را رقم بزنند.
 
 
 
 
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: آمادگی داریم تاریخ گفت‌وگوها مشخص شود و ادامه یابد و گفت‌وگوها نیازمند دستورکار مشخص است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نظرات خود را به صورت مکتوب به طرف سعودی داده‌ایم، اظهار داشت: مسائل اختلافی ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده‌های اختلافی باید تلاش کنیم روابط خود را عادی کنیم. منتفع روابط عادی، مردم منطقه و دو کشور هستند.
وی همچنین درخصوص تحولات اخیر در پاکستان گفت: از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم و تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است و در نظام پارلمانی پاکستان این تحولات طبیعی است و همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی و مداخله‌ای سرنوشت کشور خود را رقم بزنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به برگزاری نشست‌های اخیر در منطقه نیز گفت: این نشست‌ها، نشست مطرودین منطقه‌ای و مطرودین از جامعه خودشان است که تلاش می‌کنند مشروعیتی که از مردم خود ندارند از بیگانگان گدایی کنند، اما نمی‌دانند بیگانه آنها را می‌خواهد که به اهداف خود برسد.
خطیب‌زاده افزود: موضوع اول جهان اسلام و حتی به رغم خیانت‌هایی که اتفاق می‌افتد موضوع فلسطین است. این موضوع نه فراموش می‌شود و نه با هیچ چیز دیگری جایگزین می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین وضعیت عراق نیز گفت: سفارت ما در بغداد و مقامات در ایران تلاش کردند روند دموکراتیک در عراق تسهیل شود و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. این موضوع کاملاً عراقی است؛ گفت‌وگوها با همه طرف‌های عراقی هم با جدیت ادامه دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت سفر «اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به ایران گفت: روابط ایران و ترکیه در چارچوب عادی خود در حال پیگیری است. تاریخ این سفر هنوز قطعی نیست و منتظر تأیید تاریخ توسط دوستان در آنکارا هستیم که به محض قطعی شدن اعلام می‌شود.
خطیب‌زاده در واکنش به بحران اوکراین نیز تاکید کرد: روسیه کشور همسایه ایران است. منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد و کل منطقه اوراسیا و بسیاری از نقاط جهان متأثر از این جنگ هستند و همه باید تلاش کنیم این جنگ به راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو بینجامد.