kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
با رشد ۶۷ درصدی نسبت به دوران قبل از کرونا

بیش از 50 میلیون نفر اقامت‌شب در نوروز امسال ثبت شد

 
 
 
 
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر  و مدیرکل توسعه گردشگری داخلی گفت: بیش از ۵۰ میلیون نفراقامت شب در استان‌های مختلف کشور در نوروز ١۴٠١ ثبت شد.
به گزارش کیهان، نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر دیروز در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این نشست درباره وضعیت اسکان در نوروز ۱۴۰۱ گفت: بیشتر تأسیسات رسمی گردشگری در دوران کرونا تعطیل شده بود اما در نوروز ۱۴۰۱ مجدد به مدار فعالیت برگشتند و به مسافران خدمات ارائه کردند. درعین‌حال با توجه به افزایش سفرها، نظارت‌های ما بر تأسیسات گردشگری افزایش یافت و با تخلفات احتمالی برخورد جدی شد. درباره اسکان اضطراری نیز دستگاه‌های مختلف به‌ویژه آموزش‌وپرورش، با ستاد همکاری خوبی داشتند.
علی‌اصغر شالبافیان افزود: در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به این جمع‌بندی و تصمیم  رسیده‌ایم که فعالیت این ستاد موقتی و مناسبتی نباشد و در طول سال فعالیت دائمی داشته باشد، چراکه با توجه به انجام واکسیناسیون سراسری به‌طور حتم شاهد افزایش سفرها در طول سال، خصوصاً در تابستان، خواهیم بود. وی بیان داشت: تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشم‌گیری داشت، به‌ نحوی که تعداد بازدیدکنندگان در پنج روز اول نوروز ۱۴۰۱ با تمام روزهای نوروز سال قبل برابری می‌کند.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز در این نشست گفت: در ایام نوروز، ۵۰ میلیون و ۶۳۳هزار و ۲۹۶ نفر اقامت شب در استان‌های مختلف ثبت شد، که نسبت به دوران قبل از کرونا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۶۷درصد رشد داشته است.
سیدمصطفی فاطمی اظهارداشت: بیشترین آمار در بخش اقامتگاه‌های رسمی مربوط به استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران بود.
وی افزود: با تشکیل کمیته‌های ارزیابی که در خلال ستاد شکل گرفت، بیش از ٨‌هزار و ۳۰۰ بازرس به سراسر کشور اعزام شدند.
 رشد ۳۰۰درصدی سفرهای دریایی در نوروز 
در این نشست، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهر‌سازی گفت: در حوزه دریایی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۸۴۸هزار و ۴۸ مسافر دریایی جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته‌ایم. شهریار افندی‌زاده افزود: بیش از ۹۰درصد حمل‌ونقل از طریق جاده است که یا از طریق وسایل نقلیه عمومی و یا از طریق وسایل نقلیه شخصی صورت می‌گیرد. امسال ۴۱۴ اتوبوس‌، ٣٠٠ هزار مینی بوس و ۳۰هزار سواری در اختیار مسافران بود.
افندی‌زاده ادامه داد: یک میلیون و ۲۸۳هزار نفر در این مدت از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شدند و در بخش حمل‌ونقل هوایی نیز، در هر دو بخش داخلی و خارجی، در مجموع دو میلیون و ۱۹۵هزار و ۱۶۶ مسافر جابه‌جا شدند که نسبت به نوروز سال قبل ۵۴درصد رشد داشته است.
به گفته وی، تنها از طریق فرودگاه امام ۴۱۳هزار و ۲۲ مسافر تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۴درصد رشد داشته است.
 خروج ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر از استان تهران
  در نوروز 
معاون اجتماعی پلیس راهور نیز در این جلسه گفت: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در مجموع پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از تهران خارج شدند. این آمار کاملا دقیق است و پلاک‌های شهر تهران و مالکان خودروهایی با شماره تلفن همراه مخصوص تهران به صورت رسمی ثبت شده است. سرهنگ عین‌اله جهانی با اشاره به آمار فوتی‌های نوروز امسال افزود: فوتی‌ها در نوروز امسال ۷۴۶ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این درحالی است که شاهد رشد سفر و افزایش ترددها بودیم.
 رشد صددرصدی پایگاه‌های امداد و نجات 
در نوروز 
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه امسال در حوزه امداد و نجات رشد صددرصدی پایگاه‌های امداد و نجات را داشتیم و بیش از ۵۰ هزار نیرو در این پایگاه‌ها به ارائه خدمات پرداختند. محمدباقر محمدی افزود: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، دوهزار و ۶۴۱ مورد عملیات امداد و نجات در کشور داشتیم که رشد ۷۰درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
 ثبت ۹۵هزار تماس با سامانه ملی سفر
یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی  خدمات گردشگری کشور هم در این نشست خبری گفت: تلاش شد در ایام نوروز پاسخ به شکایت‌های مطرح شده در سامانه ملی سفر ظرف ۲۴ ساعت انجام شود و تاکنون به بیش از ۷۰ درصد شکایت‌ها پاسخ داده شده است.
 رشد ۱۹ درصدی مأموریت‌های سازمان اورژانس کشور در نوروز 
جعفر میعادفر، رئیس‌سازمان اورژانس کشور در این نشست خبری گفت: مأموریت‌های سازمان اورژانس کشور ۱۹ درصد رشد داشت.